آژانسهای مسافرتی در بازار ملتهب ارز برای ورود گردشگر بلاتکلیف اند

به گزارش فناوری فرهنگی، هر بار درهر مصاحبه و سخنرانی مدیران دولتی مدعی می شوند که باید درآمد گردشگری جای درآمد نفتی را بگیرد. اما یک اتفاق کوچک در حوزه سیاست و یا اقتصاد تمام این معادلات و سخنرانی ها را به هم می ریزد در اقدامی جدیدتر اما مشکل فعالان گردشگری به خصوص در حوزه ورود گردشگر در حوزه ارز است.

دفاتر مسافرتی زیادی در ایران فعال نیستند که اقدام به تبلیغ گردشگری ایران، بازاریابی برای جذب مسافر و در نهایت اجرای تورهای گردشگری کنند اما همین دفاتر و فعالان نیز در کشور دچار مشکلات عدیده ای شده اند. از وقتی که محدودیت برای ورود و خروج ارز و خرید و فروش آن به وجود آمده این دفاتر هم بلاتکلیف هستند. یک زمان گفتند که هر فردی حق دارد که تنها ده هزار دلار از کشور خارج کنند بعد گفتند هر فرد ده هزار یورو و اکنون می گویند هر کسی تنها میتواند ۵ هزار یورو ارز خارج کند یکی از گروههایی که با این مشکل رو به رو شده اند، راهنمایان گردشگری و آژانسهای مسافرتی هستند که کارشان در حوزه خروج مسافر و اجرای تورهای خارج از کشور است.

آنها باید برای مسافرانی که از ایران خارج می کنند ارز به همراه داشته باشند تا برخی از هزینه های آنها را در خارج از کشور تامین کنند مانند هزینه وسایل نقلیه و یا ورودی موزه ها و یا شاید برخی از هزینه های پیش بینی نشده. اما این مقدار پول را چطور باید به خارج از کشور ببرند؟ آنهایی که کردیت کارت و یا ویزا کارت ندارند چطور باید این هزینه ها را تامین کنند وقتی که تنها هر کسی می تواند 5 هزار یورو با خود همراه داشته باشد. در برخی از مواقع راهنمایان تور این پول را که معمولا بیش از ده هزار یورو است در گروه بین افراد تقسیم می کنند.  حالا در این میان بیشتر آژانسهایی مشکل دارند که هم حساب خارجی دارند و هم تور گردشگری برای گردشگران خارجی در ایران برگزار می کنند.

برخی از آنها همچنان مانند گذشته به مسافران خارجی خود اعتماد می کنند و می گویند که هنگام ورود به ایران پول سفرشان را با خودشان بیاورند و نقدی با مسئول تور حساب کنند. این مشکل تبعاتی هم در پی دارد مانند اینکه مسافر در آخرین لحظه از سفرش منصرف می شود و یا اینکه می تواند پول نقد جابه جا کند چون ترس از جابه جایی دارد و یا نباید آژانس به آن فرد خارجی اعتماد می کرد که وقتی به ایران رسید پول سفرش را بدهد چون پیش آمده که مسافر پولش را نداده و رفته است.

ولی بیشتر دفاتر مسافرتی معمولا یک حساب خارجی در یکی از بانک های خارج از کشور باز کرده اند و پولی که از طریق واریز مسافران خارجی برای ورود به ایران به دست شان می آید به آن حساب می رود. اما این همه ماجرا نیست. آژانسهای مسافرتی اکنون نمی توانند پولشان را به  ایران و یا حساب ایرانی خود منتقل کنند. سرمنشا این مشکلات هم همان تحریم ها علیه ایران است.

اکنون اگر کسی ارز زیادی با خود به همراه داشته باشد و وارد ایران شود و آن را احراز نکند، به عنوان متخلف به او نگاه می شود مگر اینکه از راه قانونی ثابت کند که منشا پول کجاست. در این میان پیدا کردن سرمنشان پول زمان می برد.  در این میان تکلیف مدیر آژانسی که تور صد نفره برگزار کرده و پول هایش در حساب خارجی مانده است چیست؟ او چطور پول خود را باید وارد ایران کند و حساب هتل، وسیله نقلیه و … را تسویه کند؟ یا اصلا او چطور می تواند به روند ورود گردشگر خارجی به کشور ادامه دهد درحالی که نمی تواند از این منبع درآمدش استفاده ای کند؟

نمونه این مشکلات برای یکی از آژانسهایی بوجود آمده که وقتی این محدودیت ها پیش آمد ۱۱۰ هزار یورو پول خود را به ایران منتقل کرد تا بتواند تورهای گردشگری ورودی دیگری را در ایران برگزار کند اما چون اظهار نکرده بود، هم پولش را ضبط کردند و هم جریمه سنگینی برایش تعیین کردند. اکنون این مدیر آژانس که تنها در حوزه ورودی کار می کرده و گردشگرانی از فرانسه و ایتالیا به ایران می آورده نمی داند که باید چطور به کارش ادامه دهد. این مشکل یک یا دو آژانس مسافرتی نیست. اینها مشکلاتی است که بسیاری از آژانسداران با آن رو به رو هستند و اکنون همه در یک بلاتکلیفی برای برگزاری تورهای ورودی به سر می برند. خبرگزاری مهر در نظر دارد تا در سلسله گفتگو و گزارش هایی به این موضوع بپردازد و آن را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد