آدرس‌ سایت‌های کلاهبردار را گزارش دهید

به گزارش فناوری فرهنگی، کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود یا ممکن است اطلاعات شخصی کاربران را دریافت کرده و از آن سوءاستفاده کنند.

پس از اجرای طرح رجیستری، ارسال پیامک‌هایی به اسم همتا به همراه آدرس‌های جعلی و صفحه‌هایی که مانند سامانه همتا طراحی شده، اتفاق تازه‌ای نیست اما هر بار به روشی صورت می‌گیرد. پیش از این بارها اتفاق افتاده که پیامکی برای برخی افراد ارسال و از آنها خواسته شده جهت جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، مبلغی را پرداخت کنند. در یکی از جدیدترین نمونه‌های این کلاهبرداری، با هدایت کاربران به سایت‌های فیشینگ، اطلاعات را از آنها درخواست می‌کنند.

در این راستا پیمان قره‌داغی -مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- به ایسنا گفت: مردم می‌توانند به بخش گزارش‌های مردمی در پلیس فتا مراجعه کنند و در بخش گزارش تخلف وب‌سایت، آدرس URL سایت کلاهبردار را که برایشان ایمیل یا پیامک شده ثبت کنند، چون فقط موضوع رجیستری نیست و کلاهبرداری به روش‌های دیگر هم انجام می‌شود. پلیس فتا هم بررسی می‌کند و اگر لازم باشد آن سایت از دسترس خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید آگاه باشند، صرف نظر از آدرس URL، درصورتی که به صحت آدرس شک کردند، می‌توانند کد ملی و شماره موبایل خود را به‌اشتباه ثبت کنند. اگر این وب‌سایت متعلق به سامانه همتا باشد، به یک دبتابیس متصل است که اطلاعات شما را با اطلاعات خود انطباق می‌دهد و درصورت صحت اطلاعات، آن را تایید می‌کند، اما سایت‌های کلاهبرداری، اگر شما اطلاعات غلط وارد کنید هم وارد صفحه بعد می‌شوند، بنابراین با این روش می‌توانید از صحت هویت سایت مطمئن شوید.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد