کسب‌وکار خانگی در انحصار قالیبافان

به گزارش فناوری فرهنگی، در نشست تخصصی کارآفرینی به موضوع مشاغل‌خانگی و جنبه‌های چندگانه آن پرداخته شد تا زمینه‌های مناسبی برای آشنایی مدیران و کارشناسان آموزش و اشتغال فنی‌وحرفه‌ای، بهزیستی و بنیاد علمی نخبگان با ظرفیت‌های موجود در سایر بخش‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و تعامل و همکاری برای جذب مددجویان و سایر افراد دارای مهارت برای اشتغال در بخش‌های فعال و مجموعه‌های کارآفرینانه موفق به وجود آید که امیدواریم خروجی آن افزایش نرخ تولید و اشتغال و بهره‌وری استان باشد.

* اغلب دستگاه‌های اجرایی مشمول ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی هستند

رئیس اداره اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در نشست ایسنا درباره کارآفرینی و مشاغل‌خانگی اظهار کرد: قانون مشاغل‌خانگی از سال 89 به تصویب رسید و فاز اجرایی آن از سال 90 آغاز شد تا مجوزهایی برای افراد متقاضی دریافت تسهیلات مشاغل خانگی صادر شود.

اسماعیل قهرمانی به تشریح مشاغل‌خانگی پرداخت و گفت: مشاغل‌خانگی به آن دسته از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که یکی از افراد یا تمام اعضای خانواده در منزل مسکونی بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان، اقدام به تولید کرده و یا ارائه خدمات اشتغال داشته باشند.

وی مشاغل‌خانگی را بر دو نوع دانست و افزود: در حالت اول فرد مراجعه‌کننده با دریافت مجوز کالایی را در منزل خود تولید می‌کند و در حالت دوم افراد به صورت پشتیبان مواد اولیه تولید را برای گروهی که در منزل فعالیت می‌کنند، تأمین کرده و کالاهای تولیدی آنان را به فروش می‌رسانند و پورسانتش را پرداخت می‌کنند.

قهرمانی اغلب دستگاه‌های اجرایی را مشمول ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل‌خانگی معرفی کرد و ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی، بهزیستی، بنیاد شهید، کمیته امداد، صندوق کارآفرینی‌امید، ارشاد، سازمان صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی از جمله دستگاه‌های اجرایی هستند که برای مشاغل‌خانگی مجوز فعالیت صادر می‌کنند.

وی فرآیند صدور مجوز مشاغل‌خانگی را از طریق سامانه‌ای بدین منظور عنوان کرد و گفت: متقاضیان اشتغال در حوزه مشاغل‌خانگی می‌توانند از طریق سامانه  mashaghelekhanagi.ir اقدام به ثبت‌نام و ارائه درخواست کنند و به صورت حقیقی و حقوقی نوع فعالیت مستقل و پشتیبان خود را درج کنند.

قهرمانی با اشاره به راهنمایی‌های موجود در سایت مشاغل‌خانگی اضافه کرد: افراد پس از ثبت درخواست خود در این سامانه نام دستگاه اجرایی مربوط به شغل درخواستی خود را دریافت می‌کنند و می‌توانند برای دریافت مجوزهای لازم به ارگان مربوطه مراجعه کنند.

وی شغل قالیبافی را به عنوان مثال مطرح کرد و گفت: فردی که برای قالیباقی درخواست ثبت کرده، باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه کند و در آنجا ممکن است کارشناسان مربوطه از متقاضیان، آزمون و یا مدارک مهارتی قالیبافی اخذ کنند تا بدانند فرد موردنظر دارای مهارت لازم برای انجام مشاغل‌خانگی در رشته قالیبافی را دارد و پس از آن معرفی به بانک‌های‌عامل برای دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد.

* یک سوم مجورهای صادره در حوزه مشاغل خانگی در زمینه قالیبافی است

قهرمانی یک سوم مجوزهای صادر شده در حوزه مشاغل‌خانگی استان را در زمینه قالیبافی عنوان کرد و افزود: افراد متقاضی در این بخش کارت مهارت صنعتگری قالیبافی از سازمان صنعت، معدن و تجارت داشته و سایر افراد متقاضی مشاغل‌خانگی نیز دارای گواهینامه‌های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای بوده‌اند.

وی صدور مجوزهای مشاغل خانگی را با عنوان و امضای بالاترین دستگاه اجرایی صادر کننده مجوز اعلام کرد و گفت: مجوزهای مشاغل خانگی با امضای مدیر دستگاه اجرایی و ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر میشود و به شهرستان‌ها نیز این اختیار تفویض شده تا رؤسای شهرستان‌ها بتوانند مجوزها را از طرف مدیرکل امضا کنند.

قهرمانی با تأکید بر اینکه از سال 94 دستگاه‌های اجرایی موظف به صدور معافیت مالیاتی برای مشاغل خانگی شده‌اند، ادامه داد: شاغلان این حوزه باید سالانه اظهارنامه مالیاتی خود را در خردادماه به اداره امور مالیاتی استان اعلام کنند و در غیراین‌صورت جرائمی برای آنان درنظر گرفته می‌شود.

رئیس اداره اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه بیان کرد: در سال 96 حدود 4 هزار و 200 مجوز مشاغل خانگی در سامانه ثبت شده که برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی به بانک‌های‌عامل معرفی شده‌اند و بیش از 98 آنان فعال هستند.

وی قانون مشاغل خانگی را با رویکرد ساماندهی عنوان کرد و گفت: مشاغلی که در خانه‌های خود مشغول تولید و کسب‌وکار هستند و با سرمایه‌های اندک فعالیت دارند، با پرداخت تسهیلات بیشتر توسعه داده شود و افراد در کار خود رشد داشته باشند و بتوانند افراد بیشتری را به کار مشغول کنند.

قهرمانی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در قالب مشاغل خانگی صرفا به منظور توسعه کسب‌وکارهای خانگی افراد بوده است، افزود: بنده از ابتدای فعالیتم در اداره کار، مسئول حوزه مشاغل خانگی بودم و در آغاز اعتقادی به توسعه یافتن این مقوله نداشتم اما پس از اینکه گروهی از تهران آمدند و به صورت تصادفی تعدادی از مشاغل خانگی را مورد بازدید قرار دادند، متوجه شدم اکثر افرادی که مجوز گرفته بودند در این بخش مشغول به‌کار و فعالیت هستند و طرح مشاغل خانگی طرح موفقی بوده است.

وی اضافه کرد: از 147 مورد بررسی شده در شهرستان‌های مختلف تعداد 116 طرح فعال بود و این نشان‌دهنده موفق بودن طرح مشاغل خانگی در استان بوده و با پرداخت تسهیلات سرمایه‌گذاری، توسعه یافته است.

وی تعداد رشته‌های مشاغل خانگی را اعلام کرد و گفت: 352 رشته در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد و در سال 96 تعداد 4 هزار و 200 مجوز مشاغل خانگی در استان همدان صادر شده و 16 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات برای این بخش تخصیص داده و با همکاری دستگاه‌های اجرایی 20 میلیارد تومان طرح ارائه شد و حدود 12 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

رئیس اداره اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تعداد طرح‌های فرهنگی و هنری و به طور مثال انیمیشن را 134مورد عنوان و اظهار کرد: کمترین میزان مجوز صادر شده در حوزه مشاغل خانگی را فرهنگ و ارشاد داشته و با وجود طرح‌های خوبی که در این بخش وجود دارد، مورد توجه فرهنگ و ارشاد قرار نگرفته و در اولویت‌های خود قرار نداده است.

*تخفیف 80 درصدی برای تبلیغات کالاهای همدانی 

رئیس دفتر مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز در دفتر ایسنا بیان کرد: مسئول مشخصی در شهرداری و شورای شهر برای ایجاد اشتغال تعریف نشده اما ارائه طرح برای نارسایی‌ها و کمبودهای جامعه به مسئولان جامعه از وظایف شوراها است.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مراجعات به شورای شهر در موضوع اشتغال و اقتصاد است و این موضوع زمان زیادی از شورا و شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: از آنجایی‌که شعار سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» انتخاب شده، طرح بهنام توسط شورای شهر همدان با هدف حمایت از کالاهای همدانی ایجاد شده است و ۸۰ درصد تخفیف برای تبلیغات کالاهای همدانی درنظر گرفته شد و شهرداری را ملزم کردیم که حتما کالاهای ساخت همدان را در داخل این نهاد استفاده و در اولویت دوم کالای ایرانی خریداری شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در شورای شهر در رأس امور قرار گرفته است، تأکید کرد: بازرسی از واحدهای تولیدی در سطح شهر یکی دیگر از اقدامات در راستای حمایت از کالای ایرانی است.

بادامی‌نجات با اشاره به اینکه مشاغل خانگی عمدتا در حوزه شهری تعریف شده و به عنوان بخشی از مسئولیت‌های شهرداری با اداراتی که به طور مستقیم در این حوزه دخیل هستند، مرتبط است، گفت: حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم حمایت در بخش فروش محصولات در بازارچه‌های محلی است و روزبازارها و بازارچه‌های محلی در اختیار فروشندگان محصولات مشاغل خانگی قرار می‌دهیم و این حوزه نیازمند متولی خاص است.

وی اظهار کرد: متأسفانه روزبازارها و شب‌بازارهایی که در سطح شهر برپا می‌شود به سمتی که باید برود، نرفته است و ما مخالف برپایی شب‌بازارها نیستیم بلکه با فروش محصولات چینی و خارجی توسط افراد غیربومی در مکان‌هایی که با عوارضی که از سوی مردم همدان ساخته شده، مخالفیم.

* آمادگی ساماندهی بازارهای شبانه برای فروش محصولات مشاغل خانگی

عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شب‌بازارها نیازمند ساماندهی هستند، اضافه کرد: ما در شهرداری این آمادگی را داریم که بازارهای شبانه را برای فروش محصولات مشاغل خانگی و صنایع دستی همدان ساماندهی کنیم.

وی بیشترین دغدغه در حوزه تولید را فروش محصول دانست و تأکید کرد: این امر توسط شهرداری قابل‌حل است و در مرکز مطالعات شورای شهر در کنار وظایف ذاتی طرح «شهر دوستدار توسعه کسب‌وکار» در همدان قابل اجرا است که موافقت‌های اولیه انجام شده و به دنبال ایجاد یک فرآیند اکوسیستمی در حد توان هستیم تا مجموعه‌هایی که می‌توانند در حوزه کسب‌وکار در شهر همدان می‌توانند مفید باشند را وارد کنیم و همدان را به عنوان پایلوت شهری که حداقل موانع کسب‌ کار را دارد معرفی کنیم.

بادامی‌نجات با بیان اینکه انتظار داریم مابقی ارگان‌هایی که هنوز نمایندگان خود را در حوزه کسب‌وکار به شورا معرفی نکرده‌اند، معرفی کنند، ادامه داد: در کنار طرح شهر کسب‌وکار در حوزه مشاغل خانگی، شورا طرحی را مصوب کرده که یک سوغات‌سرای مدرن در همدان ایجاد کند چرا که مشاغل خانگی به صورت فله‌ای اقدام به فروش محصولاتشان می‌کنند.

وی ارائه ارزش‌افزوده به محصولات تولیدی مشاغل خانگی را به عنوان یکی از اقدامات شورا دانست و گفت: یکی از این راه‌ها تخصیص مکان‌هایی است که فضا و مکان مناسب برای ارائه این محصولات در اختیار آنها قرار گیرد و نیازمند آن است که شهرداری، اداره‌کل کار و دستگاه‌های ذیربط کمک و مشارکت و هم‌افزایی کنند.

* شورا به دنبال ایجاد فرهنگسرای کار

عضو شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه همدان در مسیر تردد بسیاری از استان‌های غرب و مرکز کشور قرار دارد و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کرده و محصولات همدانی را به مسافران ارائه دهیم، ۱۷ فرهنگسرای سطح شهر را به عنوان زیرساخت معرفی کرد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم توانایی ایجاد «فرهنگسرای کار» را در سطح شهر داریم و شهرداری زیرساخت را در اختیار حوزه آموزش فنی‌وحرفه‌ای قرار می‌دهد تا در راستای اشتغال فعالیت کنند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری تمام مجوزهای لازم برای ایجاد سوغات‌سرا ارائه خواهد داد، افزود: اداره‌کل کار باید مشاغل خانگی را ساماندهی کند و بازارچه‌های فصلی در بهترین و پرترددترین نقاط شهر همدان ایجاد شود.

بادامی‌نجات درباره مکان سوغات‌سراها نیز گفت: سوغات‌سراها جانمایی شده و جاهای مختلفی را درنظر گرفته‌ایم و به دنبال بهترین منطقه و احداث آنها برای مدت زمان طولانی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی سوق دادن مشاغل و دستفروشان میدان به سمت تولیدات ویژه استان و شناسنامه‌دار شدن آنها هستیم و افراد باید از فروش فله‌ای محصولات خودداری کنند چرا که با این روش ارزشی ایجاد نمی‌شود و تولیدات و فروش باید به صورت تخصصی و حرفه‌ای باشد تا دارای ارزش‌افزوده برای خود کارآفرینان و شهر باشد.

* ایجاد دو سرای شوکا در همدان

این عضو شورا با بیان اینکه به دنبال مشاغل پایدار هستیم، تأکید کرد: شوراها توانایی کاهش عوارض نمایشگاه‌های فصلی را دارند بنابراین آمادگی داریم مکان‌های موردنظر برای فروش محصولات در فصل تابستان را طبق تفاهم‌نامه با تخفیف ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه امسال دو سرای شوکا به صورت پایلوت در سطح شهر راه‌اندازی خواهد شد، اعلام کرد: به دنبال ایجاد سرای شوکا در همدان هستیم که مخفف «شهر دوستدار کسب‌وکار» است که اختصاصی در حوزه کسب‌وکار خواهد بود و نیازمند آموزش فنی‌وحرفه‌ای است.

* شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت صددرصدی ندارد

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان همدان نیز در سخنانی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان تنها در اسم شکیل خلاصه شده و حمایت صددرصدی ندارد در حالیکه شرکتی صادراتی است و امسال این عنوان رد شده است.

دکتر حسن ختن‌لو با بیان اینکه کمک همه دستگاه‌ها از جمله بنیاد نخبگان را نیاز داریم، تصریح کرد: باید به توانایی‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایمان پیدا کرده و باور کنیم چرا که در این شرکت‌ها نیروهای نخبه زیادی وجود دارد که به راحتی در همه دستگاه‌ها جذب خواهند شد پس باور توانمندی‌های نخبگان باید توسط مسئولان جدی گرفته شود.

وی درباره وظایف بنیاد علمی نخبگان گفت: وظیفه بنیاد نخبگان در راستای وظایف دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی است. وظیفه دانشگاه‌ها ایجاد شغل نیست بلکه تربیت کارآفرین، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی کارآفرینی از جمله وظایف آنها است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان همدان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، تربیت و آموزش مهمترین وظیفه بنیاد علمی نخبگان است، افزود: جامعه هدف بنیاد بسیار کوچک‌تر از دانشگاه است چرا که تمرکز بنیاد بر روی افراد خاص نخبه است. در بنیاد، نخبه‌ها را براساس اثرگذاری در جامعه تقسیم‌بندی می‌کنند و نخبه‌هایی که اثرگذاری کمتری دارند، به درد بنیاد نمی‌خورند.

* افزایش اثرگذاری نخبگان در جامعه از وظایف بنیاد

وی افزایش اثرگذاری نخبگان در جامعه را از جمله وظایف بنیاد دانست و ادامه داد: اگر نخبه‌ای محدوده اثرش در جامعه کم باشد، وظیفه داریم این محدوده را گسترش دهیم.

ختن‌لو با اشاره به برنامه‌های تعریف شده برای بنیاد خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات، اجتماعات و مشاوره‌های نخبگان و جمع‌آوری عقاید، نظرات و اطلاعات نخبگان و در اختیار قرار دادن آنها به واحدهای نیازمند این ایده‌ها از جمله این برنامه‌ها است.

وی بیان کرد: برگزاری رویدادها از دیگر وظایف بنیاد نخبگان است به طوریکه امسال با همکاری بنیاد برای نخستین برنامه کارآفرینی در قالب کارستان دانشگاه بوعلی‌سینا با موضوع آموزش برگزار شد که نحوه تأسیس، اداره و مباحث حقوقی شرکت آموزش داده شد. برگزاری کارگاه‌های ایده‌پردازی و رویدادهایی که افراد در آنجا ایده ها و نظرات خود را ارائه می دهند یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد است.

وی با بیان اینکه نخبگان به واسطه این کارگاه‌ها شناسایی و مشاوره داده می‌شوند و در نهایت به جاهایی که از این ایده‌ها حمایت شود معرفی خواهند شد، افزود: مهمترین کار بنیاد کار کردن بر روی نخبگان به جهت کارآفرین کردن افراد است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان همدان بازدید نخبگان از مراکز و شرکت‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد معرفی و بیان کرد: همکاری، هماهنگی و سیاستگذاری با دانشگاه‌ها و مراکزی که در تربیت و فرهنگ‌سازی کارآفرینی فعال هستند از دیگر برنامه‌های بنیاد است.

* مشکل بنیاد، شناسایی نخبگان است

وی با بیان اینکه مشکل اصلی بنیاد، شناسایی نخبگان است که اگر این مسأله توسط دستگاه‌های اجرایی انجام پذیرد بنیاد به خوبی حمایت را انجام می‌دهد، ادامه داد: سیاستی که به تازگی بنیاد نخبگان در پیش گرفته این است که فعالیت خود را در آموزش و پرورش وارد کرده و جامعه هدف را از دانشگاه‌ها به مدارس منتقل کند.

ختن‌لو تأکید کرد: بنیاد یک دستگاه اجرایی نیست بلکه دستگاه‌های اجرایی باید به عنوان بازوان اصلی بنیاد بوده و اداراتی چون کمیته امداد و بهزیستی این مجموعه را در این زمینه یاری کنند.

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان همدان با بیان اینکه بنیاد نخبگان با آموزش و تربیت کارآفرینان، باعث ایجاد شغل برای یک عده در جامعه می‌شود، اظهار کرد: طرح شهاب در آموزش و پرورش برای شناسایی نخبگان دانش‌آموزی درحال اجرا است که امسال وارد پنجمین سال می‌شود به طوریکه استعدادهای برتر دانش‌آموزان پایه چهارم تا هفتم مورد شناسایی قرار گرفته و به بنیاد معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه کارآفرینی در برخی از افراد به صورت ذاتی وجود دارد و تنها نیازمند شناسایی است، اعلام کرد: در آموزش و پرورش قانون اجرایی داریم و به طور خاموش نخبگان شناسایی می‌شوند که در صورت همکاری بهزیستی و کمیته امداد این طرح نیز در بین مددجویان این دستگاه‌ها انجام می‌گیرد.

ختن‌لو با بیان اینکه متأسفانه دانشگاه‌ها تنها یکسری افراد پشت میزنشین نیاز به اشتغال تربیت می‌کنند، یادآور شد: دانشگاه‌ها را براساس خروجی فارغ‌التحصیلی نسنجیم بلکه به تربیت کارآفرینان آنها ببالیم.

* بهزیستی ایجاد کننده اشتغال برای مددجویان نیست

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان همدان نیز در نشست ایسنا گفت: بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی دارای شرح وظایف متفاوتی از سایر سازمان‌ها و نهادهای اجرایی است.

حمیدالله فارسی با اشاره به اصل 21 و 22 قانون اساسی افزود: قانونگذار وظایف متعددی را برای بهزیستی تعریف کرده که یکی از آنها مربوط به اشتغال مددجویان تحت پوشش با عنوان توانمندسازی است.

وی با تأکید بر اینکه بهزیستی ایجاد کننده اشتغال برای مددجویان نیست بلکه روند توانمندسازی و اشتغال را برای آنان تسهیل می‌کند، بیان کرد: بهزیستی به مددجویان خود کمک می‌کند تا بتوانند از امکانات موجود در جامعه استفاده کنند.

فارسی با بیان اینکه در سال گذشته 23 میلیارد تومان به بهزیستی استان تخصیص داده شد، ادامه داد: سازمان توانست از اعتبارات تخصیصی که حدود 19 میلیارد و 344 میلیون تومان بود، 18 میلیارد و 75 میلیون تومان آن را جذب کرده و متعهد شد برای 1222 نفر از مددجویان جویای‌کار، شغل ایجاد کند.

وی بر تحقق تعهد بهزیستی مبنی بر ایجاد اشتغال برای هزار و 222 نفر از تحت پوششان تأکید کرد و گفت: علاوه بر تحقق این تعهد، بهزیستی توانست 2 هزار و 427 نفر را شاغل کند که اطلاعات آنان در پورتال بهزیستی ثبت شده و دو برابر تعهد سازمان محقق شد که 553 مورد خدمات جاری و تثبیت شده دریافت می‌کنند و 101 مورد از طریق مراکز غیردولتی فعال زیرنظر سازمان، به کار معرفی شده و 1271 نفر تسهیلات خوداشتغالی دریافت کرده‌اند .

فارسی به مجموعه اقدامات بهزیستی در اشتغالزایی استان در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات سازمان منجر شد تا در مجموع 2 هزار و 427 نفر از تحت پوششان این سازمان جذب کار و اشتغال شوند و در حال حاضر تیم‌هایی از سوی بهزیستی مأمور بررسی و راستی‌آزمایی اقدامات صورت گرفته در این زمینه شده‌اند و تعدادی از مددجویان را به صورت رندوم در سطح استان انتخاب کرده و با سرکشی به کارفرمایان وضعیت اشتغال آنان را بررسی می‌کنند.

* معرفی مددجویان به کارآفرینان موفق

وی سیاست سازمان در سال 97 را متفاوت از سال‌های اخیر اعلام کرد و گفت: امسال برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی و در سایر ارگان‌ها و نهادهایی مانند شرکت شهرک‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت و معرفی مددجویان به کارآفرینان موفق داریم و به ازای هر نفر تا سقف 20 میلیون تومان تسهیلات با سود 4 درصد برای ایجاد فرصت اشتغال و جذب 10 نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی به کارفرمایان اعطا می‌شود .

فارسی اضافه کرد: از کارفرمایان برای به خدمت گرفتن مددجویان معرفی شده ضمانت‌نامه محضری اخذ می‌شود تا متعهد شوند برابر قانون کار حقوق و حق‌بیمه به مددجویان پرداخت کنند که در این‌صورت بهزیستی تا 5 سال حق بیمه کارفرمایان را عودت می‌دهد و این طرح به عنوان سیاستی تشویقی برای ایجاد فرصت اشتغال برای مددجویان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون سازمان بهزیستی موظف شده تا سالانه 10 درصد از مددجویان تحت پوشش را توانمند و از چرخه حمایتی خارج کند، افزود: این روند به منظور افزایش بهره‌وری و تداوم ارائه خدمت به سایر مددجویان جامعه تدوین شده و بهترین روش برای تحقق اهداف بهزیستی و خدمت‌رسانی به مردم جامعه است.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان همدان در ادامه بیان کرد: امسال تعهدی افزون بر 1340 نفر درنظر گرفته شده است که امیدواریم با پیگیری برنامه‌های متنوع بتوانیم در تحقق این تعهد نیز موفق عمل کنیم.

وی درباره مشاغل خانگی گفت: در بهزیستی با معلولیت‌های متنوع مواجه هستیم و براین اساس جلسات مشاوره‌ای برای هر یک از مددجویان تشکیل می‌شود تا با بررسی و استعدادیابی شغل مناسب برای آنان انتخاب شود.

فارسی پرداخت تسهیلات خوداشتغالی در سال گذشته را اعلام کرد و ادامه داد: در سال 96 تعداد 32 نفر تسهیلات خوداشتغالی دریافت کرده و با استفاده از وام‌های حدود 31 میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال زنان سرپرست خانوار خاطرنشان کرد: این‌گونه افراد چنانچه بتوانند در محل سکونت خود به کار و اشتغال بپردازند هم مشکلات تردد و جابجایی را ندارند و هم از فرزندان و یا معلولانی که در منزل از آنها نگهداری می‌کنند، غافل نمی‌شوند و آرامش‌خاطر بیشتری دارند.

فارسی شرایط زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی را برشمرد و گفت: دور نگهداشتن زنان سرپرست خانوار از محیط‌ها و فضاهایی که امکان بروز مشکلات برای آنان دارد از جمله اهداف بهزیستی برای حمایت آنان است.

* رتبه سوم بهزیستی در حوزه اشتغال

وی رتبه فعالیت بهزیستی استان را در کشور اعلام کرد و یادآور شد: سازمان بهزیستی استان با دریافت امتیاز 143 درصدی در حوزه اشتغال، پس از استان‌های یزد و گرگان با اختلاف یک درصدی دارای رتبه سوم در کشور است.

وی اعتبارات ابلاغ شده برای اشتغالزایی مددجویان بهزیستی استان را تا به امروز عنوان کرد و افزود: تا کنون مبلغی افزون بر 15 میلیارد و 900 میلیون تومان به استان همدان تخصیص داده شده و پیش‌بینی ما این است که این رقم در سال جدید افزایش یابد و تا 35 میلیارد تومان برای استان همدان اعتبار درنظر گرفته شود.

فارسی تحقق تعهد 1340 نفری برای سال 97 را در گرو تخصیص اعتبارات بیشتری دانست و اظهار کرد: امیدواریم بانک‌ها در ارائه اعتبارات و تسهیلات در این زمینه بیشتر با مددجویان بهزیستی همکاری داشته باشد و با این وجود سازمان در پی یافتن راه‌های بهتر و بیشتری برای ارتقاء سطح کیفی و اقتصادی و معیشت تحت پوششان خود است .

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان همدان درباره ارائه آموزش‌های لازم برای تحت پوششان بهزیستی بیان کرد: بهزیستی متولی امر آموزش نیست اما در راستای اشتغالزایی مددجویان، آنان را برای کسب آموزش و مهارت‌های لازم معرفی می‌کند و آموزش‌های 48 ساعت مهارت‌های زندگی و آشنایی با قوانین و مقدمات شروع کسب‌وکار برای مددجویان را دارد.

وی افزود: بهزیستی در قالب تفاهم‌نامه‌هایی که با فنی‌وحرفه‌ای و سایر ارگان‌های مربوطه دارد، امکانات موجود در جامعه را در اختیار مددجویان قرار می‌دهد و بانک‌ها زمانی اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند که افراد متقاضی دارای مهارت اشتغال موردنظر خود باشند.

وی با بیان اینکه 71 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی استان است، گفت: در حوزه افراد تحت پوشش بهزیستی، 2 هزار و 300 نفر به عنوان جویای‌کار در سامانه این سازمان ثبت شده‌اند و مدرک مهارت فنی‌وحرفه‌ای و شرایط اشتغال را دارند و در حوزه توانبخشی 38 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی‌اند و 18 هزار نفر نیز با عناوین مختلف اجتماعی و 15 هزار نفر از اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر تحت پوشش قرار گرفته‌اند و 11 هزار نفر در جرگه مستمری‌بگیران این سازمان قرار دارند که ناتوان و دارای معلولیت‌های شدید هستند و شامل آموزش نمی‌شوند.

* ورود رشته‌های جدیدی به بخش آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان 

کارشناس آموزش اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان همدان نیز در سخنانی بیان کرد: با حضور مدیرکل جدید در فنی‌وحرفه‌ای استان، رویکرد جدیدی در رابطه با آموزش ایجاد شد به طوریکه در ابتدای سالجاری دو طرح مهم در اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان اجرا شده است.

علیرضا معزی افزود: بازدید دانش‌آموزان دوره اول آموزش متوسطه از مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای در قالب طرح ملی و ایجاد همکاری و تعامل با آموزش و پرورش و نیازسنجی که در مدارس صورت می‌گیرد، سبب هدفمندی آموزش و آغاز مهارت‌آموزی افراد از مقاطع تحصیلی پیش از ورود به دانشگاه خواهد شد که بازدهی بهتری را برای اشتغال افراد در پی خواهد داشت.

وی به حضور کارگزار رسمی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فنی‌وحرفه‌ای و بررسی‌های انجام شده در زمینه نیازسنجی رشته‌های مورد توجه نسل جوان اشاره کرد و گفت: با اطلاعاتی که از این طریق حاصل شد، رشته‌های جدیدی وارد بخش آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان شد و بر همین اساس آموزش و پرورش نیز برنامه‌های تحصیلی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را تدوین کرد.

معزی از طرح دیگری با عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار سخن گفت و اظهار کرد: این طرح با همکاری بهزیستی و کمیته امداد برگزار شد که آموزش‌های این دوره در حال اتمام است و درنظر داریم با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه تسهیلات مورد نیاز این گروه از افراد را تأمین کنیم تا مشغول به‌کار شوند.

وی در ادامه واحدی در اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان را معرفی کرد و گفت: در اداره‌کل واحدی با عنوان رهگیری مشاغل داریم و افرادی که دوره‌های آموزشی و مهارتی را می‌گذرانند در سامانه این واحد ثبت می‌شوند و براساس میزان تأثیرگذاری و کاربری آموزش‌ها در اشتغال افراد، برنامه‌های آموزشی سال بعد تدوین می‌شود.

وی جمع‌آوری آمار رسمی افراد شاغل‌شده پس از شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی فنی‌وحرفه‌ای در اردیبهشت‌ماه هر سال را بیان کرد و افزود: سایر دستگاه‌های اجرایی آمار اشتغال خود را در ماه‌های فروردین و اردیبهشت جمع‌بندی و اعلام می‌کنند و از این‌رو آمار رسمی افراد آموزش‌دیده‌ای که برای خود اشتغال ایجاد می‌کنند و یا جذب بازارکار می‌شوند، در اردیبهشت‌ماه در سامانه رصد فنی‌وحرفه‌ای اعلام می‌شود.

کارشناس آموزش اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان همدان ادامه داد: آمار مربوط به سال 96 استان هنوز تکمیل نشده و از سایر دستگاه‌های اجرایی تقاضا داریم اطلاعات خود را جمع‌آوری و ارائه کنند.

وی سامانه رصد فنی‌وحرفه‌ای را به عنوان یکی از راه‌های ارزیابی اثرگذاری و برنامه‌ریزی آموزشی فنی‌وحرفه‌ای عنوان کرد و یادآور شد: از دستگاه‌های اجرایی خواسته شده آمار اشتغالزایی خود را با توجه به تعداد افراد دارای گواهینامه مهارت‌شغلی اعلام کنند.

معزی با تأکید بر قانون بودن مشاغل خانگی اظهار کرد: با توجه به اینکه این مقوله به عنوان قانون مطرح است، همیشه جاری و ساری است و مانند طرح‌های دولتی نباید به آن نگاه 6 ماهه و یکساله داشت و مانند طرح‌هایی چون بنگاه‌های زودبازده و تسهیلات روستایی و فراگیر با آن برخورد کرد.

وی نقش دستگاه‌های اجرایی در حوزه مشاغل خانگی را بیان کرد و افزود: طبق قانون، یکی از شرایط اختصاصی صدور مجوز فعالیت در حوزه مشاغل خانگی، داشتن کارت مهارت فنی‌وحرفه‌ای است و سایر دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز مشاغل خانگی باید این مورد را در هنگام تشکیل پرونده کارجویان لحاظ کنند .

* قراردادن تعدادی سوله و زمین بایر در اختیار کارآفرینان

کارشناس آموزش اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان همدان از وجود دوره‌های آموزشی فنی‌وحرفه‌ای در 352 رشته از مشاغل خانگی سخن گفت و تأکید کرد: فنی‌وحرفه‌ای در حوزه مشاغل خانگی با سایر دستگاه‌های اجرایی همکاری و تعامل تنگاتنگی دارد.

وی درباره فعالیت‌های فنی‌وحرفه‌ای در راستای کارآفرینی گفت: تعدادی از سوله‌ها و زمین‌های بایر سازمان را از طریق مزایده و یا عقد تفاهم‌نامه‌های آموزشی در اختیار کارآفرینان موفق استان قرار داده‌ایم و تشکیل اتاق‌فکر با همکاری اتاق بازرگانی نیز از دیگر اقدامات سازمان در راستای ایجاد کسب‌وکار بوده است.

وی با تأکید بر لزوم نیازسنجی آموزش در بخش‌های مختلف استان و فرهنگسراهای محلات اظهار کرد: شهرداری و دفتر مطالعات شورای شهر می‌تواند در تنظیم طرح‌هایی به منظور نیازسنجی حوزه‌های آموزش و اشتغال محلات اقدام کند و فنی‌وحرفه‌ای نیز در زمینه ساماندهی آموزش در فرهنگسراها و سراهای شوکا گام‌های موثری بردارد.

معزی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نیاز محور معرفی کرد و گفت: فنی‌وحرفه‌ای براساس نیازسنجی و تقاضاهایی که برای برگزاری دوره‌های مهارتی وجود دارد، اقدام به آموزش می‌کند.

* بیمه مشکل اصلی نیروی انسانی شرکت‌های دانش‌بنیان است

رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان نیز در دفتر ایسنا اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه پارک علم و فناوری ارتباطی به مشاغل خانگی ندارند و شرکت‌هایی داریم که در بخش خدمات فعالیت دارند.

حسام نجاری افزود: باید با فنی‌وحرفه‌ای توافق‌نامه‌ای برقرار شود که اعضا توسط این نهاد آموزش داده شوند و از بهزیستی وام قرض‌الحسنه برای کارآفرینی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بیمه مشکل اصلی نیروی انسانی شرکت‌های دانش‌بنیان است، تصریح کرد: اگر موضوع تأمین اجتماعی حل شود در بحث تأمین نیروی انسانی تفاهم‌نامه‌ای با بهزیستی منعقد خواهیم کرد.

نجاری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث آموزش، انتقال دانش و تولید کارهای مفید زیادی می‌توانند انجام دهند، اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به سختی پیش رفته‌اند و این آمادگی را دارند که نیروهای متخصص را تربیت و در اختیار دستگاه‌ها و بخش‌هایی که به نیروی متخصص نیاز دارند، قرار دهند.

وی بیان کرد: تأکید ما بر اشتغال کارآفرینی اجتماعی است و با وجود حجم زیاد حاشیه‌نشینان و روستائیان، نهادهایی همچون بهزیستی کمک شایانی به ما خواهند کرد.

خبرگزاری ایسنا سری نشست‌های کارآفرینی خود را در راستای معرفی طرح‌ها و برنامه‌های متنوع و کاربردی دستگاه‌ها و ارگان‌ها و ایجاد ارتباط تعاملی و آشنایی بیشتر و بهتر مسئولان ارگان‌ها با یکدیگر ادامه خواهد داد .

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد