وضعیت صنعت بازی‏های ویدیویی به تفکیک قاره‏ ها

به گزارش فناوری فرهنگی،  پایگاه های خبری و تحقیقاتی زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که به طور مرتب در حال انتشار آمارها و گزارش وضعیت فناوری‏های جدید و صنایع دانش بنیان و نوپا از قبیل انیمیشن، بازی‏های رایانه‏ای، سینما، موبایل، اسباب بازی و…. هستند. این گزارشات شامل تمام ابعاد حوزه مورد نظر است. از درآمد تک تک کشورها و درآمد جهانی آن صنعت گرفته تا علایق و تمایل مشتری ها، وضعیت اشتغالزایی، مقایسه وضعیت موجود با سال‏های قبل و پیش بینی آینده آن حوزه و بسیاری از شاخص‏ها و ویژگی‏های آن حوزه را در بر می‏گیرد. این پروژه های تحقیقاتی بر اساس صورت وضعیت و گزارش مالی که شرکت های مربوط به حوزه مورد نظر و هم چنین کشورها در اختیار این پایگاه ها می گذارند، انجام می شود.

یکی از این پایگاه های تحقیقاتی مهم در سطح بین المللی Newzoo می باشد که در جدیدترین گزارشات منتشر شده خود، وضعیت صنعت گیم را به طور مفصل در سال 2017 تشریح کرده است. یکی از نکات جالب این گزارش درآمد و وضعیت صنعت گیم و بازی های رایانه ای به تفکیک قاره هاست که ما در اینجا سعی داریم به آن بپردازیم.

سال 2017 برای صنعت بازیهای ویدیویی، سالی مهم و تاثیرگذار به شمار می رود. چرا که بالاخره در این سال درآمد این صنعت با مقدار 108.9 میلیارد دلار از مرز 100 میلیارد دلار گذشت و بازیهای ویدیویی نیز به صنایع با درآمد بالای 100 میلیارد دلار اضافه شد.

 

در میان کشورها چین به عنوان پر درآمد ترین کشور در این حوزه و بعد از آن آمریکا و ژاپن، بیشترین سهم این درآمد هنگفت را از آن خود کرده‏اند. از این رو مجموع درآمد حوزه گیم این سه کشور ( که بر اساس نوع پلتفرم بازی به دسته بازی های کامپیوتری، کنسولی و موبایلی تقسیم می شود) برابر 65.153 میلیارد دلار است که تقریبا 60 درصد درآمد کل صنعت گیم می باشد. این رقم در واقع مصادره کامل بازی های رایانه ای توسط این سه کشور را نشان می دهد، اما کشورهای دیگر هم بیکار ننشسته و حداقل در تلاش برای ساخت بازی برای مصرف داخلی خود هستند. به این ترتیب شاید بررسی وضعیت گیم به تفکیک قاره ها و نشان دادن کشورهای پر درآمد در این مناطق درک بهتری از جایگاه این صنعت را در اختیار ما قرار دهد.

به عنوان اولین منطقه به اروپای مرکزی اشاره می کنیم:

 

 

منطقه‏ای با جمعیت 405 میلیون و 511 هزار نفری که به دلیل توسعه و پیشرفت بالای این کشورها تقریبا 87 درصد این جمعیت به اینترنت دسترسی دارند و تعداد گیمرها 187 میلیون و 844 هزار نفر برآورد شده است. به این ترتیب این منطقه با درآمد 18.8 میلیارد دلاری در سال 2017 سهم 17.3 درصدی از درآمد کل صنعت بازیهای ویدیویی را دارد.

شکل زیر وضعیت صنعت بازیهای ویدیویی اروپای شرقی را نشان می دهد:

تقریبا 48 درصد جمعیت این منطقه با بازی های رایانه ای و موبایلی مشغول هستند که وضعیت کشورها و درآمد حوزه گیم را مشاهده می کنید.

منطقه بعدی آمریکای جنوبی است که مکزیک با درآمد 1.4 میلیارد دلاری پر درآمد ترین صنعت بازیهای ویدیویی در بین کشورهای این منطقه را دارد. پس از آن برزیل با 1.3 میلیارد دلار در جایگاه دوم و آرژانتین با اختلاف زیاد در رتبه سوم قرار دارند.

حوزه بعدی آمریکای شمالی است که با توجه به جمعیت پایین تر به نسبت مناطق دیگر، اما به دلیل وجود کشور آمریکا در این منطقه از درآمد بالایی برخوردار است.

به دلیل وجود زیرساخت های قوی در این ناحیه، حدود 81 درصد جمعیت 363 میلیون و 100 هزار نفری به اینترنت دسترسی دارند که همین امر به رشد این صنعت در این منطقه کمک شایانی می‏کند. هرچند که اقتصاد صنعت بازیهای ویدیویی آمریکا بیشتر بر پایه بازی های کامپیوتری و کنسولی است و به نسبت کشورهایی نظیر چین و ژاپن، توجه کمتری به بازی های موبایلی داشته است.

در شکل زیر پرجمعیت ترین منطقه و در نتیجه آن بیشترین افراد با دسترسی به اینترنت و بالاترین تعداد گیمرها را مشاهده می کنید که همین امر باعث شده تا 47.1 درصد کل درآمد صنعت بازیهای ویدیویی به این منطقه اختصاص پیدا کند.

 

به عنوان آخرین منطقه حوزه خاورمیانه و کشورهای آفریقایی را بررسی می کنیم که ایران نیز در بین آنان قرار دارد:

 

 

این منطقه با جمعیتی معادل 1 میلیارد و 662 میلیون و 960 هزار نفری جزو پر جمعیت ترین مناطق تفکیک شده به حساب می آید اما تقریبا یک سوم آن ها به اینترنت دسترسی دارند و حدود 336 میلیون و 281 هزار نفر از آن ها به عنوان گیمر شناخته شده اند. به این ترتیب مشخص است که این منطقه با وجود جمعیت بالا، به دلیل نبود زیرساخت‏ها و عقب ماندگی این کشورها جمعیت اندکی از آنها به اینترنت و بازی‏های کامپیوتری دسترسی دارند. مسلم است که اگر زیرساخت‏ها و اینترنت به تمام این جمعیت برسد میزان گیمرها و در نتیجه درآمد کشورهای این حوزه بیشتر از این مقدار می شود.

نکته دیگر این حوزه ایران است که بعد از ترکیه و عربستان در جایگاه سوم این منطقه از نظر درآمد صنعت بازیهای ویدیویی قرار دارد. جمعیت ایران در حدود 80 میلیون نفر است که طبق آمار ارائه شده توسط بنیاد ملی بازی‏های رایانه ای تقریبا 24 میلیون نفر از آن ها گیمر محسوب می شوند.

نکته قابل تامل در این ناحیه افزایش 25 درصدی درآمد نسبت به سال 2016 می باشد که بیشترین مقدار رشد در بین تمام نواحی محسوب می شود. همین رشد چشمگیر نوید آینده‏ای روشن برای این صنعت، در ایران است که با توجه به گسترش نسل های 3 و 4 اینترنت همراه، باعث ایجاد تحولی عظیم در بازی‏های موبایلی ایران شده است و همچنین با رشد و پیشرفت شرکت های بازی سازی داخلی، در سالهای پیش رو می‏توانیم علاوه بر در دست گرفتن بازار داخلی به صادرات این نوع بازی ها بپردازیم.

 

حامد رضائی

منابع:

Newzoo_Global_Games_Market_Report_2017_Light

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد