آشنایی با اعتیاد آنلاین و دلایل گرفتار شدن افراد به آن

به گزارش فناوری فرهنگی، اینترنت می‌تواند راه‌ حلی برای فرار از افسردگی باشد، اما استفاده بیش از حد آن همه چیز را بدتر می‌کند. چرا که اعتیاد به اینترنت به انزوا، استرس و احساس تنهایی کمک می‌کند.

وابستگی و استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی، چت روم‌ها، ارسال پیغام و ارتباط با انسان‌های مجازی و گاهی غیر حقیقی را اعتیاد آنلاین می‌گویند. افراد آلوده به این وابستگی، برای دوستان و رابطه های مجازی خود اهمیت بیشتری قائل می‌شوند.

وسواس اینترنتی

کشش شدید و استفاده‌ اجبارگونه از بازی‌های کامپیوتری آنلاین، قمار در اینترنت، تجارت یا حتی خرید غیر معقول و وسواس‌گونه از فروشگاه‌های اینترنتی که اغلب تاثیرات و مشکلات خود را در زندگی کاری و امور مالی افراد ایجاد می‌کند.

اعتیاد اطلاعاتی

بارگذاری چند باره سایت‌های خبری یا تفریحی و جستجو در بانک‌های اطلاعاتی برای کسب اطلاعات به صورت وسواس گونه که سبب ایجاد روابط اجتماعی کمتر در محیط واقعی یا خانوادگی و غرق شدن فرد در دنیای اینترنت می‌شود. این نوع اعتیاد همچنین در کاهش توانایی‌ها و خلاقیت‌های افراد نقش پررنگ دارد.

چگونه مردم به اینترنت معتاد می‌شوند؟

اینترنت فضای مجازی‌ است که فواید و نکات مثبت آن بر هیچ کس پوشیده نیست، اما استفاده بی‌اندازه از این منبع که باعث تداخل در امور روزمره یا مسائل مهم زندگی شود، را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

بسیاری از مردم برای مدیریت و دور شدن از احساسات ناخواسته خود همچون استرس، تنهایی، افسردگی، تشویش و اضطراب به اینترنت روی می‌آورند. زمانی که شما روز بدی را پشت سر گذاشته‌اید و در پی راه حلی برای فرار از مشکلات یا تسکین فوری خود هستید، اینترنت را آسان‌ترین راه برای خروج از این احساسات می‌دانید.

درست است که غرق شدن در اینترنت می‌تواند تمامی احساس‌های قبلی را از شما دور کند، اما مسئله اینجاست که فرد آلوده به اعتیاد، با وجود استفاده صحیح از اینترنت در آینده، همچنان علائم آزار دهنده اعتیاد را در خود حس خواهد نمود، پس بهتر است راه‌های سالم‌تر و بسیار تاثیرگذارتری که برای کنترل احساسات آزار دهنده وجود دارد، را امتحان کنید.

راه حل‌هایی همچون تمرین کردن، مدیتیشن، راهکارهای دست یافتن به آرامش و تمرین‌های تنفسی. بدون شک این راهکارها در راستای دفع احساسات ناخوشایند، کمک بسزایی به شما خواهند نمود.

مهمترین دلایل اعتیاد به فضای مجازی

اعتیاد به اینترنت می‌تواند نشأت گرفته از مسائل یا احساسات متفاوتی باشد. در بخش زیر، به تعدادی از متداول‌ترین احساسات یا مسائلی که سبب جذب افراد به سوی اعتیاد و غرق شدن در دنیای مجازی می‌گردد، اشاره می‌کنیم.

۱- از اضطراب و تشویش رنج می‌برید: ناراحتی و اضطراب زیاد، باعث تشدید اعتیاد شما به اینترنت می‌شود. برای مثال مرتبا و بدون برنامه در فکر چک کردن بیش از اندازه ایمیل‌ها یا کامنت‌های وبلاگ خود هستید و نمی‌توانید این احساسات را از خود دور کنید.

۲- افسرده هستید: اینترنت می‌تواند راه‌حلی برای فرار از افسردگی باشد، اما استفاده بیش از حد آن همه چیز را بدتر می‌کند. چرا که اعتیاد به اینترنت به انزوا، استرس و احساس تنهایی کمک می‌کند.

۳- به موضوع دیگری معتاد هستید: افرادی که به اینترنت معتاد هستند بعضاً از اعتیادهای دیگری همچون الکل، مواد و قمار رنج می‌برند.

۴- پشتیبان اجتماعی ندارید: معتادان اینترنت اغلب از شبکه‌های اجتماعی، چت روم‌ها و تالارهای گفت و گوی دوستانه برای ایجاد رابطه‌ای امن و راحت با دیگران استفاده می کنند.

۵- شما نوجوان ناشادی هستید: شما در پیدا کردن جایی که احساس آرامش کنید مشکل دارید و احساس راحتی بیشتری با دوستان مجازی خود نسبت به دوستان واقعی دارید.

۶- شما استرس دارید: در حالی که مردم برای تخفیف استرس خود به اینترنت روی می‌آورند، تاثیر معکوس این روش بر روی آن‌ها باعث می‌شود که استرس آن‌ها بعد از خروج از فضای مجازی افزایش پیدا کند. در واقع هر چه فردی بیشتر به اینترنت روی آورد و ساعات بیشتری آنلاین باشد میزان استرس او نیز افزایش می‌یابد.

۷- نیازهای ذاتی: دلایل اعتیاد به اینترنت را می‌توان از دیدگاه‌ جنسیت نیز بررسی کرد، چرا که اغلب، دلایل مردان با زنان در رابطه با اعتیاد متفاوت است. از اصلی‌ترین مواردی که مردان را به انزوا و غرق شدن در دنیای مجازی وا می‌دارد می‌توان به جستجوی ذاتی ‌آن‌ها برای احساس قدرت و مقام  و انحرافات اخلاقی اشاره کرد که سبب جذب آن‌ها به استفاده منابع اطلاعاتی و خبری، بازی‌های رایانه‌ای و منابع شهوانی می‌شود.

در طرف دیگر، ‌ زنان در جستجوی نیازهای ذاتی خود، همچون دست یافتن به دوستی‌های همراه با احساس حمایت یا شرکای عاشقانه به اینترنت گرایش پیدا می‌کنند و این موضوع سبب جذب آن‌ها به سمت سایت‌های اجتماعی می‌شود. زنان در این جوامع مجازی، ‌ علاوه بر پیدا کردن حامی روحی و عاطفی، نیازی به پنهان نمودن ظواهر و یا مسائلی که باعث کاهش اعتماد به نفس آن‌ها می شود، نیستند. بنابراین از آن به عنوان منبعی جایگزین زندگی واقعی استفاده می‌کنند

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد