هشدار جدی درباره تصویر گردشگری ایران در دوران پساکرونا

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدابراهیم لاریجانی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره چالش تأثیر منفی انتشار اخبار ناگوار کرونایی روی صنعت گردشگری  گفت: اکنون ویروس کرونا وارد ایران شده و افراد زیادی یا از روی ترس یا دلسوزی و یا جو روانی رسانه‌های خارجی و یا حتی از روی اطلاعات غلط مشغول مخدوش کردن نام ایران هستند و مدام درباره اینکه چه کمبودهایی در ایران وجود دارد و یا اینکه در کجا چه اتفاق ناگواری افتاده است و یا اینکه بیمارستان‌های ما با کمبود امکانات دچار هستند و … صحبت می‌شود. غافل از اینکه چند ماه دیگر کرونا از بین می‌رود و ایران دوباره می‌خواهد در بازارهای بین المللی حضور پیدا کند.

وی گفت: ما باید به این موضوع فکر کنیم که بعد از کرونا چطور می‌خواهیم گردشگر جذب کنیم آیا با این جوسازی‌ها، دنیا حرف ما را می‌شنود؟ زمانی که می‌گوئیم ایرلاین‌ها آلوده به ویروس هستند و یا هتل‌های ما استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی‌کنند یا سیستم‌های نظامی و مترو و بهداشت و امکانات بیمارستانی خود را زیر سوال می بریم آیا به این فکر نمی‌کنیم که گردشگر پس از این دوره چطور اعتماد کرده و به ایران بیاید؟

لاریجانی در ادامه گفت: از مردم در این زمینه توقعی نیست چون شاید آگاهی لازم را ندارند اما چرا فعالان گردشگری که بر روی تأثیر این اخبار واقف هستند، به آن دامن می‌زنند آیا آنها نمی‌دانند که در پساکرونا ما باید به نمایشگاه‌های خارجی برویم و درباره جذب گردشگر تبلیغ کنیم آن زمان چطور دوباره برای گردشگران خارجی تصویر سازی کنیم؟ با این اقدامات ما در حال تخریب ایران به عنوان مقصد گردشگری هستیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در حال تخریب برند مقصد هستیم گفت: بهداشت، امنیت و هتل و … برند مقصد را در ذهن گردشگر شکل می‌دهد، ما چه بلایی سر این برند گردشگری می‌آوریم. فعالان گردشگری به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار قرار نیست تا دو ماه دیگر وارد چرخه گردشگری شوند. ما می‌خواهیم توراپراتورها و اساتید دانشگاهی و اندیشمندان به کمک بیایند و درباره لزوم حفظ برند مقصد بگویند که از الان باید چه کار کرد.

وی افزود: زمانیکه در چین کرونا شیوع پیدا کرد، آن چیزی که چینی‌ها به دنیا مخابره کردند ساخت بیمارستان در ده روز بود. این همان چیزی است که در ذهن مردم شکل گرفته است. باید بررسی کرد که آنها در اوج ضعف و بحران چه چیزی را به دنیا مخابره می‌کنند ما چرا این کار را انجام ندهیم؟ چرا هیچ کسی نگفت که ایران در ۲۰ روز چند هزار ایرانی را پایش کرد و یا چه امکاناتی را به کار گرفت تا افراد بتوانند یک تست اولیه از وضعیت خود بگیرند و یا اینکه چه نرم افزارهایی به وجود آمد تا بررسی شود آیا کسی نیاز دارد به بیمارستان برود یا نه. ما چرا اخبار و اتفاقات خوب را به دنیا مخابره نکنیم؟

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد: کشورهای دیگر اگرچه با کرونا درگیر هستند اما روی این موضوع تاکید و تبلیغ می‌کنند که در حال ضدعفونی کردن مراکز هستند و یا چه آموزش‌هایی را می‌دهند و یا اینکه هواپیماها چطور ضدعفونی می‌شوند. آنها حتی اگر کاری را انجام هم ندهند به خوبی می‌توانند آن را به دنیا مخابره کنند تا تصویر آن مقصد از ذهن گردشگران بعد از کرونا مخدوش نشود. چون برای آنها حفظ برند مهم است ما چرا این کار را انجام ندهیم؟ آیا ما به برند مقصد در دوران پساکرونا فکر کرده‌ایم؟

وی تصریح کرد: اگر فعالان گردشگری از همین الان به انتشار عکس‌ها و معرفی ایران واقعی و قدرت ایران در مبارزه با کرونا نپردازند، سال‌ها باید وقت و هزینه بگذاریم تا این تصویر را از ذهن گردشگران پاک کنیم و بعد برای جذب آنها اقدام شود. باید از الان به فکر صنعت گردشگری بعد از کرونا باشیم. الان هتلداران و یا آژانسداران فکر می‌کنند که همه چیز تمام شده است. از الان باید درباره نمایشگاه‌ها و بازاریابی‌ها برنامه ریزی کنیم. چرا فکر نمی‌کنیم سه ماه دیگر دوباره باید روی این صنعت کار کنیم؟

لاریجانی گفت: هتل‌های بلژیک اعلام کرده‌اند که از دوران کرونا برای ارتقای کیفیت اتاق‌های خود استفاده می‌کنیم یا ترکیه اعلام کرد که از این فرصت درباره رفع نواقص گردشگری بهره می بریم حتی اگر این کارها را انجام ندهند اما به دنیا آن را اعلام می‌کنند ولی ما داریم در این مدت چه کار می‌کنیم؟ باید از الان برنامه ریزی کرد که در چه نمایشگاه‌هایی و چطور شرکت کنیم و یا اینکه رایزنان ایران باید چه کار کنند. از ۵ فروردین در صورتی که ادارات باز شود؛ آمادگی کامل داریم درباره پساکرونا برنامه ریزی کنیم. الان همان تصویر منفی که از ایران بابت ویروس کرونا وجود دارد و آن را به دنیا مخابره می‌کنیم پس از کرونا به عنوان یک بحران محسوب می‌شود و تازه باید جواب گردشگران را بدهیم که آیا مشکل هواپیماها یا هتل‌ها و… حل شده است یا نه.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد