آیا برلین سیلیکون ولی بعدی خواهد بود؟

کالیفرنیا مدتی است مرکز راه‌اندازی فن‌آوری‌های جدید است ولی از مدتی قبل برلین پایتخت آلمان نیز در میان کشورهای اروپایی در زمینه‌ی لوازم الکترونیکی توانسته است جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد و سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در آن انجام می‌گیرد.

ترکیب‌های هوشمندی از کارآفرینانی با کسب‌وکارهای نوآورانه و ایده‌هایی جالب و گاهاً جاه‌طلبانه‌، در برلین در حال شکل‌گیری است و در نتیجه فرهنگ استارتاپی در آن شروع به شکل‌گیری کرده است.

برلین مرکز تکنولوژی رو به رشد آلمان به عنوان یک هاب روحیه‌ی کارآفرینی را در شهرهای مختلف با هزینه‌هایی کم در حال شکل دادن است. هر چه‌قدر که استارتاپ‌های جدید در برلین شکل می‌گیرد، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را به خود جذب می‌کند و می‌توان گفت که این شهر قابلیت این را دارد که پایتخت تکنولوژی و نوآوری‌های جهان یعنی سیلیکون ولی را به چالش بکشد.

هر چند ممکن است سیلیکون ولی مرکز منحصر به فرد فناوری‌های جدید جهان باشد اما هم اکنون برلین نیز با جذب سرمایه‌های هنگفت از بسیاری از شهرهای بزرگ پیشی گرفته است.

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در برلین در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۲۰۰ میلیون دلار بوده است و جالب است بدانید میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شهر حدود ۵۰۰ میلیون دلار بیش‌تر از لندن است.

یکی از جدیدترین استارتاپ‌های شکل گرفته در برلین GoButler است که در واقع نوعی دستیار خدمات شخصی است و در میان همکاری‌های سرمایه‌گذاران بزرگ یعنی VCs به تازگی ۸ میلیون دلار بودجه‌ی اضافی از اشتون کوچر دریافت کرده است.

EyeEm که یک سایت به اشتراک‌گذاری عکس برای عکاسان حرفه‌ای است که مقر آن در برلین است و به تازگی یک شعبه‌ی جدید از آن در سانفرانسیسکو تأسیس شده است و در ماه آوریل ۱۸ میلیون دلار بودجه به خود تخصیص داده است.

بودجه‌ی فناوری‌های بزرگ به سمت برلین در حال جریان است و آی‌بی‌ام به تازگی سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه‌ی تکنولوژی‌های ابری انجام داده است و techberlin.com به یک مرکز آنلاین برای ارتباط کارآفرینان و سرمایه‌گذارن تبدیل شده است.

همانطور که گیدو بیرمن (Guido Beermann) دبیر دائمی وزارت اقتصاد سنای برلین اظهار داشته است:

در هر ۲۰ ساعت یک شرکت اینترنتی جدید در برلین در حال شکل‌گیری است.

از سوی دیگر سیسکو نیز در سال ۲۰۱۴ مرکز کاتالیزوری نوآوری‌های توسعه‌ی کسب و کار به نام  openBerlin را راه‌اندازی کرد و  Factory از شرکت گوگل به محلی برای همکاری‌ها و پرورش استارتاپ‌های نوآورانه تبدیل شد.

مرکزی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی

برای تبدیل به سیلیکون ولی بعدی نیاز به بیش از میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری است و تحقق این امر ممکن است مدتها طول بکشد. قیمت‌های پایین اجاره یکی از عوامل حیاتی برای موفقیت استارتاپ‌ها و تبدیل شدن به یکی از مراکز فناوری و تکنولوژی‌های پر رونق جهان است. برای مهندسین و کارآفرینان امکان داشتن مسکن ارزان و فضای اداری به این معنی است که به سادگی و در زمان کمتر می‌توانند استارتاپ خود را عملی کرده و با سرعت بیشتری به پیاده‌سازی ایده‌های خود بپردازند.

این در حالی است قیمت اجاره‌ها در سیلیکون ولی به شکل سرسام‌آوری در حال افزایش است. بنابراین مرکز بعدی استارتاپ‌ها باید امکانات بهتری نسبت به سیلیکون ولی دارا بوده و استعداد بالایی در جذب ایده‌ها و سرمایه‌گذاری جدید داشته باشد و این امر تنها در شهرهای پررونق تحقق می‌یابد.

خوشبختانه برلین با داشتن بیش از ۶۰۰ گالری هنری، ۲۷۰ سینما و ۱۰۰۰ شرکت تولیدی و رستوران‌ها و جشنواره‌های مختلف سطح زندگی بی‌نظیر و عالی را تجربه می‌کند.

به تازگی برلین ۳۵امین Long Night of the Museums را تجربه کرده است که در آن امکان بازدید از همه‌ی موزه‌ها را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود. همچنین ۱۵ امین جشنواره‌ی بین‌المللی ادبیات در بین کشورهای اروپایی برای اولین بار در برلین برگزار می‌شود. هفته‌ی هنر و فستیوال موسیقی نیز همه ساله در برلین برگزار می‌شود که در آن طرفداران موسیقی کلاسیک از سراسر جهان دور هم جمع می‌شوند.

تمام این رویدادهای فرهنگی ثابت می‌کنند که زندگی در برلین از سطح فرهنگی غنی برخوردار است و به کارآفرینان و استارتاپ‌ها کمک می‌کند که از زندگی خود در این شهر لذت ببرند.

تکنولوژی‌های نوآور در برلین

علاوه بر اتفاقات فرهنگی، حوادث تکنولوژیکی متنوعی نیز در برلین در حال انجام است که به جامعه‌ی استارتاپ‌ها کمک شایانی می‌کند.

بزرگترین شرکت‌های تکنولوژیکی جهان از جمله اینتل در این شهر نمایشگاه به راه انداخته‌اند و احتمالاً فروش محصولات الکترونیکی در کشورهای اروپایی به این شهر همگرا خواهند بود و اینتل از جدیدترین محصول تکنولوژیکی خود در این نمایشگاه رونمایی خواهد کرد.

از دیگر رویدادهای برگزار شده در این شهر می‌توان به Tech Open Air اشاره کرد که یک کنفرانس میان رشته‌ای است و هدف آن برقراری ارتباط بین هنر و موسیقی و فناوری است.

بعد از برگزاری این کنفرانس Julia Volyanska نویسنده‌ی Impakter در مقاله‌ای نوشت:

اگر قصد برگزاری یک استارتاپ در بزرگترین مرکز فناوری‌های جهان در بین کشورهای اروپایی داشته باشید، توصیه می‌کنم حتما سری به برلین بزنید.

برای بسیاری از کارآفرینان برلین محل مناسبی برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها و ایده‌های جدید است.

منبع:

به نقل از سایت زمانا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد