۱۷ هزار لوح هخامنشی دیگر هنوز در آمریکاست

به گزارش فناوری فرهنگی، خبر خوشی که از ماه گذشته مرتب وزیر میراث فرهنگی به صورت سربسته آن را در سخنرانی های خود مطرح می کرد، بالاخره روشن شد این خبر درباره بازگشت بخشی از الواح هخامنشی به ایران بود. الواحی که قرار بود سه سال به صورت امانت در اختیار موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار گیرد اما ۸۴ سال یعنی نزدیک به یک قرن این امانت طول کشید و حتی در این فاصله عده ای درصدد غصب آن برآمده بودند. با این وجود اکنون بخشی از این الواح به ایران برگشته است منتها چندی پیش وزیر میراث فرهنگی گفته بود که قبول نکرده ایم تنها بخشی از آن را به ایران بفرستند و خواستار برگشت همه الواح بوده ایم.

آذر ماه سال ۹۷ مونسان در حاشیه نمایشگاه گردشگری پارس گفته بود که بیش از ۱۱ هزار لوح گلی سالم مربوط به باروی تخت جمشید با رأی دیوان عالی آمریکا به کشور باز می‌گردد. او همچنین گفته بود که خواستار برگشت همه الواح هست و ادامه داده بود: الواح در دانشگاه شیکاگو حدود ١١ هزار شی برآورد می‌شوند که با پیگیری فراوان ١٧٨۴ شی اکنون مجوز بازگشت از امریکا را از وزارت خزانه‌داری امریکا گرفته و آماده بسته‌بندی، بیمه و بازگشت هستند. موسسه شیکاگو اعلام کرده مابقی اشیا تاریخی در برنامه ٣ ساله بازگشت داده می‌شود که ما نپذیرفتم و در حال مذاکره هستیم تا زمان کوتاه‌تر شود.

۳۰ اردیبهشت امسال هم محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در نشست خبری‌ اعلام کرد : «اوفک» تا کنون فقط مجوز ۱۷۸۰ لوح هخامنشی را داده تا به ایران مسترد شود. با این اعلام، علاوه بر اعتراض رسمی وزارت میراث فرهنگی، وکلای سازمان و وزارت امور خارجه نیز پیگیر علت صدور این مجوز با این تعداد اثر هستند.

اما حالا همان ۱۷۸۴ لوح به ایران برگشت داده شد، چون به نظر می رسد این بار ایران باز هم به قول موسسه شیکاگو اطمینان کرده تا در پارت های بعدی، بقیه الواح را به ایران بفرستد .

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شب گذشته در جمع خبرنگاران رسانه ملی گفت: هنوز ۱۷ هزار لوح دیگر در آمریکا مانده است. امیدواریم در پارت های بعدی این الواح به کشور برگردد بسته بندی این الواح که زمان بر است، در حال انجام بوده و این قول را داده اند که بقیه را هم به کشورمان برگردانند.

وی ادامه داد: روی این الواح با خط میخی و با زبان عیلامی مدیریت منابع مالی و راهها نوشته شده بود در میان آنها کتیبه هایی هست درباره دستمزدها توضیحاتی داده است. در سال ۲۰۰۴ دعوایی بر علیه ایران در دادگاههای امریکا مطرح شد آنها می خواستند به عنوان غرامت الواح را بردارند که بعد از ۱۴ سال پرونده حقوقی که در آمریکا داشتیم به نفع کشور مان رای را صادر کرد.

منبع: مهر

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد