پویانمایی‌ها رده‎‌بندی سنی شدند

به گزارش فناوری فرهنگی، پویانمایی، رسانه‎ ای است که می‌تواند کارکردی مثبت و یا منفی بر کودکان داشته باشد، سامانه «چی خوبه» به منظور پاسخگویی به پرسش‌های والدین برای انتخاب این محصولات فرهنگی برای ۵ رده سنی با نظر بیش از یکصد تحلیلگر در حوزه‌های روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، علوم دینی، سواد رسانه ای و انیمیشن‌سازی راه اندازی شده است.

پویانمایی ها در سال های اخیر حجم عظیمی از بازار جهان و ایران را از آن خود کردند و تاثیر زیادی در روند رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان دارند که به دلیل ناتوانی کودکان در تمایز میان دنیای واقعی و غیرواقعی شیوه زندگی شخصیت های پویانمایی ها چنان در کودک اثرگذار است که می تواند در شکل گیری شخصیت آنها موثر باشد.

پویانمایی، رسانه ای است که می تواند کارکردی مثبت و یا منفی بر کودکان داشته باشد که اگر این محصولات فرهنگی به درستی برای کودکان انتخاب شود در رشد و تکامل آنها نقش ایفا می کند و اگر تن به سلیقه سازی سودجویان بازارهای جهانی دهد می تواند بسیار مخرب باشد.

دغدغه های نظارت بر عرضه این محصولات فرهنگی با توصیه و تذکر به مدیران فرهنگی کشور معمولا در دوره های مختلف منتقل شده است.

سامانه چی خوبه برای پاسخگویی به پرسش های والدین برای انتخاب این محصولات فرهنگی در ۶ حوزه مختلف فیلم ‌و کارتون (پویانمایی)، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی، بازی‌های حرکتی یا فیزیکی، کتاب، وب‌سایت‌ها یا پایگاه‌های اینترنتی راه اندازی شده است.

قاسم عابدی، مدیر سامانه چی‌خوبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: این سرویس با توجه به گرایش‌های خاص کودکان و نوجوانان در گروه‌های سنی مختلف و متناسب با جنسیت‌ آنها به پایش، گزینش و دسته‌بندی این زمینه‌های موضوعی می‌پردازد تا بهترین سرگرمی‌های سازنده و جذاب را برای رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان شناسایی و معرفی کند.
فاز اول این سرویس به تحلیل، بررسی و معرفی انیمیشن ها می‌پردازد و امیدواریم در فازهای بعد با توجه به نیاز والدین بتوانیم سایر محتواها را نیز در سبد محصولات خود اضافه کنیم.

وی در تشریح شیوه دسته بندی پویانمایی ها در ۵ گروه سنی گفت: این مجموعه از یکصد تحلیلگر در حوزه‌های روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، علوم دینی، سواد رسانه ای و انیمیشن‌سازی برخوردار است که با بررسی داستان پویانمایی، معرفی شخصیت‌های آن و ارائه نکات مثبت و منفی در نهایت مباحث مهم در حوزه‌های آموزشی و تربیتی مثل ترس و خشونت، الگوپذیری مثبت یا منفی، تقویت روحیه کارگروهی یا برعکس خودمحوری و جمع گریزی را تفسیر می کند  و بر این اساس انیمیشن‌ها را دسته‌بندی می‌کند.

عابدی افزود: وجه تمایز این نظام رده‌بندی با دیگر نظام‌ها، ارائه تحلیلی از ویژگی‌های مثبت و منفی با کارکردی سلبی و ایجابی است که با ارائه یک راهنمای کاربردی  برای والدین به صورت خلاصه و گویا، شاخص های آموزشی، اخلاقی، رفتاری، ارتباطی و هنجارهای اجتماعی با گراف درجه‌بندی به کاربران را نشان می دهد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۷۵۰ پویانمایی سینمایی و بیش از ۱۵۰۰ قسمت سریال پویانمایی که در زمره پربازدیدترین پویانمایی های صدا و سیما و سرویس‌های ویدئویی برخط نظیر فیلیمو، دیجیتون، نماوا و دیگر آثار بوده در این سرویس تحلیل و رده‌بندی سنی شده‌ اشت و به تدریج روی سایت و اپلیکیشن چی‌خوبه بارگذاری می‌شوند.

عابدی با اشاره به تحلیل دوبله‌های مختلف از یک انیمیشن در این دسته‌بندی گفت: یک انیمیشن خارجی معمولا با چند گونه ادبیات گفتاری دوبله شده که افزون بر رویکرد ممیزی، مجموعه‌های عرضه با هم متفاوت است، از همین رو رده‌بندی سنی و نکات تحلیلی مثل بدزبانی یا موارد آموزشی برای یک پویانمایی در منابع مختلف متفاوت است، بنابراین چی‌خوبه برای نسخه های چندگانه یک پویانمایی دوبله شده به صورت جداگانه تحلیل انجام داده است.

مدیر سامانه چی‌خوبه با تاکید بر ضرورت وجود  این سامانه گفت: نزدیک به ۹۰ درصد پویانمایی ها که اکنون در دسترس کودکان کشور قرار دارد خارجی هستند. بنابراین پدران و مادران ایرانی در انتخاب این محصولات متناسب با فرهنگ خانواده ایرانی با محدودیت منابع مواجه هستند. یکی از راهکارها تولید انیمیشن‌های بومی است اما موضوع مهم‌تر فقدان یک ساز و کار برای دسته‌بندی و تحلیل محتوای انیمیشن‌ها است. همه کشورهای پیشرفته و شمار زیادی از کشورهای درحال توسعه مراکزی برای رده‌بندی سنی و تحلیل‌ انیمیشن‌های خود دارند.

وی ادامه داد: نیاز فرهنگی کشور در زمینه پویانمایی ها، فیلم‌ها و دیگر سرگرمی‌های کودکان، بر پایه تجربه‌های جهانی و بهره‌گیری از نظرات اساتید و صاحبنظران در حوزه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم‌تربیتی، علوم‌دینی، سواد رسانه و انیمیشن‌سازی، نظام‌نامه‌ای با بررسی قوانین داخلی و اصول فرهنگ بومی که رده‌بندی سنی و تحلیل محتوا رابرای راهنمایی والدین باشد تدوین کردیم که بر اساس آن کارشناسان چی‌خوبه به تحلیل و دسته‌بندی انیمیشن‌ها می‌پردازند.

شبکه پویا و نهال صدا و سیما که شبکه‌ تخصصی کودکان است، به تازگی ‌چی‌خوبه را به‌عنوان مرجع تحلیل و دسته‌بندی انیمیشن‌ها معرفی کرد و در همین زمینه بخش ثابتی را در شبکه کودک برای پخش ویدئوهای کوتاه تحلیلی چی‌خوبه اختصاص داده است.

این سامانه رایگان است و کاربران برای استفاده از آن می توانند به سایت اینترنتی چی‌خوبه مراجعه کنند.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد