«آمیرزا» ۲۳ میلیارد ساعت بازی شد/ جذب کاربر ایرانی ناممکن نیست

به گزارش فناوری فرهنگی، این گزارش در مورد بازی پدیده سال ۱۳۹۷«آمیرزا»ست که رکوردهای زیادی را از نظر آماری جابه‌جا کرده است. گزارش پیش رو که بخشی از گزارش آمار و ارقام مربوط به زمان صرف شده در بازی توسط کاربران متعدد آن است. این ارقام مشخص می‌کند، چگونه کاربران بر اساس الگوهای رفتاری مختلف میزان مختلفی از زمان خود را صرف بازی کرده‌اند. این محاسبات از لحظه‌ای که کاربر وارد بازی شود را زمان سپری شده یا Time Spent بازی در نظر گرفته است.

کاربران ۲۳ میلیارد ساعت آمیرزا بازی کرده‌اند

از آنجایی که تعداد بازیکنان فعال ماهیانه آمیرزا خیلی بالا است و در کنار ویژگی بازی‌های ژانر کلمه‌ای یا Word که نیاز به صرف زمان زیادی برای بازی کردن دارند، زمان صرف شده برای این بازی به‌شدت افزایش یافته است. در مجموع از ابتدای خرداد ۹۷ تا انتهای دی ماه همین سال، کاربران ۲۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۰۱ دقیقه بازی کرده‌اند. در تفکیک ماه به ماه نیز، بیشترین زمان صرف شده برای بازی، متعلق به خرداد ماه ۹۷ است که کاربران در این بازه زمانی، ۴ میلیارد و ۹۱۱ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۹۷۶ دقیقه بازی کرده‌اند. کم‌ترین زمان بازی شده هم مربوط به دی ماه ۹۷ است که ۱ میلیارد و ۲۵۷ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۹۹۳ دقیقه آمیرزا بازی شده است. در واقع در سه ماه اول عرضه بازی یعنی خرداد، تیر و مرداد، کاربران در هر ماه بالای ۴ میلیارد دقیقه صرف بازی کردن، داشته‌اند ولی از شهریور تا دی با افت محسوسی مواجه بوده‌ایم؛ که این میزان را از ۲ میلیارد به بیش از ۱ میلیارد دقیقه تقلیل داده است؛ که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان آغاز فصل مدارس و امتحانات دانست. میانگین میزان زمان‌های صرف شده برای بازی هم ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۱۳ دقیقه در هر ماه است.

هر کاربر فعال ماهیانه ۷۱۷ دقیقه

میانگین دقایق صرف شده توسط یک کاربر فعال ماهیانه در طول یک ماه برای بازی آمیرزا ۷۱۷ دقیقه است. بیشترین زمان صرف شده مربوط به خرداد ماه ۹۷ است که هر کاربر فعال ماهیانه ۱۱۰۲ دقیقه صرف بازی کرده و کم‌ترین نیز مربوط به دی ماه همین سال است که ۴۹۴ دقیقه صرف بازی شده و نشان از افت زیاد دقایق بازی شدن آمیرزا دارد.

۹۹ دقیقه برای یک روز

بر اساس آمار ثبت شده، میانگین دقایق صرف شده توسط یک کاربر فعال روزانه در روزهایی که آمیرزا را تجربه می‌کند، ۹۹ دقیقه است. بیشترین زمان صرف شده در روز مربوط به ماه خرداد است با ۱۴۹ دقیقه و کم‌ترین مربوط به دو ماه آذر و دی که کاربران فقط ۶۹ دقیقه صرف بازی کردن آمیرزا کرده‌اند.

برند لنوو پرکاربردترین تبلت در میان کاربران آمیرزا

از مجموع زمان‌های صرف شده برای انجام بازی آمیرزا، ۹۵ درصد سهم گوشی‌های هوشمند و تنها ۵ درصد سهم تبلت‌ها است. به‌مانند آمارهای مربوط به کاربران، در این بخش هم برند سامسونگ بیشترین میزان زمان مصرفی برای انجام آمیرزا را در اختیار داشته است. بعد از سامسونگ به ترتیب، Huawei، LG، Lenovo و Sony قرار دارند. نکته قابل تأمل این است که در بین تمام این برندهای پرکاربرد از نظر زمانی، تنها یک مدل تبلت از برند Lenovo یعنی تبلت Tab۳۷ Essential پرکاربردترین دستگاه این برند است. در باقی برندها این گوشی‌های هوشمند هستند که پرکاربردترین دستگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دست آمیرزا بازی شده است

علاوه بر زمان بازی کردن، تعداد دست‌هایی که بازیکنان بازی را تجربه می‌کنند هم مهم است و به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم آماری به حساب می‌آید. برای محاسبه این مورد هم از وقتی کاربر بازی را از حالت پس‌زمینه (Background) فراخوانی می‌کند تا وقتی که مجدداً آن را می‌بندد را یک دست حساب می‌کنند. به همین دلیل حتی اگر کاربری بازی را Minimize کند و دوباره وارد بازی شود، این مورد دو دست به حساب می‌آید.

مجموع دست‌های بازی شده آمیرزا از خرداد ماه تا دی، ۳ میلیارد و ۷۰۵ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۴۳ دست است. میانگین این مورد هم ۴۶۳ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۳۳۰ دست است. بیشترین دست در تیر ماه ۹۷ بازی شده که برابر با ۶۴۱ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۴۸۶ دست بوده. کم‌ترین دست بازی شده هم مربوط به دی ماه ۹۷ است که ۲۶۲ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۸۷۹ دست است.

۱۲۰ دست در ماه و ۱۷ دست در روز

میانگین دست‌های بازی شده توسط یک کاربر فعال ماهیانه ۱۲۰ دست در ماه است. بیشترین میزان هم مربوط به خرداد ماه است با ۱۴۱ دست و کم‌ترین مربوط به آذر ماه با ۱۰۱ دست بازی آمیرزا در یک ماه.

میانگین دست‌های بازی شده توسط یک کاربر فعال روزانه در طول یک روز هم ۱۶.۵۴ دست است که با گرد کردن به عدد ۱۷ دست در روز می‌رسیم. بیشترین دست بازی شده در روز مربوط به خرداد ماه است با ۱۸.۹۴ دست یا به عبارتی ۱۹ دست و کم‌ترین هم مربوط است به آذر ماه با ۱۴.۲۲ دست.

میانگین طول هر دست به دقیقه از ابتدای خرداد تا دی ماه عدد ۶.۱۸ را نشان می‌دهد که برابر با ۳۱۷ ثانیه است. مقدار میانه شاخص متوسط طول هر دست کم‌تر از ۵ دقیقه است و موفق‌ترین بازی‌های ژانر هم بین ۸ تا ۱۰ دقیقه را ثبت کرده‌اند. این آمار برای آمیرزا در مقایسه با سایر بازی‌های ژانر و حتی بازی‌های سایر ژانرها هم مناسب و بالا است.

بازی آمیرزا نشان داد، جذب و نگه داشتن خیل عظیمی از کاربران عملی غیرممکن نیست. چه بسا بسیاری از کاربرانی که جذب این بازی کلمه‌ای شده‌اند، قبلاً هیچ‌گاه بازی‌های موبایلی را تجربه نکرده بودند. ساده بودن بازی از نظر مکانیک‌های گیم‌پلی و همه فهم بودن آن باعث شده افرادی در رده‌های سنی مختلف به انجام آن بپردازند. این بازی، تجربه‌ای موفق برای بازی‌سازهای داخلی است تا با تکیه بر راه‌های موفقیتی که این محصول پیموده و با توجه به سلیقه جمعی کاربران بازی‌های موبایلی، بازی‌هایی جذاب و کاربرپسند تولید کرده و چرخ‌های صنعت بازی کشور را با سرعت بیشتری به حرکت دربیاورند.

گزارش آماری «آمیرزا: دروازه لغوی» سومین گزارش پدیده سال، به همت مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) تهیه شده است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد