«نیوزلا»، استارت آپ آموزشی که دانش آموزان آمریکایی را با سواد کرد

در مدارس ایالات متحده انقلابی در یادگیری مطالعه و خواندن در حال رخ دادن است. انقلابی که یک استارت آپ آموزشی به نام «نیوزلا» آن را ایجاد کرده و روز به روز در حال گسترش است. استفاده ی 75 درصد مدارس ایالات متحده از این نرم‌افزار آموزشی بسیار قابل توجه است.

«نیوزلا» (newsela.com) که یک استارت آپ سه ساله است، توانسته شاخص سواد خوانداری را در دوره‌ی تحصیلی ابتدائی و راهنمایی ارتقا دهد. این استارت آپ به معلمان این امکان را می دهد که مقالات خبری روز را با شاگردان خود به اشتراک بگذارند.

«نیوزلا» یک نرم افزار هوشمند است که متن مقالات را مطابق با میزان توانایی خواندن دانش آموز تنظیم می کند و به آنها ارائه می دهد. معلمان نیز می توانند با اتمام کار دانش آموز بلافاصله از او امتحان درک مطلب بگیرند و نتایج را به صورت آنی مشاهده کنند. با توجه به آمار گسترده بی سوادی نوجوانان و بزرگسالان در ایالات متحده، بدون اغراق می توان گفت که «نیوزلا» می تواند نحوه مدیریت زبان انگلیسی توسط نسل آینده را تغییر دهد.

استارت آپ «نیوزلا» بخشی از جنبشی است که «یادگیری شخصی» نامیده می شود و طرفداران زیادی در سیلیکون ولی دارد. سیلیکون ولی جایی است که در آن مدیران و سرمایه گذاران  بزرگی مثل بیل گیتس، مارک زاکربرگ و رد هاستینگ میلیاردها دلار پول به مدارس تزریق کرده اند تا آنها تک تک دانش آموزان را در این فرآیند مشارکت دهند. آنها معتقدند که این طرح آینده ی نظام آموزشی آمریکا را خواهد ساخت.

بروک بایرز، یکی از مدیران ارشد کمپانی «کلینر پرکینز» و عضو هیئت مدیره نیوزلا، در گفتگو با بیزینس اینسایدر گفت: «فکر می کنم این استارت آپ فرصت خوبی را برای دانش آموزان فراهم می کند تا نسبت به استعدادهای شناختی و غیرشناختی خود آگاهی یابند و این شانس را داشته باشند که آنها را شکوفا کنند.»

«نیوزلا» استفاده های فراوانی دارد: از اشتراک گذاری یک مقاله توسط معلمان گرفته تا شبکه کردن تمام مدارس یک منطقه. دانش آموزان نیز می توانند مقاله های به اشتراک گذاشته شده را از طریق کتابخانه «نیوزلا» دریافت کنند. گفتنی است که برای استفاده از این برنامه ها به دانش آموزان تبلت هایی داده می شود که می توانند تمام برنامه ها را در آن اجرا کنند.

متیو گراس، مدیرعامل و بنیانگذار «نیوزلا» می گوید این شرکت را به دو دلیل تاسیس کرده است. دلیل اول او شخصی است. وقتی پسر گراس دانش آموز کلاس دوم بود در «خواندن» مشکل داشت. گراس نیز در ملاقات با معلم پسرش فهمید که آنها در حال خواندن درسی هستند که خواندن آن نباید برای یک پسر هفت ساله چندان هم سخت باشد. او از خود پرسید که چگونه می توان چنین کلاسی را درست مدیریت کرد؟ زیرا از یک طرف ممکن است در این کلاس متنی ارائه شود که خیلی سخت باشد و دانش آموزان نتوانند آن را درک کنند و یا اینکه متن آن قدر آسان باشد که فایده ای برای دانش آموزان نداشته باشد و چیزی به آنها اضافه نکند.

دقیقا به همین خاطر «نیوزلا» تعدادی روزنامه نگار را به کار گرفته تا اخبار روز را جمع آوری کنند و زبان این اخبار را -چه مقاله ی واشنگتن پست درباره ترامپ باشد و چه سخنرانی مارتین لوترکینگ-  متناسب با سطوح  مختلف توانایی خواندن دانش آموزان تغییر دهند. در این میان نیز هرچه سواد خواندن دانش آموزان افزایش یابد، زبان مطالب نیز سخت تر خواهد شد.

دلیل دیگر گراس برای تاسیس «نیوزلا» این بود که گاهی اوقات معلمان توانایی لازم  برای تشخیص پیشرفت یا عدم پیشرفت مهارت خواندن دانش‌آموزان را نداشتند.

گراس همچنین در بازدیدی که از یکی از مدارس  نیویورک داشت دانش آموزی را دید که برای خواندن یک متن، مدت‌ها به آن خیره شده بود و در آخر هم نتوانسته بود آن را فرا گیرد. در واقع گراس نیوزلا را ایجاد کرد تا به معلمان برای کمک به این دسته از دانش آموزان یاری رساند.

در نیوزلا این امکان وجود دارد که دانش آموزان و معلمان  برای رفع مشکلات مربوط به گرامر و واژگان در متن های داده شده حاشیه نویسی کنند. معلمان همچنین می توانند در حاشیه ی متن ها سوالاتی نیز بنویسند و درک مطلب دانش آموزان را به صورت آنی مورد ارزیابی قرار دهند.

بااینکه مدت زمان زیادی از رونمایی «نیوزلا» نمی گذرد این استارت آپ پیشرفتی جهشی داشته است. با استفاده از «نیوزلا» و خواندن منظم مقالات آن و گذراندن آزمونک‌ها، دانش آموزانی که سطح مهارت خواندن آنها زیر ۵۰ درصد بود توانستند در مدت سه ماه به طور متوسط ۱۲ درصد رشد داشته باشند. گراس در مورد این پیشرفت سریع می گوید: «این حالت مثل این می ماند که این دانش آموزان با سرعت از باند چپ بزرگراه  سبقت گرفته باشند.»

«نیوزلا» همچنین در نظر دارد در آینده ای نزدیک با همکاری شرکت های تحقیقاتی دیگر، مجموعه داده های خود را گسترش دهد. هر نوع داده ی جدیدی می تواند به «نیوزلا» برای ارتقای برنامه خود و در نتیجه خدمت رسانی بهتر به دانش آموزان آمریکایی کمک کند. گراس معتقد است که اگر فناوری های مربوط به کلاس های درس سرعت رشد خود را بخصوص در مناطق کم درآمد در همین سطح حفظ کنند، می توان انتظار داشت که در سال های نه چندان دور تک تک دانش آموزان از این ابزارها بهره مند شوند. او می گوید : «در این شرایط همه چیز تغییر خواهد و الان تلاش ما این است که به این نقطه برسیم و چنین امکاناتی را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم.»
مترجم: عماد قاسمی
منبع: بیزینس اینسایدر، ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶
http://www.businessinsider.com/newsela-technology-classroom-literacy-2016-9

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد