آمار واقعی مهاجرت کاربران به سمت پیام‌رسانهای بومی چقدر است

به گزارش فناوری فرهنگی، روز گذشته و در حاشیه نشست مشترک کمیسیونهای امنیت ملی، صنایع و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آماری از میزان استفاده پیام‌رسانهای داخلی ارائه داد و اظهار کرد: در مجموع 10.5 میلیون مشترک نصب فعال پیام‌رسانهای داخلی را به انجام رسانده‌اند و 42 گیگابیت بر ثانیه ترافیک کاربران موجود در پیام‌رسانهای داخلی است.

وزیر ارتباطات همچنین افزود: تاکنون یک میلیون نفر تلگرام را حذف کرده‌اند.

این آمار از سمت عالیترین مقام وزارت ارتباطات در حالی مطرح شد که طی چند روز گذشته عباس آسوشه؛ معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر شکسته شدن انحصار تلگرام گفته بود که در مدت زمان کوتاهی که پیام‌رسانهای داخلی شروع به فعالیت کرده‌اند حرکت بسیار خوبی داشتند و در این مدت حدود 25 میلیون کاربر در این پیام‌رسانها ثبت‌نام کرده و بیش از 9 میلیون و 200 هزار کاربر نیز فعال هستند.

ماجرا زمانی جالبتر می‌شود که سیده حمیده زرآبادی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خانه ملت به نقل از وزیر ارتباطات آماری دیگر ارائه می‌دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به نشست مشترک روز گذشته کمیسیونها با وزیر ارتباطات و مدیران پیام‌رسانهای داخلی، گفت: بنا به گفته‌های آقای آذری جهرمی تعداد زیادی از کاربران تلگرام هنوز از این پیام‌رسان خارج نشده‌اند همچنین کاربران فعال در پیام‌رسانهای داخلی حدود هفت میلیون نفر با ترافیک 42 گیگ است این در حالی است که ترافیکی که در تلگرام استفاده می‌شده 300 گیگ بوده است.

تناقض در ارائه آمارهای مهاجرت به پیام‌رسانهای داخلی از سوی مسئولان اجرایی و نظارتی کشور همچنین اعداد و ارقام مختلفی که مدیران پیام‌رسانها مطرح می‌کنند، باعث ایجاد نوعی بدبینی در بین کاربران فضای مجازی شده که گاها در صفحات اجتماعی خود این موضوع را به استحضاء نیز گرفته‌اند.

در حالیکه شورای عالی فضای مجازی نهادی بالادستی و حاکمیتی است و تمامی بخشها حتی در حوزه آماری باید با این شورا و مرکز ملی فضای مجازی در تطابق باشند اما ظاهرا رویه آماردهی و ارزیابیهای جزیره‌ای همچنان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه دارد و نهایتا دود این نارسی در چشم تولیدکنندگان داخلی پلت‌فرمهای ارتباطی و صنعت ICT می‌رود.

به نظر می‌رسد در شرایطی که شاید برخی کاربران در برابر موضوع مهم مهاجرت به سمت بسترهای داخلی مقاومت دارند، ارائه آمارهای متناقض، نه تنها منجر به تسهیل رویه مذکور نمی‌شود بلکه سبب حرکت کندتر شدن آن نیز می‌شود‌.

انتظار می‌رود مسئولان به جای صرفاً گزارش‌دهی و ارائه آمار که نهایتا با این تناقضات مواجه می‌شود، به رفع تنگناهای پیش‌روی پیام‌رسانهای بومی که بخشی از آن روز گذشته در برابر جمع منتخبی از نمایندگان ملت قرائت شد، بپردازند.

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد