پای دیوان عدالت اداری به ایجاد تشکل حرفه ای گردشگری باز شد

به گزارش فناوری فرهنگی، مرداد ماه امسال معاون گردشگری کشور خبر از واگذاری برخی امور گردشگری به تشکل های حرفه ای داد و در نشست خبری مهر ماه نیز در واکنش به مخالفت های انجمن های دفاتر مسافرتی نسبت به ایجاد تشکل حرفه ای اعلام کرد که موافق ایجاد این تشکل است تا چند صدایی به یک صدایی تبدیل شود.

در این میان یک هیات موسس تقاضای ایجاد این تشکل را در میان دفاتر مسافرتی کشور داده بود اما با وجود پیگیری های مختلف هنوز معاونت گردشگری به آنها پاسخ روشنی نداده است. این تعلل موجب شد تا آنها ۲۰ مهر ماه امسال به دیوان عدالت اداری شکایت خود را اعلام کنند و معاونت حقوقی وزارت میراث فرهنگی نیز معاونت گردشگری این وزارت خانه را ملزم به پاسخگویی کند.

موضوع شکایت هیئت موسس به دیوان عدالت اداری الزام وزارت میراث فرهنگی به ایجاد تشکل حرفه ای بوده است. رای مورد اعتراضی که این هیات موسس به آن استناد کرده اند شامل این موارد بوده است:

بند ۲ ماده ۹۸ و بند ث ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه، ماده ۲۵ آیین نامه ایجاد اصلاح تکمیل و درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، دستورالعمل نحوه ایجاد تشکل های حرفه ای گردشگری، بخش نامه ۹۷۳۴۰۰/۱۰۰۴۹ مورخ اردیبهشت ۹۷ معاون گردشگری درباره نحوه ثبت تاسیس تشکل حرفه ای گردشگری دفاتر استان تهران.

آنها در این دادخواست نوشته اند که خواستار رسیدگی و صدور رای به الزام ثبت تشکل حرفه ای دفاتر گردشگری هستند.

پیرو این دادخواست، اول آبان ماه ابراهیم شقاقی مدیرکل امور حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی به دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نوشته است: دستور فرمایید موضوع به دقت بررسی و نسبت به ارائه پاسخ مستدل جهت تهیه و تنظیم لایحه دفاعیه به این دفتر طی مهلت قانونی( ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ ) اقدام شود.

روز ششم آبان ماه سید جواد موسوی مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نوشته است: به پیوست نامه اول آبان ماه، مدیرکل امور حقوقی و املاک، دادخواست آقای حاج نصرالله به عنوان هیئت موسس تشکل حرفه ای مبنی بر الزام به وزارتخانه متبوع به تاسیس تشکل حرفه ای ارسال می‌شود.

با توجه به اینکه مشارالیه درخواست تاسیس تشکل حرفه ای در آن استان را دارد و برابر تفویض اختیار صورت گرفته هرگونه اقدام در خصوص تاسیس تشکل های حرفه ای در سطح استان مطابق دستورالعمل اجرایی و مقررات بخشنامه ابلاغی بر عهده ادارات کل استانهاست مقتضی است دستور فرمایید ضمن بررسی، نسبت به ارائه پاسخ مستند و مستدل جهت تنظیم لایحه و دفاعیه به دفتر مذبور طی مهلت قانونی اقدام لازم را معمول و از نتیجه اقدامات، این اداره کل را نیز مطلع کنید.

در تاریخ ۱۸ آبان ماه نیز حاجی نصرالله به عنوان رئیس موقت هیئت موسس تشکل حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی به مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نوشت که اپاسخ نامه به این هیئت موسس تاکنون بی جواب مانده است.

در این نامه نوشته شده: درخواست ثبت تشکل حرفه ای گردشگری روز یازدهم خرداد در اداره کل استان تهران به ثبت رسیده که در این باره تعدادی از نمایندگان مجلس، نماینده شورای اسلامی شهر تهران، نهاد ریاست جمهوری، دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و بازرسی کل کشور نیز موضوع را پیگیری کرده و نظر به دستور وزیر میراث فرهنگی بعد از گذشت ۶ ماه و به رغم اینکه مقنن در برنامه ششم توسعه آئین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه بندی تجهیزات گردشگری و دستورالعمل نحوه ایجاد تشکل حرفه ای و بخشنامه معاونت گردشگری به وضوح تاسیس چنین تشکل هایی را مشخص کرده ولی هنوز دلیل ثبت نشدن این تشکل برای هیئت موسس نامعلوم است.

در بخش دیگری از این نامه آمده: حالا که دلیل ثبت نشدن و طولانی شدن موضوع ثبت تشکل و تعلل در ثبت آن نامشخص است خواهشمندیم مطابق با مواد منشور حقوق شهروندی و تصویب نامه شورای عالی اداری موضوع حقوق شهروندی در نظام اداری دستور فرمایید مراتب مورد بررسی قرار گیرد.

به نظر می رسد بعد از شکایت هیات موسس به دیوان عدالت اداری تنها اتفاقی که افتاده، نامه نگاری های مسئولان مربوط به یکدیگر بوده است و تا کنون هیچ پاسخ روشنی به این هیات موسس داده نشده است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد