۸۵۰ نفر در حوزه صنایع دستی آموزش دیده اند

به گزارش فناوری فرهنگی، حیدرعلی زاهدیان نژاد درمراسم روز صنایع دستی در ابتدای این جلسه به ارائه گزارش یک ساله صنایع دستی پرداخت و گفت: صنایع دستی از ۴ حوزه آموزش تولید، بازرگانی و ترویج و توسعه تشکیل شده و در سال گذشته بالغ بر ۸۵۰ نفر را در ۱۱ رشته آموزش دادیم و۴۷۹ نفر گواهی پایان دوره صادر کردیم.

وی همچنین بیان کرد:  ۵۷۶ مورد نیز مجوز فعالیت صادر شده است.

زاهدیان نژاد  عنوان کرد: در سال گذشته در بخش حمایت از تولید  که مجوزهای سه گانه شامل کارت شناسایی گواهی پایان دوره انفرادی و پروانه تولید کارگاهی نیز  ۱۱۴۸پروانه انفرادی در ۵۳ رشته  صادر شده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان فارس همچنین بیان کرد: ۱۴ فقره جواز  تاسیس کارگاهی صادر شده و در خصوص مشاغل خانگی میز ۷۱۶ فقره در ۳۱ رشته صنایع دستی صدور مجوز صورت گرفته که با همکاری اداره کل کار و تعاون بوده است.

وی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۷۰ شرکت تعاونی در این خصوص فعال هستند.

زاهدیان نژاد گفت: در استان فارس  نزدیک به ۲۰۰ هزار صنعتگر فعالیت دارندکه  امیدواریم  بتوانیم از حداقل ۱۰ درصد این افراد استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه طی این سال ها برای نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در سامانه هوشمند مجوز صادر شده ، افزود: ابتدای سال نزدیک به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان  فروش بازارچه های نوروزی در شیراز   و در ۲۶ شهرستان حداقل ۴۲۶ میلیون فروش  در ۱۲۸ غرفه  داشتیم.

معاون صنایع دستی استان فارس همچنین گفت: صادرات صنایع دستی در سال گذشته بر اساس اظهار نامه گمرکی حدود یک میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۷۶۱ دلار بوده که جا دارد در زمینه صادرات بیشتر کار کنیم و فعالیت بیشتری داشته باشیم

زاهدیان نژاد ادامه داد: در سال گذشته ۷ نمایشگاه ، ۶۴ بازارچه موقت و یک نمایشگاه سراسری و دو نمایشگاه بین المللی برپا شده است.

وی افزود: متاسفانه بحث بیمه صنایع دستی مدتی است قطع شده و امیدواریم با قانونی که در مجلس مصوب شده روند بیمه صنعت گران ادامه پیدا کند.

زاهدیان نژاد گفت: بحث اشتغال از سال گذشته شروع شده و این روند تا کنون ادامه دارد که ۶۱۴ طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی معرفی و نزدیک بر ۱۷ میلیارد معرفی به بانک با همکاری اداره کار صورت گرفته است.

وی با اشاره به برنامه های امسال نیز بیان کرد: برنامه هایی که برای  سال جاری در نظر گرفته ایم برنامه خانه محله ای است که امروز نیز دو مورد افتتاح شد، همچنین برنامه «نشان داوری» نیز ازجمله دیگر برنامه هاست که بتوانیم حداکثر آثار فاخر را نشان دهیم  همچنین در بحث نشان فاخر در  کشور رتبه ۴ قرار داریم که با پتانسیلی که وجود دارد می توانیم به مقام اول برسیم.

وی در ادامه بیان کرد: در خصوص نمایشگاه امسال برنامه بهتری خواهیم داشت  و با اعتباری که برای نمایشگاه دائمی در سال جاری داریم ان شاالله ۴ نمایشگاه دائمی با همکاری سازمان ها برپا شود.

این مسئول بیان کرد: شعار« صنایع دستی یک تجربه گردشگری» را سرلوحه قرار دادیم.

زاهدیان نژاد گفت: در خصوص بحث میراث فرهنگی همانند بحث طبیعت گردی که دارای افراد متخصص هستند همت هنرمندان ما را می طلبد که افراد را ترغیب کنیم برای دیدن صنایع دستی و یادگیری به استان فارس بیایند.

این مسئول اضافه کرد: امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار گردشگر را داشتیم که حداقل از سه مکان بازدید داشتند و برای همین نیاز به دوره های آموزشی  بازاریابی تخصصی زبان تخصصی احساس می شود که می توانند در جذب و فروش صنایع دستی کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان را به سمت صادرات هدایت کنیم و صادر کنندگان استانی توجه ویژه و خاصی به صنایع دستی داشته باشند و ما می توانیم اصالت فارس را از این طریق به سرتاسر جهان  اشاعه دهیم، بیان کرد: نمایشگاه های مختلفی از طریق صادرکنندگان  مختلف در حال فعالیت هستند.

این مسئول گفت: در این خصوص نشان داوری ملی نیز ۴۰ اثر معرفی شد که ۱۹ مورد آن به سطح کشوری راه یافته و دو مورد از این آثار به مرحله بین المللی راه یافتند و دو اثر هم که در جشنواره فجر منتخب شد.

وی با اشاره به اینکه دست بافت هایی که بخش اعظم آن روستایی و عشایری است با نگاه ویژه تری دنبال می کنیم، ادامه داد: ما مشکلاتی در بحث صادرات داریم و هزینه های جانبی با ورود توریست و ارز آوری قابل حل است.

در پایان مراسم از تعدادی از فعالان در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی تقدیر به عمل آمد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد