آغاز سفرهای ضروری هوشمند/ باز شدن هتل‌ها با نظارت وزارت میراث

به گزارش فناوری فرهنگی، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره طرح سفر هوشمند و مدیریت بحران به وجود آمده برای صنعت گردشگری براثر کرونا گفت: سفر هوشمند یعنی سفر در کنار رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی. اگر تا کنون نباید از خانه‌ها بیرون می‌آمدیم و یا سفر می‌کردیم و مراکز اقامتی و گردشگری نیز تعطیل بوده و هست اما در گام بعدی و با آغاز تردد بین استان‌ها از اول اردیبهشت؛ گزارش‌های تدریجی از سفر با تمرکز بر سفر کاری مردم را داشته‌ایم به هر حال ممکن است افراد کار اداری یا سفر ضروری داشته باشند بنابراین می‌بایست در محل مناسب اقامت کنند اگر اکنون تقاضا برای سفر حتی به تعداد کم وجود دارد، پس ما هم باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا سفرها تحت پروتکل بهداشتی انجام شوند.

معاون گردشگری کشور گفت: در این راستا پروتکل سفر هوشمند تهیه شده ولی هنوز آن را ابلاغ نکرده‌ایم باید با تشکل‌ها مختلف در این باره صحبت شود و آمادگی آنها را نیز بسنجیم تا سفرهای هوشمند باید با رعایت پروتکل‌های سلامت وزارت بهداشت همراه و در تعداد محدود و مجاز انجام گیرند. کم‌کم مراکز اقامتی نیز باید بتوانند برای این سفرها خدمات بدهند در این پروتکل برای هر یک از بخش‌های درگیر سفر، این موارد به صورت جزئی بیان می‌شود. به‌عنوان مثال اعلام می‌کنند که اگر در حالت عادی ۲۰ نفر همزمان وارد یک سایت باستانی و یا موزه‌ای می‌شدند از حالا به بعد باید این تعداد را محدود کرد. یا اینکه در وسایل حمل‌ونقل عمومی حداقل یک صندلی خالی بین افراد فاصله باشد پس اگر می‌گوئیم سفرها با رعایت موارد بهداشتی و سلامت همراه شود درباره همه نوع سفری صحبت می‌کنیم. اما در حال حاضر این پروتکل برای سفرهای کاری اضطراری است.

توجه به بحران اقتصادی صنوف گردشگری

تیموری ادامه داد: در پروتکل سفر هوشمند آمده هتل، آژانس و یا راهنمایان باید چه ملاحظاتی را رعایت کنند. مانند اینکه واحدهای اقامتی باید بیشتر تمرکز خود را روی اجاره اتاق‌های یک‌تخته بگذارند تا دوتخته. یا اگر هتلی تاکنون تعطیل بوده حالا با چه فرایندی آغاز به کار کند و با چه شرایطی مسافر بگیرد. این موارد به صورت کاملاً جزئی در پروتکل آماده شده‌است و باید با نظر تشکل‌های مربوطه آن را بررسی کنیم. تا کنون در خانه مانده بودیم و موارد ایمنی و بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و پزشکان را رعایت کرده‌ایم از حالا به بعد نیز همین روند ادامه دارد اما از آنجا که باید بحران اقتصادی به وجود آمده را نیز مدیریت کنیم؛ می‌توانیم با رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی، فعالیت اقتصادی را نیز انجام‌دهیم. اگر حواسمان به منافع صنوف گردشگری نباشد، تبعات اقتصادی ناشی از قرنطینه خانگی بیشتر خواهد شد و بحران‌های جدیدتری گریبان‌مان را می‌گیرد.

وی درباره اینکه آیا تبلیغات تورهای گردشگری آزاد است یا خیر گفت: ما برای تبلیغات گردشگری به صورت رسمی چیزی را اعلام نکردیم اما در قالب سفر هوشمند به این موضوع پرداخته‌ایم که باید برای تبلیغ فعالیت‌های گردشگری اقدام کنند البته اگر تا پایان ماه مبارک رمضان ویروس کرونا از بین برود. باید هم مسائل بهداشتی رعایت شود و هم منافع صنف را درنظر بگیریم چون الان مردم دیگر به بیرون از خانه‌ها آمده‌اند پس اگر نتوانیم خدمات استاندارد و بهداشتی را ارائه دهیم، آنها به مراکز غیرمجازی می‌روند که به شیوع بیماری کمک می‌کند. بنابراین می‌توان کمک کرد مردم در مسیر مطمئن و ایمن سفر کنند.

باز شدن هتل‌ها با نظارت وزارت میراث فرهنگی

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی موارد یادشده در پروتکل سفر هوشمند گفت: در کنار اعلام این موارد به همکاران و تشکل‌های گردشگری؛ باید عموم مردم نیز از آنها مطلع شوند. به‌هرحال این پروتکل‌ها جدا از پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا نیست. ممکن است تنها موارد تخصصی مرتبط با گردشگری را در آنها لحاظ کرده باشیم و یا تفسیر برخی از موارد در هتل‌ها و واحدها انجام شده باشد. باید در نظر گرفت اگر هتلی هم باز می‌شود، وزارت میراث فرهنگی باید در جریان باشد تا بتوان روی ارائه خدمات بهداشتی و استاندارد در آن مجموعه‌ها نظارت بیشتری داشته باشیم.

تیموری برنامه مدیریت بحران برای گردشگری را تشریح کرد و توضیح داد: این برنامه شامل مرحله اول مدیریت شرایط و کاهش اثرات بحران، مرحله دوم بازسازی شرایط و مرحله سوم برنامه‌ریزی برای جلوگیری از آسیب در بحران‌های بعدی و ارزیابی برنامه‌هاست.

معاون گردشگری کشور گفت: فاز اول پروتکل تقریباً تمام شده از نقطه سخت که عنوان آن هم کاهش اثرات و تبعات بهداشتی و اقتصادی بیماری بود، عبور کردیم. متمرکز بر این بودیم، پروتکل‌هایی بنویسیم که مردم سفر نکنند و در کنارش صحبت بر سر برگشت هزینه‌ها و برآورد خسارات بود یا اینکه کارکنان گردشگری تعدیل نشوند و سلامت‌شان به خطر نیفتد یا اینکه تاریخ سفرها را جابه‌جا کنیم به نظر می‌رسد این مرحله به آخر رسیده‌است. بخش دومی که با این پروتکل سفر هوشمند آغاز می‌شود، گامی برای ایجاد مشوق‌هاست. برای این نیز سناریو تعریف شده‌است.

این مقام مسئول ادامه داد: تلاش این بود در بسته‌های حمایتی دولت، حتماً گردشگری دیده شود. در گام و مرحله دوم شرایط برگردد و یا ریکاوری کنیم. در این راستا مشوق‌های اقتصادی، کاهش نرخ بهره، وام و دادن تسهیلات بر اساس توان دولت‌ها انجام خواهد گرفت. اگر الان در کشوری وام با صفر درصد بهره داده می‌شود؛ پیش از آن، بهره وام‌شان سه درصد بوده‌است. در ایران هم این همراهی انجام شده و اگر وامی ۲۰ درصد بهره داشت، اکنون این مقدار به ۱۲ درصد رسیده‌است. پس هر کشوری بنا به شرایط خود، تسهیلاتی را می‌دهد یا اینکه در مقررات بازنگری می‌شود.

افزودن گردشگری به بسته‌های حمایتی دولت

معاون گردشگری افزود: همزمان در گام دوم، اقداماتی را هم برای آینده و قدم‌های بعدی برنامه‌ریزی می‌کنیم. به‌خصوص برای اعتمادسازی و یا تحریک تقاضا. تصور می‌شود که گردشگری داخلی زودتر رونق بگیرد وقتی این موضوع شکل گرفت مردم سفر شخصی را آغاز می‌کنند. باید به آن فکر کرد که چطور اینها به بسته سفر تبدیل شوند و مردم در این قالب سفر کنند. در این زمینه پیشنهاداتی مثل وام سفر و یا تسهیلات برای سفر داده‌شد پیگیر هستیم تا اجرایی شوند امیدواریم در گام بعدی این تسهیلات را بدهند.

وی از تدوین برنامه‌ای برای تحریک تقاضا خبر داد و گفت: برنامه‌های ما در بازارهای هدف، استان‌ها و کشورهای مختلف روشن شده‌است. به‌عنوان‌مثال برای استان‌ها برنامه تطبیقی داریم یا اینکه در نظر گرفتیم تا گردشگری در بسته‌های حمایتی ملی و حتی بین‌المللی دیده‌شود در برنامه دولت برای تحریک تقاضا فهرستی وجود داشت که ما هم گردشگری را وارد آن فهرست کردیم و قرار است اگر طبق آن تسهیلاتی به این فهرست داده می‌شود؛ آن را برای گردشگری هم لحاظ کنند.

رایزنی بین‌المللی برای کمک به گردشگری ایران

وی از رایزنی‌های بین‌المللی برای کسب تسهیلات جهانی خبر داد و گفت: سه گزارش به سازمان UNWTO داده‌ایم یک گزارش نیز برای بانک توسعه اسلامی فرستاده شده‌است تا اگر در سطح بین‌المللی کمک‌هایی وجود دارد ایران هم بتواند از آن استفاده کند.

تیموری درباره مرحله سوم مدیریت گردشگری پس از بحران نیز گفت: در فرایند مدیریت بحران مرحله سومی هم با عنوان آمادگی برای آینده وجود دارد. مهمترین گام آن هم این است که از مجموع اتفاقات مستندسازی شود تا اگر چنین اتفاقاتی و یا مشابه آن رخ دادٰ ببینیم آیا مسیری که طی شده درست بوده یا خیر. کدام سیاست‌ها و برنامه‌ها را می‌توان دوباره تکرار کرد و کدام‌یک اشتباه بود. این یک نوع آمادگی قبل از بحران محسوب می‌شود. طبیعتاً کرونا باعث تنوع در محصولات گردشگری و بازاریابی خواهد شد. باید به سمت تحول دیجیتالی برویم. به‌نحوی که برای بحران‌های بعد آماده‌شویم و تاب‌آوری خود را افزایش دهیم. در گام سوم فعالیت‌ها باید به سرمایه انسانی خلاق و مبتکر توجه ویژه‌ای کرد چون سلیقه‌ها در سفر متفاوت می‌شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد