نگاهی به فیلم شیرشاه، بازنمایی روایت هملت

به گزارش فناوری فرهنگی، فیلم‌سینمایی شیرشاه به کارگردانی جان فاورو(Jon Favreau) بازنمایی از اثر کلاسیکی به همین نام است. بنابر اعلام گپ فیلم، این فیلم موزیکال را جف نیثنسون نوشته و سرمایه‌گذار اصلی آن والت‌دیزنی است. والت دیزنی در سال‌های گذشته به بازسازی انیمیشن‌های سال‌های نه چندان دور خود پرداخته و به نوعی در کار خود موفق بوده است. با این وجود انتقادات بسیاری در این زمینه به دیزنی وارد است. برخی منتقدان بر این عقیده‌اند که نبوغ دیزنی به انتها رسیده و هیچ ایده تازه‌ای به ذهن سازندگان فیلم‌ها و انیمیشن‌های دیزنی نمی‌رسد برای همین آثار قدیمی را بازسازی می‌کنند. همچنین دیزنی در سال‌های اخیر به تولید قسمت دوم فیلم‌هایش پرداخته که باعث ناامیدی برخی از مخاطبان شده است. با این حال شیرشاه از آن دسته فیلم‌هایی است که به واسطه استفاده از تکنولوژی‌های روز توانسته تماشاگران را راضی نگه‌دارد. فیلم‌سینمایی شیرشاه ۲۵ سال پس از انیمیشن لیون کینگ که اکران آن در سال ۱۹۹۴ بود؛ نمایش داده شد.

نیل مینو درباره این فیلم نوشته است: «‌یکی از بهترین فیلم‌های دیزنی، این فیلم طنین صدای شکسپیر را دارد. صحنه‌ای از هملت و ریچارد سوم را به یادم می‌آورد.»

نکته قابل توجه درباره فیلم شیرشاه این است که گرچه به صورت انیمیشن ساخته شده اما رده سنی تماشاگرانش بالای ۱۲ سال است. این فیلم موزیکال با بودجه ۲۶۰ میلیون دلاری ساخته شد و در زمان اکرانش درآمدی ۱۶۵۷ میلیارد دلاری داشت.

اگر بخواهیم داستان شیرشاه را به طور خلاصه تعریف کنیم به شیر نوجوانی برخورد می‌کنیم که خودش را مسئول مرگ پدرش می‌داند. درست همانطور که هملت از مرگ پدر احساس پشیمانی و گناه می‌کرد. سیمبا، پسر موفاسا و سارابی است. موفاسا سلطان سرزمین گسترده‌ای است و اسکار، برادرش نسبت به جایگاه او حسادت می‌ورزد و در نهایت او را می‌کشد. سیمبا بدون آنکه از نقشه شوم اسکار با خبر باشد بازیچه دستش می‌شود. سیمبا پس از مرگ پدر توسط عمویش اسکار از زادگاه خود فرار می‌کند.

دوبله با کیفیت فیلم شیرشاه به زبان فارسی

برای تماشا و دانلود فیلم شیرشاه(Lion King)  دوبله، می‌توانید به سایت گپ فیلم مراجعه کنید. در نسخه اصلی شیرشاه، بازیگران و خواننده‌های مطرحی چون دونالد گلاور، بیانسه و جیمز ارل جونز به جای شخصیت‌های فیلم صحبت کرده‌اند.  با این حال شما می‌توانید از نسخه دوبله این فیلم لذت ببرید. گویندگانی چون منوچهر اسماعیلی، کیکاووس یاکیده، علی همت مومیوند، شایان شامبیاتی، الیزا اورامی، مریم رادپور، تورج نصر، مهوش افشاری و بیژن علیمحمدی به جای شخصیت‌های فیلم شیرشاه صحبت کرده‌اند. مدیر دوبلاژ این فیلم  امیرمحمد صمصامی است.

مهارت فنی در ساخت شیرشاه

بخش فنی تولید فیلم‌سینمایی شیرشاه از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. جلوه‌های ویژه شیرشاه به قدری قوی است که بیننده را دچار سردرگمی می‌کند زیرا نمی‌تواند میان یک فیلم واقعی و انیمیشن تفاوتی قائل شود.

شیرشاه قدم تازه‌ای برای دیزنی است تا دوباره همانند گذشته مهارت خود را در ساخت انیمیشن به رخ بکشد؛ اما نباید از یاد ببریم که شیرشاه هنوز هم یک انیمیشن است نه یک لایواکشن. از طرفی کارگردان فیلم، جان فاورو که پیش از این فیلم در سال ۲۰۱۶ از ابزارهای پیشرفته تکنولوژی استفاده کرده بود تا فیلم کتاب جنگل را بسازد،‌خوب می‌دانست بهره‌گیری از فناوری‌ها تا چه حد در ساخت فیلمش تاثیر می‌گذارد.

چیزی که شیرشاه را به اثری تماشایی تبدیل کرده و اصولا انیمیشن‌ها برای تبدیل شدن به انیمیشنی پر مخاطب به آن نیاز دارند؛ شخصیت‌بخشی به حیوانات و اجسام است. در شیرشاه، احساسات انسانی به حیوانات بخشیده شده و سیمبا را نه به عنوان حیوانی در جنگل، بلکه با روح انسانی‌اش می‌بینیم.  با اینکه تماشای شخصیت‌های شیرشاه به این شکل از واقع‌گرایی به دور است ولی فاورو به شیوه خود مخاطبان واقع‌گرا را نیز قانع کرده است.

شیرشاه از نظر منتقدان

ای. او. اسکات، منتقد فیلم مجله نیویورک تایمز اظهار داشته اگر فیلم‌ها فقط بر اساس تکنیک به کار رفته در آن‌ها مورد قضاوت قرار می‌گرفتند ؛ شیرشاه به طور قطع یکی از بهترین فیلم‌ها می‌شد.

هرچند فیلم سینمایی شیرشاه توانسته نظر بسیاری از منتقدین را جلب کند؛ کماکان مشکلاتی با منتقدان متنفر از سینمای هالیوود دارد. درست همانطور که جف باک، تحلیلگر سینمایی می‌گوید:«‌منتقدین، باید هم از این فیلم خوششان نیاید. چون این فیلم حاوی تمام چیزهایی است که آنان درباره هالیوود بدشان می‌آید.»

محبوبیت شیرشاه در میان مخاطبان

در نظرسنجی که سایت روتن تومیتوز انجام داده؛ ۵۷ درصد فیلم شیرشاه ۲۰۱۹ را پسندیدند برخلاف انیمیشن اولیه که ۹۳ درصد آن را تماشایی خوانده بودند. به نظر می‌رسد نسخه اولیه طرفداران بیشتری نسبت به نسخه ۲۰۱۹ دارد.

تعداد مخاطبان علاقه‌مند به فیلم موزیکال نسبت به ژانرهای دیگر سینمایی کمتر است ولی به خاطر صداپیشگی بیانسه،  طرفداران این خواننده به تماشای فیلم نشستند. اما نمی‌توانیم موفقیت فیلم را تنها مدیون قدرت ستاره‌هایش بدانیم. شیرشاه برای بسیاری از تماشاگران جذابیت دارد زیرا یادآور کارتون نوستالژیکی به همین نام است. از جوایزی که نصیب فیلم شیرشاه شده می‌توان به جایزه جشنواره گلدن تریلر آواردز اشاره کرد.

داستان فیلم‌سینمایی شیرشاه، تلفیقی از چند اثر هنری است ولی بیش از همه برگرفته از داستان‌ّ نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر و داستان هملت است.

موسیقی فیلم‌سینمایی لیون کینگ، همانند نسخه اولیه آن که در سال ۱۹۹۴ ساخته شده، برعهده هانس زیمر، بوده است. زیمر را با موزیک‌های متن حماسی‌اش می‌شناسیم و شیرشاه یک اثر موزیکال حماسی است.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به  «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد