آموزش‌های آکادمیک انیمیشن در ایران غیرحرفه‌ای است

به گزارش فناوری فرهنگی، مریم کشکولی نیا عصر دوشنبه در نشستی با اصحاب هنر با موضوع انیمیشن با بیان اینکه امسال تمرکز زیادی در زمینه انیمیشن را در کشور شاهد بودیم، اظهار داشت: در نخستین جشنواره پویانمایی ملی که به تازگی در همدان برگزار شد،  شاهد حضوراستعدادهای جوان بسیار بودیم.

وی با اشاره به اختصاص بودجه برای انیمیشن در بودجه سال ۹۷ کشور گفت: البته این امر همانند یک شمشیر دولبه است، از یک سویی باید  خوشحال باشیم که بودجه‌ای برای پویانمایی جذب شده  و از سویی این امر نگران کننده است از این روکه شاید افرادی ناوارد نیز جذب این عرصه شوند.

استعدادهای نسل جوان آینده خوبی را برای انیمشین رقم می‌زند

رئیس هیئت مدیره آسیفا ( انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران) با اشاره به اینکه با توجه استعدادهای نسل جوان در این زمینه آینده خوبی برای این حرفه پیش بینی می‌شود، اظهار داشت:  در دور جدید آسیفا و پس از تغییر هیئت مدیره تصمیم گرفتیم که بیشتر به وظایف مغفول مانده این نهاد بپردازیم که این امر با تقسیم وظایف و محول کردن بخشی از کارها مانند موضوع بیمه هنرمندانه به انجمن صنفی انیمیشن امکان‌پذیر شده است.

وی اضافه کرد: آسیفا هم اکنون بیشتر  فعالیت های بخش فرهنگی این عرصه را برعهده دارد و به یقین این همکاری پیشرفت انیمیشن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

کشکولی‌نیا توجه به آموزش‌های انیمیشن به ویژه در شهرستان‌ها را ضروری برشمرد و گفت: با توجه به این نیاز ضروری، کمیته آموزش آسیفا زودتر از زمان تعیین شده قبلی پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون  آیین نامه کمیته در حال نگارش است.

آموزش‌های آکادمیک انیمیشن در ایران غیرحرفه‌ای است

رئیس هیئت مدیره آسیفا در بخش دیگری از این نشست به مشکل مهم آموزش‌های آکادمیک انیمشین  اشاره کرد و گفت: این آموزش‌ها غیرحرفه ای جلو می رود و  نیازمند تصمیمات جدیدی در این عرصه هسیتم.

وی افزود: اساتید رشته انیمیشن در هنرستان به طور معمول حرفه‌ای نیستند و  و از معلمان گرافیک که اطلاع چندانی از انیمیشن ندارند برای تدریس این رشته استفاده می‌شود.

کشکولی‌نیا تصریح کرد: دراین مقطع کتاب های فوق لیسانس آموزش داده می‌شود و به جای تمرین زیاد تنها دروس تئوری را شاهد هستیم که در فوق دیپلم و فوق لیسانس نیز تکرار می‌شود و بر این اساس دانش‌آموختگان به شکل  حرفه ای پرورش پیدا نمی‌کنند این در حالی است که در دانشگاه های خارجی این رشته در مقاطع مختلف تحصیلی  تقسیم بندی شده است.

وی نبود رشته کارشناسی انیمیشن را مشکل دیگر این عرصه برشمرد و بیان داشت:  بدین شکل دانشجویان این عرصه مجبورند در رشته‌های غیر مرتبط مانند گرافیک درس و یا رشته کارگردانی در دانشگاه علمی کاربردی درس بخوانند.

وی اضافه کرد: این امور موجب می‌شود با وجود فارغ‌التحصیل شدن تعداد زیادی متخصص در حرفه انیمیشن، شاهد ساخت پویانمایی‌های حرفه‌ای در کشور نباشیم.

از هنرستان تا فوق لیسانس شاهد تدریس انیمیشن به شکل عملی نیستیم 

رئیس هیئت مدیره آسیفا با بیان اینکه در مقطع فوق لیسانس، آموزش انیمیشن به شکل تئوری است و بدین ترتیب از هنرستان تا فوق لیسانس شاهد تدریس انیمیشن به طور عملیاتی نیستیم، گفت: وارد بحث شدن با آموزش عالی در ارتباط با تغییرات سرفصل‌های آموزشی  سخت است به نوعی که نمی‌توان حتی نام درس را تغییر داد، این موضوع باعث می شود متخصص بخش‌های مختلف انیمیشن کم داشته باشیم.

وی افزود: در برخی مواقع به طور مثال تدریس فیلمنامه انیمیشن به اجبار زیر نام درس دیگری تدریس می شود چراکه حتی نمی‌توان اسم درس را تغییر داد.

اساتید انتخابی دانشگاه برای آموزش انیمیشن  تخصص مربوط ندارند

کشکولی نیا به مبحث ضعیف بودن برخی اساتید این رشته پرداخت و گفت: این امر بدان دلیل است که استاد تخصصی  در آن رشته را ندارد مثلا تخصص خود من تکنیک‌های انیمیشن است پس لزومی ندارد که انیمت درس دهم، در واقع عدم پذیرش تدریس دروس غیرمرتبط به  وجدان اساتید برمی گردد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از آموزش‌های آنلاین در زمینه انیمیشن اظهار داشت: با توجه به سخت بودن رفت و آمد اساتید به شهرستان‌ها بهتر است یکی دو کارگاه آموزشی در سال برگزار و برای تبادلات بعدی از روش آنلاین استفاده شود.

رئیس هیئت مدیره آسیفا به موضوع رقابت در عرصه انیمیشن اشاره کرد و گفت: ما از کودکی باید یاد بگیریم به هم کمک کرده و این را بدانیم که پیشرفت یکی از ما در گرو بالا رفتن جایگاه دیگری است.

دادن پالس اشتباه به مخاطبین از  اشتباه‌هات جشنواره‌ای است

وی دادن پالس اشتباه به مخاطب را یکی از  اشتباه‌هات جشنواره‌ای برشمرد که که موجب رویکرد مخاطب به یک حرفه خاص می‌شود و گفت: زمانی که در جشنواره‌ها فقط به کارگردان جایزه می دهیم پالسی اشتباه برای مخاطب ارسال کردیم که  وارد یک نوع خاصی از کار شود و این گونه متخصص برای دیگر بخش‌ها کم می‌آوریم.

کشکولی نیا با اشاره به اینکه اکران انیمیشن‌هایی مانند فیلشاه در سینما برای همه افراد این عرصه خوب است ، ابراز داشت: موفقیت انیمیشن‌هایی مانند فیلشاه برای همه ما خوب است چراکه هم سینمایی‌ها را ترغیب می کند برای انیمیشن ارزش قائل باشند و هم برای مخاطبان فرهنگ‌سازی می‌کند.

 انیمیشن ۴۰ سال است من را درگیر خود ساخته است

دیگر کارگردان انیمشین کشورمان در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه انیمیشن هنر زیبایی است که ۴۰ سال من را درگیر کرد و با تمام مشکلات این عرصه نتوانستم از آن جدا شوم، به مشکلات این عرصه پرداخت و ابراز داشت:  سرفصل‌های آموزش دانشگاهی در کشور ما بسیار ضعیف است به نوعی که برخی سرفصل‌ها که پیش زمینه محسوب می‌شود پس از بخش‌های تخصصی‌تر آموزش داده می‌شود.

این کارگردان انیمیشن افزود: با توجه به تئوری بودن اغلب دروس این رشته،  لازم است دانشگاه ها به برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی نیز اهمیت دهند تا دانشجویان از نظر عملی نیز در این حرفه رشد کنند.

آینده  حرفه انیمیشن برای دانشجویان مهم است 

نظرپور با اعتقاد بر اینکه به طور معمول آینده این حرفه برای دانشجویان مهم است، بیان داشت:  نخستین سوال آنها از ما این است که انیمیشن برای آنها فایده‌ای دارد یا خیر که ما نیز با وعده‌های زیبا  و دل‌ربا این رشته را خوب توصیف می‌کنیم، به راستی اگر در انیمیشن بر پایه اصول درست قدم برداریم تحصیل رشته انیمیشن از نظر شغل و درآمد پرفایده خواهد بود.

وی  با اشاره به به تاریخچه‌ای از انیمیشن در ایران اظهار داشت: نخستین تلاش‌ها برای ساخت پویانمایی در ایران توسط اشخاصی مانند اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو، نصرت‌الله کریمی، پترس پالیان و اسدالله کفافی در بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ خورشیدی و در اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبای تهران صورت گرفت.

نخستین فیلم کوتاه پویانمایی در سال ۳۶ با امکانات بسیار محدودی ساخته شد

ابوالقاسم نظرپور با بیان اینکه نخستین فیلم کوتاه پویانمایی نیز توسط اسفندیار احمدیه باعنوان ملانصرالدین در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، با امکانات بسیار محدودی ساخته شد،  ابراز داشت: در حال حاضر بزرگ‌ترین سفارش دهنده انیمیشن در ایران مرکز پویا نمایی صبا به وابسته به صدا و سیما است که سالانه هزاران دقیقه انیمیشن از تهیه کنندگان خریداری می‌کند.

 کارگردان انیمیشن  با بیان اینکه سینمای انیمیشن در ایران پدیده‌ای نوظهور محسوب می‌شود، ابراز داشت: تا کنون شاهد اکران چند فیلم بلند از جمله خورشید مصر به کارگردانی بهروز یغمائیان، هفت رنگ به کارگردانی مازیار محمدی نژاد، ۹:۲۰ در بوشهر به کارگردانی محمدامین همدانی و تهیه کنندگی حامد جعفری، قلب سیمرغ به کارگردانی وحید نصیریان، سرزمین خواب به کارگردانی علی لطفی و افسانه گل نور به کارگردانی علی نوری اسکویی بوده است.

وی ادامه داد: سریال‌های انیمیشنی یکی دیگر از فعالیت‌های است که در زمینه پویانمایی در ایران انجام می‌شود که از محبوب ترین این مجموعه‌های تلوزیونی می‌توان به آثار پهلوانان، فرزندان آفتاب، شکرستان، خلیج فارس، وقتی بابا کوچک بود و خداوند لک لک‌ها را دوست دارد اشاره کرد.

نظرپور تاکید کرد: فیلم‌های سینمایی بلند مانند شاهزاده روم نیز به کارگردنی هادی محمدیان از پرفروش‌ترین فیلم‌های کشورمان تا سال ۹۶ بوده است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد