آشنایی با قانون حرمت شکنان فضای مجازی

به گزارش فناوری فرهنگی،شبکه های مجازی معمولا محلی است برای تبادل اطلاعات و در این میان بسیاری از افراد خصوصی ترین مواد زندگی خود را در این شبکه ها برای دوستان و علاقه مندان به اشتراک می گذارند.

متاسفانه برخی افراد بی توجه به موارد اخلاقی و ارزش های اجتماعی و فردی، بدون رعایت نکات اخلاقی به حریم خصوصی افراد به ویژه ستارگان سینما، ورزشکاران و … وارد شده و در حتی اقدام به توهین و فحاشی در قالب گذاشت کامنت می کنند.

متاسفانه بارها مشاهده شده که کاربران دنیای مجازی با هویت های جعلی و اکانت های متعدد در این فضا فعالیت کرده و بدون توجه به قید و بندهای اخلاقی و اجتماعی ضمن مزاحمت برای دیگران اقدام به نشر اکاذیب، هتک حرمت و حیثیت کرده و برای دیگر کاربران مشکل ایجاد می کنند.

نشر اظهار نظرهای توهین آمیز در صفحات کاربران از نظر قانون جرم محسوب می شود و این موضوع در قانون جرائم رایانه ای در نظر گرفته شده و پلیس فتا به عنوان ضابط قضایی موظف به رسیدگی و دنبال کردن اقدامات لازم برای رسیدگی به شکایت کاربران است.

خوشبختانه قانون جرائم رایانه ای بسیاری از جرائم در این فضا را پوشش داده است به طوری که مواد 1 ،2، 16 و 17 قانون جرائم رایانه ای مجازات های سنگینی را برای تخطی به حریم خصوصی دیگران در نظر گرفته است.

همچنین ماده 52 قانون جرائم رایانه ای به مراجع قضایی و پلیس اجازه داده که از سایر قوانین موجود برای تنبیه مجرمان استفاده کند.

در دنبال کردن جرائم در فضای مجازی پلیس فتا می تواند از تمام اطلاعات موجود(تمامی مراحل و اکانت های استفاده شده از سوی کاربران و سرورهای مورد استفاده لایک شده و…) که کاربران با اتصال به اینترنت از آن استفاده کرده اند، اطلاع یافته و پلیس با توجه به ادله مشهود و موجود می تواند به راحتی مجرمان را شناسایی کند.

به گفته رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ، این مساله سبب شده تا توان پلیس در کشف جرائم و مجرمان در فضای مجازی بسیار بالا باشد به گونه ای که بیش از 90 درصد پرونده های ارجاعی به پلیس فتا کشف و به نتیجه می رسد و آن 10 درصد نیز با توجه به خصیصه بین المللی جرم در فضای سایبر نیاز به هماهنگی با پلیس اینترپل دارد که سرعت کشف آن کمی کندتر است.

تجاوز به حریم خصوصی دیگر کاربران جزء خطوط قرمز است که از سوی پلیس فتا به کاربران گوشزد می شود تا حریم خصوصی دیگر کاربران را رعایت کنند.

همچنین بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی :«توهین به افراد، از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد بود.»

علاوه بر این ماده، قانونگذار با توجه به شخصیت و مقام طرف اهانت، مواد دیگری را نیز تصویب کرده است، از جمله: مواد 513، 514 و 609 قانون مجازات اسلامی، ماده 42 قانون وکالت، ماده 20 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و ماده 30 قانون مطبوعات.

اگرچه قانون جرایم رایانه‌ای که از سوی شورای عالی توسعه فضایی تدوین شده، به جرم توهین نپرداخته، اما توهین از مصادیق بارز هتک حرمت است، زیرا با توهین، حرمت یک فرد از بین می‌رود.

بنابراین، با توجه به ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای، می‌توان توهین در فضای مجازی را مجازات کرد.

ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای مقرر کرده است: «هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر 2 مجازات محکوم خواهد شد.»

همچنین مطابق ماده 700 قانون تعزیرات، هر فردی با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی شخصی را هجو کند یا هجویه را منتشر کند، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم می شود.

براساس ماده 145 قانون مجازات اسلامی، هر دشنامی که باعث اذیت شنونده شود، موجب محکومیت گوینده به شلاق تا 74 ضربه می شود و مطابق ماده 700 قانون تعزیرات، هرکس با نظم و یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند یا هجویه را منتشر کند، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم می شود.

منبع: جهان نیوز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد