نخستین کارگاه کارآفرینی علوم انسانی برگزار شد

به گزارش فناوری فرهنگی، این کارگاه با سه سرفصل کلی شامل «شخصیت‌شناسی»، «تیم‌سازی»، «نوآوری» و «خلق مزیت» با ارائه امیرحسین اکرمی، مدرس منایع انسانی کارآفرینی؛ مسعود آقائی ساداتی، مدرس کارآفرینی حوزه هنر و علوم انسانی؛ سهیل پایدار، مدیر شتاب‌دهنده آیبیک و مدرس حوزه مدیریت تکنولوژی و نوآوری، انجام شد.

اکرمی: تیم‌سازی، تیپ‌های شخصیتی و حل تعارض

امیرحسین اکرمی آغازگر کارگاه بود که درباره تیم‌سازی و شبکه‌سازی صحبت کرد. اکرمی در تیم‌سازی روی بحث شخصیت‌شناسی تاکید داشت و به معرفی تیپ‌های شخصیتی MBTI پرداخت.

این تیپ‌های شخصیتی که بر مبنای نظریات کارل گوستاو یونگ، روان‌شناس سوئیسی، توسط مادر و دختری به نام‌های مایرز و بریگز طراحی و پایه‌گذاری شده است؛ به معرفی ۱۶ تیپ شخصیتی می‌پردازد. این تیپ‌های شناخته‌شده، در غالب اوقات در فضای کسب‌وکار و تجارت برای تیم‌سازی استفاده می‌شود.

ابعاد چهارگانه تیپ‌های شخصیتی

اکرمی توضیح داد که چهار بعد در تست MBTI وجود دارد که از تلفیق هر کدام از این‌ها با هم به ۱۶ تیپ می‌رسیم. ابعاد چهارگانه مذکور به قرار ذیل هستند:

  • درون‌گرایی/برون‌گرایی: نکته اساسی در این تمایز، توجه به این خصلت در فرد است که انرژی خود را از خلوت یا جمع دریافت می‌کند. بدیهی است چنین تمایزی، منجر به چه تفاوت‌های شخصیتی و رفتاری در افراد می‌شود.
  • حسی/شهودی: در این تمایز فرد حسی اطلاعات خود را از طریق حواس پنج‌گانه و فرد شهودی از طریق تفسیر محیط به دست می‌آورد.
  • تفکری/احساسی: در این بُعد تمایز میان تصمیم‌گیری از طریق منطق و استدلال یا از طریق احساسات مدنظر است.
  • قضاوت‌گر/دریافت‌گر: در تیپ قضاوت‌گر، فرد بر اساس داوری‌های شخصی به تصمیم می‌رسد؛ درصورتی که فرد دریافت‌گر با انعطاف بیش‌تری منتظر دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌ماند.

اکرمی در انتهای بخش نخست کارگاه کارآفرینی علوم انسانی به «حل تعارض» نیز پرداخت و آن را شامل مراحل چهارگانه ذیل معرفی کرد:

  • بررسی شرایط موجود
  • تصویر شرایط مطلوب
  • بررسی هزینه-فایده
  • تصمیم‌گیری

اکرمی توضیح داد که شخصیت‌شناسی در مراحل چهارگانه حل تعارض چطور به اعضای گروه کمک می‌کند تا به راه‌حل برسند.

آقائی ساداتی: کارآفرینی، تیپ‌های مدیریتی و خلق مزیت

مسعود آقائی ساداتی، به عنوان دومین ارائه‌دهنده درباره کارآفرینی در کسب‌وکار و چگونگی مراحل رشد و افول کسب‌وکارهای نوپا صحبت کرد. آقائی ساداتی بحث «تیپ‌های شخصیتی» را که اکرمی توضیح داده بود با تشریح «تیپ‌های مدیریتی» تکمیل کرد.

در تیپ‌های مدیریتی چهار نوع بعد داریم که در یک جدول می‌توان آنها را نشان داد:

  کوتاه‌مدت بلندمدت
خروجی مولد P کارآفرین E
کیفیت نظم‌دهنده A تجمیع‌کننده I

آقائی ساداتی با این جدول توضیح داد که محور بودن اهمیت چهار ویژگی در افراد شامل «خروجی گرفتن از کار»، «توجه به کیفیت»، «آغازگری و کارآفرینی» و «تجمیع‌کننده و تسهیل‌کننده روابط افراد»؛ چهار نوع تیپ شخصیتی متفاوت با رویکرد مدیریتی می‌سازد.

آقائی ساداتی سپس نشان داد در مراحل مختلف کسب‌وکار، هر یک از این تیپ‌ها چگونه به ایفای نقش در رشد یا افول کسب‌وکار می‌پردازند و این چگونگی را از طریق نموداری توضیح داد:

خلق مزیت از طریق پاسخ به پرسش‌های اصلی

بخش دوم صحبت‌های آقادی ساداتی به خلق مزیت و فرآیند آن در کسب‌وکار اختصاص داشت. آقائی ساداتی توضیح داد که در ابتدای هر کسب‌وکاری باید بتوان به چهار پرسش پاسخ داد. این پرسش‌ها که در شکل زیر نشان داده شده‌اند، پاسخ‌هایشان در ارتباط با هم و به شکلی منسجم اند:

آقائی ساداتی نشان داد که برای هر کدام از تیپ‌های مدیریتی می‌توانند به کدام یک از پرسش‌ها پاسخ دهند:

  • Why: E
  • What: P
  • How: A
  • Who: I

‌بخش پایانی صحبت‌های آقائی ساداتی با توضیح فرآیند پاسخ به What همراه بود. برای پاسخ به این پرسش نیاز به شناسایی و آشنایی با پنج سطح از برنامه‌ریزی داریم:

  1. Mission یا ماموریت‌ها
  2. Vision یا چشم‌انداز و تصویر نهایی
  3. Strategy یا راهبردهای کلان
  4. Policy یا سیاست‌ها و باید و نبایدها
  5. Long Term Planning یا نقشه راه
پایدار: مدیریت نوآوری و تمرین تکنیک‌های تفکر خلاق

سهیل پایدار، سومین و آخرین ارائه‌دهنده این کارگاه بود که درباره نوآوری توضیح داد و همچنین یک تمرین عملی در این باره را در انتهای کارگاه راهبری کرد.

بحث پایدار درباره مدیریت نوآوری بود. پایدار به معرفی و توضیح نمودار نوآوری پرداخت:

پایدار نشان داد که برای موفقیت در اشاعه یک کسب‌وکار جدید، باید توجه کرد که محصول این کسب‌وکار (اعم از کالا یا خدمت) به کدام قسمت از نمودار مربوط است و کسب‌وکارهای جدید با سرمایه‌گذاری روی محصولات کدام قسمت از نمودار به موفقیت و سوددهی می‌رسد. این نمودار و محصولات مراحل مختلف آن هر ساله از طریق موسسه گارتنر Gartner معرفی و منتشر می‌شوند.

در انتهای کارگاه کارآفرینی در علوم انسانی، اعضای شرکت‌کننده با راهبری سهیل پایدار به تمرین عملی «تفکر طراحی» به عنوان «یک فرآیند غیرخطی» پرداختند. این تمرین مربوط به طراحی اپلیکیشن پیشنهاد اوقات فراغت بود که از طریق تکنیک‌هایی چون طوفان فکری، اسکمپر و شش کلاه، پیاده‌سازی و اجرا شد.

کارگاه مبانی کارآفرینی در علوم انسانی و هنر، از ساعت نه صبح آغاز و هفت غروب تمام شد. این کارگاه، به عنوان نخستین کارگاه کارآفرینی در علوم انسانی، به همت گروه بُردار و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز طراحی و اجرا شده بود.

منبع: بردار

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد