هویت صنایع‌دستی در جامعه کمرنگ شده است

به گزارش فناوری فرهنگی، سید وحید سکوت  با تاکید بر اینکه نباید اصالت هنر و صنایع دستی خودمان را در موزه‌ها و عکس‌های کتاب های تاریخی و هنری تعریف کنیم، بلکه باید در تار و پود زندگی خود و در هر کجای جهان که هستیم، جاری کنیم، تصریح کرد: مهمترین صفت فرهنگ و تمدن ایرانی، ارتباط، تأثیرپذیری و تاثیر گذاری آن است، بنابراین باید روش های جذب گردشگر را تغییر دهیم و از ظرفیت نیروهای محلی به ویژه بانوان با توسعه صنایع دستی استفاده کنیم و تکنولوژی را در مسیر معرفی جاذبه های گردشگری و هنرهای دستی به خدمت بگیریم.

وی با اشاره به تنوع صنایع دستی در مناطق مختلف کشور، تصریح کرد: هر شهروند ایرانی می تواند به حوزه تبلیغ و بازاریابی گردشگری وارد شده تا شبکه معرفی هنرهای دستی در فضای مجازی فعال شود و باید توجه داشت که ایجاد شبکه های تبلیغاتی محصولات گردشگری یکی از راهکارها است.

این فعال صنایع دستی گفت: این قبیل فروشگاه ها امکان دسترسی آسان شهروندان در تمام دنیا را به دست‌سازه‌های هنری و خلاقانه ایرانی فراهم کرده و می تواند مانع از فروش محصولات بی کیفیت شود، هم چنین می تواند نوعی حمایت از کالای داخلی و اشتغال پایدار برای شهروندان ایرانی است.

وی با بیان اینکه با هدف معرفی، احیا و فروش صنایع دستی ایران، از سه سال قبل، سامانه اینترنتی را ایجاد کرده و به معرفی صنایع دستی مناطق مختلف کشور پرداختیم، اظهار کرد: با این روش امکان خرید یا فروش محصول به طور مستقیم برای سازندگان و خریداران صنایع دستی نیز فراهم می شود تا مشتری در میان انبوهی از ایده‌های نو، به سبک هنری مورد نظر خود دست یابد.

سکوت تصریح کرد: در این سامانه با کمک سازمان های مردم نهاد، طرح “یک گوی، یک لبخند” را با هدف حمایت و توجه به کودکان در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی کرده ایم و هرکس با خرید یک گوی، یک گوی نیز هدیه خواهد گرفت تا آغاز یک فرآِیند انسان دوستانه در راستای حل مسائل اجتماعی باشد.

وی تاکید کرد: در بخش دیگری از این پویش مردمی، با شعار “جازموریان تنها نیست”، صنایع دستی که توسط زنان سرپرست خانوار ساخته می شود، فروخته و درآمد آن به طور مستقیم به دست فروشنده می رسد که شامل جا شمعی، قندان، سبد حصیری، دستبند، جام هفت سین، گلیم، فرش دستباف، گوی پارچه ای، پارچه شعربافی است.

این فعال گردشگری با تاکید بر اینکه تمام افراد باید در قبال مسائل نیازمندان جامعه احساس مسئولیت کنند، افزود: ترویج صنایع دستی راهکاری است که علاوه بر نجات آنها از نیازهای مالی، باعث شکوفایی و توسعه اقتصادی کشور می شود که آگاهی بخشی در این زمینه بر عهده انجمن‌های مردم نهاد و فعالان اجتماعی است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد