آمار استفاده از صنایع فرهنگی در فرانسه بسیار بیشتر از قبل شده است

به گزارش فناوری فرهنگی، در حوزه دیپلماسی عمومی و سیاست گذاری فرهنگی کشور فرانسه همواره انجام نظر سنجی‌های منظم و دوره‌ای و تحلیل‌های آماری وضعیت موجود از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. به گونه‌ای که غالب سیاست‌ها و خط مشی‌های اجرایی بر مبنای گردآوری اطلاعات و داده‌های آماری حاصل از ارزیابی وضع موجود شکل می‌گیرد. در همین راستا، نتایج یک بررسی صورت گرفته در فرانسه از وجود تغییرات جدی بین سه نسل از فرانسویان در خصوص مصرف محصولات فرهنگی در این کشور حکایت دارد.

در بخش‌هایی از این بررسی که در رسانه‌های فرانسه منتشر شده، آمده است که در هیچ دوره‌ای فرانسویان مانند دوره حاضر از محصولات فرهنگی تا بدین حد استفاده نمی‌کردند. در بررسی مورد اشاره که به روی ۹ هزار و ۲۰۰ فرانسوی بالای ۱۵ سال صورت گرفته همچنین مشخص شده که تفاوت‌های فاحشی در رفتار آن‌ها طی سال‌های مختلف در قبال محصولات فرهنگی (کتاب، نمایشنامه، سینما، موزه، ابنیه تاریخی، موسیقی، بازی‌های ویدئویی و …) وجود دارد.

جدول مقایسه‌ای تغییرات مصرف محصولات فرهنگی

به نوشته روزنامه لوموند نتایج کامل این بررسی که ۱۰ ژوئیه منتشر شد از این حکایت دارد که هرگز اختلاف بین نسل‌ها در استفاده از محصولات فرهنگی تا بدین حد متفاوت نبوده است. در بخش‌های دیگری از این بررسی مشخص می‌شود که زنان بیش از مردان به مقوله فرهنگ توجه نشان می‌دهند.

همچنین نتایج این بررسی حاکی است که افراد بالای ۶۰ سال سه برابر بیش از سایر گروه‌های سنی به نمایش‌های زنده و کنسرت موسیقی توجه نشان می‌دهند. بر عکس با ظهور فناوری‌های نوین و هنرهای دیجیتالی در بخش‌های صوتی و تصویری این جوانان هستند که بیش‌ترین مصرف کنندگان فرهنگی این حوزه هستند و در این بخش مردان بیش از زنان فعال هستند. در این بین نگرانی دست اندرکاران آن است که با توجه به جایگزین شدن نسل نو به جای نسل‌های مسن از توجه به آنچه که فرهنگ کلاسیک نامیده می‌شود روز به روز کاسته شود و به دلیل همین امر بقای فعالیت‌های فرهنگ کلاسیک مورد تهدید واقع شود.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد