نگاهی به نمونه‌هایی واقعی از آزمایشگاه‌های علوم انسانی سراسر جهان

به گزارش فناوری فرهنگی، کارگروه Humanities Truck در صدد ایجاد کردن یک پلتفرم آزمایشی موبایل برای جمع‌آوری و حفظ مواد آموزشی و ترغیب دیالوگ دربارۀ علوم انسانی است. این کارگروه منابع و تجهیزات را برای پروژه‌هایی فراهم خواهد کرد که به مستندسازی تجربیات می‌پردازند، گفتگومحور هستند و داستان‌هایی از جماعت‌های گوناگون و محروم از خدمات را در منطقۀ واشنگتن‌دی‌سی به‌اشتراک می‌گذارند.

این پروژه به تازگی ۲۲۵ هزار دلار کمک هزینه از بنیاد هنری لوس[۱] دریافت کرده است. این مبلغ هزینه خرید و تجهیز یک جعبه است که راه‌اندازی استودیو صدابرداری موبایلی و کارگاه و فضای نمایشی را تأمین می‌کند. علاوه‌بر‌این، هزینۀ سه سال انجام و اجرای پروژه‌های مشارکتی و مردمی را تأمین خواهد کرد.

امریکا، دانشگاه دوک، مؤسسۀ علوم انسانی جان هوپ فرانکلین

این دانشگاه به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده در مؤسسه‌ای که به نام مورخ مشهور آمریکایی، جان هوپ فرانکلین نام‌گذاری شده است، آزمایشگاه‌های متعددی برای علوم انسانی تعریف کرده است. آزمایشگاه‌های فعال درحال‌حاضر عبارت‌اند از آزمایشگاه‌های سلامت، از بردگی تا آزادی، دانش دیجیتال (برای دانشجویان دکترا)، جنبش‌های اجتماعی، کردار اجتماعی و داستان. این مؤسسه در گذشته آزمایشگاه‌های صوتی بصری، کارهای مرزی (BorderWorks) ، گلوبال برزیل، بزرگتر از بازی (Greater than Games) و هائیتی را برگزار کرده بود. نکته کلیدی در این آزمایشگاه گردهم جمع‌شدن استادان و دانشجویان علوم انسانی و دیگر رشته‌ها برای انجام پروژه‌های واحد است.

امریکا، کالج کولبی، مرکز هنرها و علوم انسانی

آزمایشگاه‌های علوم انسانی در این مرکز، دوره‌های نوآورانه‌ای ارائه می‌کنند که با ترویج یادگیری تجربی در زمینۀ هنرها و علوم انسانی می‌کوشد با بهره‌گیری از مشاهدۀ دست‌اول و رویکرد مهارت‌محور، همکاری خوبی با علوم طبیعی برقرار کند و ابعاد جدیدی را به ارزش ذاتی مطالعۀ علوم انسانی بیفزاید. از جمله کارگاه‌ها و کلاس‌های این آزمایشگاه که بیشتر با ادبیات و هنرها گره خورده است تا علوم اجتماعی عبارت اند از: کارگاه موزۀ آسیایی، غذای ایتالیایی در عمل، داستان‌های آلمانی و فرهنگ عامه، رمان چینی، متون و مفاهیم شکسپیر و مطالعه مسائل جنسی در هنر.

جمهوری چک، دانشگاه ماساریک، لابراتوآر علوم انسانی آزمایشگاهی (HUMElab)

دانشگاه ماساریک به عنوان دومین دانشگاه بزرگ و مهم جمهوری چک در دانشکده هنرهای خود مرکزی با نام HUMElab برای پیشرفت پژوهش در هنرهای آزاد دارد و از سال ۲۰۱۱ پروژه‌های خود را آغاز کرده است. علوم انسانی در این مرکز و آزمایشگاه بیشتر با حوزۀ مطالعات هنری قرابت دارد. اما نکته جالب توجه در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاران هستند. برای نمونه آخرین پروژۀ این آزمایشگاه که اتمام آن تا پایان سال میلادی جاری پیش‌بینی شده است توسط وزارت آموزش، جوانان و ورزش جمهوری چک سرمایه‌گذاری شده است.

ادامه دارد…

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد