آیا مدرک علوم انسانی شما به درد یک استارت آپ می‌خورد؟

به گزارش فناوری فرهنگی، در یک استارت آپ در حال رشد مشکلات همگام با شما تکامل می‌یابند و مفاهیم به‌سرعت در یکدیگر گره می‌خورند و حتی انگار نوعی فریضه‌ی  مذهبی جهت رشد و توسعه فردی شما و یادگیری آرام و پیوسته وجود دارد. استارت آپ‌ها معمولاً محیط‌هایی هستند که در آن‌ها کسانی که قوه‌ تفکر انتقادی خوبی دارند می‌توانند روحیه آشتی‌ناپذیر خود را به چالش بکشند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در کنار مهندسان رایانه‌ای زبده‌ای که جهت امور برنامه‌نویسی و خلاقیت‌های ظریف رایانه‌ای، نیازمند حضور افرادی هستند که بتوانند با قوه انتقادی خودشان- چیزی که در طول چهار سال متمادی در دانشگاه بیشتر از هر زمینه‌ علمی دانشگاهی دیگری به ممارست به ‌دست ‌آمده است- مسائل مختلف و پیچیده را حل کنند. اگر فکر می‌کنید که به‌عنوان یک تحصیل‌کرده‌ علوم انسانی جایی در دنیای بزرگ استارت آپ‌ها ندارید به شما پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


شاید در گذشته شنیده باشید که تنها شغل‌های موجود در این شرکت‌ها مربوط به افرادی است که در رشته‌های مربوط به علوم رایانه‌ای تحصیل‌کرده‌اند و توانایی‌ای مثل تفکر انتقادی لزوماً ارزش چندانی در شرکت‌های حوزه‌ی فناوری ندارد. البته شما در این زمینه تنها نیستید. بسیاری از دانشجویان رشته‌های علوم  انسانی این‌گونه فکر می‌کنند و بسیاری از همین افراد نیز علاقه بسیاری به اشتغال در استارت آپ‌های حوزه‌ فناوری دارند. در ادامه‌ این متن مشاغلی که می‌توانند در اکوسیستم استارت آپی برای یک دانشجوی رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی کارساز باشند معرفی و توضیح داده خواهند شد.

رشته‌های حوزه‌ روانشناسی، آموزش و ارتباطات

شاید شما نیز توسط بسیاری از کتاب‌ها جذب این ایده‌ها شده باشید که چگونه می‌توان یک فرد موفق شد؛ بهتر است در کنار خواندن این‌گونه کتاب‌ها کمی خودتان را مسلح به مهارت‌هایی کنید که می‌توانند به شما در محیط استارت آپ‌ها برای شما مؤثر واقع شوند:

کارشناس توسعه‌ فروش- شخصیت شکارچی

نیروی محرکه‌ یک شرکت در واقع ناشی از بخش فروش آن شرکت است. معمولاً بخش فروش یک شرکت را کارشناس‌های خبره‌ فروش شرکت تشکیل می‌دهند. بسیاری از استارت آپ‌ها نیز از قاعده بهره می‌برند. یعنی یک کارشناس فروش می‌تواند در یک استارت آپ به‌عنوان نقش کلیدی در بازاریابی‌های B2B  بازی کند. کارشناس فروش یا توسعه‌ فروش هر شرکت در معرض رقابت و همین‌طور ارتباط مؤثر با دیگران است، از این رو می‌توان این شغل را برای کسانی که روحیه رقابتی و همین‌طور شغل‌های وابسته به ارتباط با دیگری را دارند شغلی ایده آل محسوب شود. در کنار روحیه رقابتی موجود در این شغل نیز وجود کار تیمی بین کارشناسان فروش و همین‌طور عوامل فنی یک کسب و کار نیز می‌تواند باعث رشد استعدادهای مربوط به کارگروهی نیز شود. ایجاد روابط دوستانه با بسیاری از مشتریان و کاربران درعین‌حال مهارت‌های ارتباطی و عاطفی و هوش هیجانی یک کارشناس فروش را به‌مرورزمان افزایش خواهد داد.

رده‌های شغلی که در آینده یک کارشناس توسعه فروش می‌تواند داشته باشد:

  • کارشناس توسعه کسب‌وکار
  • کارشناس بازار زایی
  • مؤسس مشترک استارت آپ
  • سرپرست و مدیر فروش
  • مدیریت اجرایی
  • مدیریت مالی و بازگانی

کارشناس ترقی مشتریان- شخصیت پرورش‌دهنده

در شروع باید بگوییم که کارشناس ترقی مشتریان با کارشناس پشتیبانی مشتریان تفاوت بسیار دارد. در پشتیبانی مشتریان یک کارشناس پشتیبانی باید تیکت های متفاوت را پاسخ داده و رضایت مشتری‌های ناراضی را با پاسخ مناسب جلب کرد اما کارشناس ترقی مشتریان در واقع بر بیش‌ازپیش منتفع شدن کاربران یا مشتریان از محصول خریداری‌شده تمرکز می‌کند. در کنار ساخت روابط با مشتریان  کاربران یک کارشناس ترقی مشتریان با تیم سازنده و تیم فنی برخورد زیادی دارد تا بتواند تمام بازخوردهای مهم و موردنظر اغلب مشتریان را برای بهبود محصول به آن‌ها انتقال دهد.

رده‌های شغلی که در آینده یک کارشناس ترقی مشتریان می‌تواند داشته باشد:

  • کارشناس توسعه‌ی کسب و کار
  • مؤسس مشترک استارت آپ
  • سرپرست و مدیر واحد ترقی مشتریان
  • سرپرست واحد ذی النفعان
  • مدیر اجرایی

رشته‌های حوزه‌ی اقتصاد، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی-شخصیت متفکر

دانشجویان این رشته‌ها معمولاً متفکرهای انتقادی خوبی هستند که می‌توانند از هر دو نیمکره‌ی مغز خود به‌خوبی در اکثر چالش‌ها و موانع استفاده کنند. بسیاری از دانشجویان این رشته‌ها به فکر فعالیت‌های اقتصادی و یا مشاوره‌ای در دنیای کسب و کار هستند. اما دنیای استارت آپ‌ها می‌تواند بدون وجود بروکراسی‌های موجود در مسیرهای یادشده از خلاقیت و مهارت تفکر این نوع دانشجویان در بسیاری از رده‌های شغلی استفاده کند:

تحلیلگر توسعه‌ بازار

در این شغل شما می‌توانید در دنیای از داده‌های موجود مربوط به رفتار کاربران و یا میزان درگیر شدن مخاطب‌ها توسط محصول غرق شوید و با انتخاب مسیر مناسب از طریق تفکر انتقادی راه‌های پیشرفت کسب و کار را مورد مطالعه قرار دهید. انتخاب کانال‌های مناسب و بهتر دیگر برای بازاریابی و فروش، توسعه‌ی روش‌های فروش، تحلیل داده‌ها و ساخت معیارهای مناسب برای تخمین شاخص‌های کسب و کار از جمله کارهایی ست یک تحلیل‌گر توسعه‌ی بازار در یک استارت آپ می‌تواند انجام دهد.

رده‌های شغلی که در آینده یک تحلیل‌گر توسعه‌ی بازار می‌تواند داشته باشد:

  • کارشناس ارشد توسعه‌ی بازار
  • متخصص کانال‌های بازاریابی
  • مدیر محصول
  • مؤسس مشترک استارت آپ
  • مدیر توسعه
  • مدیر اجرایی

کارشناس اجرایی کسب و کار

فرد شاغل در این رده‌ی شغلی درگیر ساخت سیستم‌ها و فرآیندهایی ست که در طی آن کسب و کار و یا استارت آپ موردنظر رشد و توسعه بیشتری پیدا کند. در این رده‌ی شغلی هیچ دو روزی مثل هم نیستند. این یعنی در روز خاص شما مشغول تحلیل کارکردهای فروش سازمان و روز بعد مشغول صحبت با تأمین‌کننده‌های  شرکت خود هستند.  این رده‌ی شغلی درواقع یک پل میان بخش‌های مالی و فروش نیز محسوب می‌شود و به‌صورت معمول در چارت‌های سازمانی زیرمجموعه‌ی مدیرعامل محسوب می‌شود.

رده‌های شغلی که در آینده یک کارشناس اجرایی کسب و کار می‌تواند داشته باشد:

  • کارشناس بازاریابی/ فروش
  • کارشناس توسعه کسب‌وکار
  • مدیر اجرایی
  • مؤسس مشترک

رشته‌های مربوط به حوزه‌های جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی- شخصیت نظاره گر

معمولاً فارغ‌التحصیل‌های رشته‌های جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی دیدی وسیع در دیدن پدیده‌های اجتماعی و نظاره‌ی اعمال آن‌ها در ساختارهای اجتماعی دارند. به‌صورت معمول فارغ‌التحصیل‌های این رشته‌ها متخصص برگشت به ریشه‌های مسئله هستند و در بازبینی مسائل مختلف می‌توانند بسیار موفق باشند..

طراح تجربه‌ی کاربری ux designer

تجربه‌ کاربری در دنیای فناوری امروزه بیشترین تأثیر در پیشبرد بسیاری از استارت آپ‌های حوزه‌ فناوری و اطلاعات دارد. در واقع تجربه کاربری به‌صورت ساده یعنی چیزی که مردم می‌خواهند. دیدن نیازهای مشتریان و کاربران و فهم و درک آن در کنار پیاده‌سازی یک روش زیبایی شناسانه برای پرداختن به آن نیاز تجربه‌ کاربری را شامل می‌شود.

یک کارشناس طراحی تجربه‌ کاربری نیازمند فهم پایه‌های نیاز کاربران و مشتریان و ارائه‌ راه‌حل‌های هم سو با تفکر غالب شرکت به آن نیاز است. به همین دلیل کارشناس‌های این شغل با طراحان گرافیکی و بصری و مدیرهای محصول ارتباط تنگاتنگی دارند. در کنار ارتباط با مسئول‌های فنی پروژه‌ها ارتباط با دیگر طراح‌ها، در کنار مشتریان و کاربران از ویژگی‌های این شغل است.

رده‌های شغلی که در آینده یک کارشناس اجرایی کسب و کار می‌تواند داشته باشد:

  • پژوهشگر تجربه‌ کاربری
  • طراح ارشد تجربه کاربری
  • مدیر محصول
  • مدیر طراحی
  • مدیریت اجرایی
  • سرپرست طراحی محصول

برای رشته‌های ادبیات، تاریخ و فلسفه

دانشجوهای این نوع رشته‌های مهارت‌های بسیاری در نوشتن و همین‌طور پژوهش در حوزه‌های مختلف و همین‌طور ارائه‌ی نوشتاری نتایج مختلف دارند از این می‌توان با تکیه بر این نوع مهارت‌ها به‌خصوص در رشته‌هایی که تمرکز زیادی بر مهارت‌های نوشتاری دارند شغل‌های رو به رشد حوزه‌ی محتوا را معرفی کرد.

کارشناس متخصص بازاریابی محتوایی

این روزها بر هیچ‌کس پوشیده نیست که محتوا در دنیای بازاریابی اینترنتی حرف اول را می‌زند. مهارت‌های خلاقانه‌ نوشتن در این شغل می‌تواند برای افرادی که مشغول نوشتن محتوا هستند مثمر ثمر واقع شود. همین‌طور در رده‌های بالای این حوزه‌ شغلی استراتژی‌های بازاریابی نیز در خدمت متخصص این نوع بازاریابی‌ها می‌تواند به فروش و بازاریابی کلی کسب‌وکار موردنظر جهت و سرعت خوبی بدهد.

رده‌های شغلی که در آینده یک کارشناس اجرایی کسب و کار می‌تواند داشته باشد:

  • متخصص کانال‌های بازاریابی
  • متخصص موتورهای جستجو
  • مدیر بازاریابی محصول
  • مدیر محتوای کسب و کار
  • مدیر بازاریابی کسب و کار
  • مدیر اجرایی کسب و کار

جمع‌بندی: بله! رشته‌ علوم انسانی شما برای دنیای استارت آپ‌ها ساخته شده است.

شاید بسیاری از رشته‌های موجود دیگر در علوم انسانی موردتوجه این حوزه قرار نگرفته باشد. با این حال، باید در نظر بگیرید رشته‌های علوم انسانی پتانسیل بالایی برای داشتن فرصت‌های شغلی در اکوسیستم استارت آپی و شرکت‌های فناوری دارند. برای مثال می‌توان از نقش محوری متخصصان رشته‌های جغرافیایی در پیشبرد استارت آپ‌های سرویس‌دهنده در حوزه‌ی راهبری و نقشه‌های سه‌بعدی نام برد. در کنار تمام این رشته‌ها که فرصت پرداختن در این مقاله در آن‌ها موجود نبود، نباید از نقش رشته‌های معرفی‌شده غافل بود. رشته‌هایی که مستقیماً با احساسات و عواطف مشتریان و کاربران مختلف سروکار دارند. تجربه‌ کاربری این روزها مهم‌ترین ارزش‌افزوده در بسیاری از محصولات دنیای فناوری محسوب می‌شود. در کنار تجربه‌ی کاربری، محتوا امروز یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در بازاریابی بسیاری از محصولات مختلف دنیای فناوری ست. امروزه محتوا برابر با سرمایه است. از این نظر نمی‌توان از مهارت‌های بسیار زیاد دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در نوشتن و خلاقیت‌های لازم موجود در نوشتن آن‌ها صرف‌نظر کرد. در کنار مهارت‌های مربوط به نوشتن، مهارت اساسی تفکر انتقادی و تحلیل نیز می‌تواند در جای جای دنیای استارت آپ‌ها برای رشد یک کسب و کار به کار گرفته شود. امروزه توسعه و رشد استارت آپ‌ها و کسب و کارها به نوعی مهم‌ترین عامل بقای آن‌هاست. از این رو استفاده از پتانسیل موجود در رشته‌های علوم انسانی نه‌تنها استخدام آن‌ها را به یک الزام تبدیل می‌کند؛ بلکه می‌تواند مسیر رشد و توسعه‌ی یک کسب و کار را دگرگون کند.

منبع: بردار

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد