آموزش الکترونیکی هزینه‌های روانی درس خواندن را بهبود می بخشد

به گزارش فناوری فرهنگی، نسرین نورشاهی رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران گفت: در شرایط فعلی کشور که با بیماری کرونا دست به گریبان هستیم محیط‌های آنلاین و مجازی برای ادامه کار و حیات دانشگاه یک فرصت اجتماعی بزرگ محسوب می‌شود.

وی افزود: بشر در مقیاس جهانی با یک ابرمساله روبه‌رو شده که میلیون‌ها نفر را در جهان به فقر کشانده و با کاهش شدید سرمایه‌گذاری و بیکاری روبرو شده‌ایم که حاصل آن حاشیه‌نشینی، بحران‌ها و هنجارهای اجتماعی، اخلال در آموزش، فرسایش اعتماد و اختلال در سلامت است.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: در چنین شرایطی دانشگاه باید به امداد علمی و تخصصی و دانش بنیان جامعه برآید و مسائل جامعه را تا حد امکان حل کند و اینجا است که اهمیت مسئولیت اجتماعی دانشگاه خود را نشان می‌دهد؛ پاسخ‌گویی دانشگاه در واقع عیاری برای ارزش دانش و معرفت علمی و مهری برای مشروعیت اجتماعی علم و نهادهای علمی است.

وی تصریح کرد: در میز آینده پژوهی آموزش عالی کشور فرصت‌هایی را که دانشگاه‌ها می‌توانند برای پاسخ‌گویی اجتماعی داشته باشند بررسی کردیم که افزایش سطح شفافیت و گزارش دهی، احیای آموزش‌های غیررسمی دانشگاه، دانشجو محور شدن آموزش عالی، حمایت از زنان دارای مسئولیت، تعاملات اجتماعی دانشگاه‌ها با جامعه، تقویت علم، انتقال از پایتخت محوری دانشگاه به همه گستره سرزمینی، ترویج علم، تبدیل محیط مجازی به محیط جدی‌تر و در خدمت بودن دانشگاه سبز در توسعه پایدار بخشی از این مطالعات به شمار می‌رود.

وی درخصوص شفافیت و گزارش‌دهی خاطرنشان کرد: الکترونیکی شدن سرویس‌های آموزشی اگر طبق استاندارد جهانی با کیفیت و سهولت در دسترس باشد باعث می‌شود سیستم‌های دانشگاهی باز و گشوده شود و در معرض دید و قضاوت عموم قرار گیرد.

نورشاهی در زمینه احیای آموزش‌های غیررسمی بیان کرد: محیط‌های برخط این امکان را فراهم می‌آورد که دانشگاه با سهولت و انعطاف عمل خود از محدوده برنامه‌های آموزش‌های رسمی فراتر رود و با پودمان‌های آموزشی سبک، به حل مشکلات جامعه کمک کند.

وی با اشاره به دانشجومحور شدن آموزش عالی گفت: آموزش الکترونیکی قدرت ابتکار عمل بیشتری به جمعیت دانشجویی می‌دهد تا بخشی از اوقات و منابع آنها برای تردد در بین شهرها و در شهرها صرف نشود و هزینه‌های روانی درس خواندن را بهبود می‌بخشد و از زنانی که دارای مسئولیت‌های خانوادگی و مراقبت فرزند هستند حمایت می‌کند.

نورشاهی درخصوص تعاملات اجتماعی دانشگاه‌ها با جامعه عنوان کرد: الکترونیکی شدن آموزش عالی به شرط مدیریت صحیح می‌تواند با یکپارچگی نظام مدارک تحصیلی و صلاحیت‌ها و دروس و برنامه‌های استاندارد شرایط امکان برای همکاری دانشگاه‌ها، تشکیل اتحادیه‌های دانشگاهی را افزایش دهد که این امر باعث افزایش تعاملات بین گروهی در دانشگاه‌ها و حضور فعال‌تر اعضای هیئت علمی دانشگاه در عرصه عمومی و پاسخ‌گویی به مسائل روز می‌شود.

وی در مورد تقویت حوزه عمومی علم گفت: برای استقرار حوزه عمومی و آزاد تبادلات علمی الکترونیکی شدن می‌تواند این امر را تسهیل و تسریع کند و آموزش عالی الکترونیکی می‌تواند به عنوان یک بخش الگو و جدی از محیط مجازی در صحنه ظاهر شود که این نیاز به ابتکارات دانشگاهیان دارد.

دکتر نورشاهی در پایان سخنان خود اظهار داشت: انتقال از پایتخت‌محوری دانشگاه به همه گستره سرزمینی به گونه‌ای که تهران فقط محل همه امور نباشد و ترویج علم و ایجاد نوعی دانشگاه سبز در خدمت توسعه پایدار که هیچ آسیبی برای محیط زیست ندارد از دیگر مزایای آموزش الکترونیکی است.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد