میزان آمادگی کشورها در برابر حملات سایبری

کوتاه از جهان

سابری2

مؤسسه‌ی تحقیقاتی ای بی آی[1] و سازمان بین‌المللی مخابرات[2] اخیراً گزارشی را به نام «Global Cyber Security Index» ارائه کرده است ند که در آن میزان آمادگی کشورها در برابر حملات سایبری نشان داده شده است.

سازمان بین‌المللی مخابرات[3] یکی از سازمان‌ها وابسته به سازمان ملل است که وظیفه‌ی مدیریت استفاده‌ی جهانی از طیف رادیویی، بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای توسعه‌یافته و کمک به توسعه و هماهنگ کردن استانداردهای فنی را بر عهده دارد.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی ای بی آی، یک مؤسسه‌ی آمریکایی است که از سال ۱۹۹۰ شروع به کارکرد و درزمینه‌ی ارتباطات و فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کند.

جامعه‌ی آماری این گزارش، آفریقا، آمریکا، کشورهای عرب، آسیا و اقیانوسیه، اروپا و دولت‌های غیرمستقل هستند. معیارهای رتبه‌بندی در این گزارش، اقدامات قانونی، فنی و سازمانی، ظرفیت‌سازی جامعه (که روشی است برای شناسایی موانعی که بر سر راه اهداف وجود دارد) و همکاری‌های بین‌المللی ذکرشده است.

در این گزارش، آمریکا و کانادا در رتبه‌های اول و دوم آمادگی در برابر حملات سایبری قرار دارند. بعد از آن‌ها، استرالیا، مالزی و عمان به‌طور مشترک مقام سوم را در اختیار دارند. رتبه‌ی چهارم نیز نصیب نیوزلند و نروژ شده است. رتبه‌ی پنجم نیز به انگلیس، برزیل، استونی، آلمان، هند، ژاپن و کره جنوبی اختصاص داده شده است. ایران نیز در رتبه‌ی نوزدهم همراه با بنگلادش، قبرس، غنا، لیبی، پاناما، پرتغال و عربستان قرار دارد.

کشورهای اروپایی با توجه به این گزارش، بیشترین میزان تصویب قوانین برای جلوگیری از دسترسی غیرقانونی به اطلاعات را دارند. گزارش مذکور بیان می‌کند که دولت‌ها بدون اجرای اقدامات فنی و داشتن ظرفیت‌ها برای تشخیص و پاسخگویی به حملات، هنوز نسبت به تهدیدات سایبری آسیب‌پذیر هستند.

یکی دیگر از نکاتی که در این گزارش آمده، این است که جوامع با همه‌ی پیشرفت‌هایی که داشته‌اند هنوز درزمینه‌ی آگاهی بخشی عموم در حوزه‌ی امنیت سایبری و آموزش‌های دقیق در این مسئله عقب هستند.

[1] ABI Research

[2] International Telecommunication Union:ITU

[3] International Telecommunication Union:ITU

منبع:

http://timesofoman.com/article/64332/Oman/Education/Oman-is-ranked-third-in-the-world-for-countries-best-prepared-for-cyber-attacks

تهیه کننده:حامدی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد