آثار ترک بر پیکره نحیف استارت‌آپ‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی، به‌رغم وعده‌های دولت، سازمان امور مالیاتی ماهیت کسب وکارهای نوپا را قبول ندارد… در هر وزارتخانه و در هر ارگان یک کمیته و کمیسیون درباره کسب وکارهای نوپا تشکیل می‌شود …

فعالان صرفا در جلساتی کلی دعوت می‌شوند، یکسری حرفهای کلی زده می‌شود و پس از آن هیچ اتفاق مثبتی روی نمی‌دهد… ممکن است در سطح وزرا و معاونان وزرا گفته شود که از اکوسیستم استارت‌آپی حمایت می‌کنیم ولی وقتی استارت‌آپی وارد سازمان امور مالیاتی می‌شود هیچ حمایتی نیست… در حالی که وزیر می‌گوید ما حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم اشتغال‌زایی کنیم.”

جملات فوق، بریده‌ای از صحبت‌های دبیر هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی است که هفته گذشته منتشر شد.

به نظر می‌رسد مدیران کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها اکنون به نقطه‌ای رسیده‌اند که بیش از دودهه است شرکت‌های حوزه فاوا که اتفاقا گردش مالی بالایی هم داشته و از قضا مدیران کاربلد و مسلطی هم دارند، با توجه به ماهیت فعالیت‌شان به آن رسیده‌اند و برای بقا در این حوزه کفش آهنین پا کرده‌اند. سال‌هاست که مدیران دولتی و هیات مدیره‌ها وعده برطرف کردن مشکلات مالیاتی و موانع مهم سر راه شرکت‌های آی‌سی‌تی را مطرح می‌کنند اما حاصل برای مدیران شرکت‌های خصوصی دستاوردهای محسوسی نبوده است.

اینک به نظر می‌رسد شرکت‌های نوپا با توجه به ماهیت کارشان در مدت‌زمانی زودتر از شرکت‌های حوزه فاوا به این نقطه رسیده‌ و بیدار شده‌اند. هرچند پیش‌تر وعده سونامی ورشکستگی استارت‌آپ‌ها داده شده بود و امسال هم به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی کشور شاهد شروع خروج و شکست کسب‌وکارهای نوپا خواهیم بود.

نکته اینجاست که برخی مدیران دولتی تنها برای قطور کردن پرونده کاری خود شروع به حمایت‌های صوری از این‌گونه کسب‌وکارها کرده و با آنها عکس یادگاری می‌‌گیرند و دم از حمایت می‌زنند.

اما متاسفانه برخی استارت‌آپ‌ها دیر متوجه این حمایت‌های زبانی شده و از دایره فعالیت خارج شدند. آنها هم که باقی مانده و قصد ادامه مسیر را دارند باید کمربندهایشان را محکم ببندند. در غیراینصورت حتی خبر شکست و خروج آنها نیز ارزش خبری نداشته و بی‌آنکه کسی بفهمد چه زمانی پا در بازار گذاشته‌اند، بی‌سروصدا از بازار حذف خواهند شد.

همان طور که قابل پیش‌بینی بود حالا آثار ترک‌خوردگی بر پیکره بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا ملاحظه می‌شود و آنچه مسلم است این که روش حمایتی فعلی برای بقای آنها کفایت نمی‌کند.

منبع: آی تی آنالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد