اتریش متعهد به آموزش گردشگری ایران شد

به گزارش فناوری فرهنگی، «وی فی» یک موسسه بین المللی آموزشی در اتریش است که با طراحی بیش از ۵۰ مدل آموزش تخصصی گردشگری، مسؤولیت تعلیم سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در کارنامه خود دارد.

زاهد شفیعی ـ مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری ـ که به همراه مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری برای پیگیری و اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه گردشگری ایران و اتریش که در سال ۲۰۱۶ امضا شده به وین رفته است، حضور این موسسه در ایران برای آموزش نیروهای انسانی مورد نیاز گردشگری را یکی از مهم ترین مصوبات دومین کارگروه گردشگری دو کشور دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری با برشمردن مهم‌ترین دستاوردهای جلسه کاری آموزش گردشگری و تربیت نیروی انسانی که در محل وزارت فدرال گردشگری و توسعه پایدار وین برگزار شد، اظهار کرد: عضویت تمام شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، گردشگری و … در اتاق بازرگانی اتریش و اختصاص بخشی از درآمدهای هر یک به موضوع آموزش و به دنبال این روند فعالیت موسسه آموزشی معتبر و گسترده «وی فی» (WIFI) با مسؤولیت ارائه خدمات آموزشی به شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی، سبب گسترده شدن فرصت آموزشی مناسب و به‌روز، برای ایران شده است.

وی افزود: بهره‌مندی از موسسه بین‌المللی و معتبر آموزشی”وی فی” که با طراحی بیش از ۵۰ مدل آموزش تخصصی گردشگری، مسؤولیت تعلیم سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در کارنامه خود دارد، فرصتی مغتنم برای ارتقای سطح کیفی خدمات آموزشی بخش گردشگری به شمار می‌آید که با رایزنی‌های صورت گرفته، زمینه حضور و همکاری آن در ایران فراهم شده است.

مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری یادآور شد: پیشنهاد دادیم که «وی فی» شعبه ایران را راه‌اندازی کند و یا طبق تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و یا تشکل‌های تخصصی گردشگری از جمله راهنمایان تور، هتلداران، دفاتر خدمات مسافرتی و غیره، دوره‌های آموزشی در ایران برگزار کند و یا اینکه به موسسات آموزشی ما برند بدهد تا آنها تحت اعتبار “وی‌فی” اتریش بتوانند خدمات آموزشی ارائه دهند و گواهینامه صادر کنند.

نماینده هیات ایرانی کارگروه گردشگری ایران و اتریش با اشاره به اینکه «وی‌فی» به عنوان برندی بین‌المللی علاوه بر اتریش در بسیاری از کشورهای اطراف نیز خدمات آموزشی ارائه می‌کند و مدرک ارائه شده آن، از سوی بسیاری از کشورها همانند چین و… و. مدرک معتبری محسوب می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس مصوب شد «وی‌فی» با هدایت و مدیریت وزارت توریسم، چارچوب همکاری‌های مشترک در حوزه آموزش‌های گردشگری ایران را ارائه کند و با تعیین و ارائه دوره‌های مورد نظر، اساتید، محتوا و سرفصل‌های احتمالی به طرف ایرانی، روش اعزام اساتید و هزینه‌ها را در پروتکل بررسی کند.

شفیعی همچنین به سایر دستاوردها و مصوبات این نشست اشاره کرد و افزود: به‌روزرسانی محتوای دوره‌های آموزشی گردشگری با کمک «وی‌فی» و وزارت توریسم اتریش، طراحی دوره‌های جدید بر اساس مدل توسعه گردشگری ایران و نیازهای کنونی در بازار، بازنگری محتوای دوره‌های فعلی در راستای کاربردی‌تر و به روزرسانی شدن آنها منطبق با استانداردهای جهانی، تولید محتوا برای دوره‌های کاربردی، اعزام مشاور برای طرح‌های ملی ایران همانند طرح برند، حساب‌های اقماری، برنامه ملی و نیز موضوع حمایت از کسب و کارهای کوچک بخش دیگری از نتایج تلاش هیات ایرانی برای کسب امتیازهای تاثیرگذار و مورد نیاز خدمات گردشگری کشور بوده است.

او با بیان اینکه بخشی از نشست جلسه کاری آموزش گردشگری و تربیت نیروی انسانی به معرفی سیستم آموزش حوزه گردشگری دو کشور اختصاص یافته است، گفت: نظام آموزشی اتریش در حوزه گردشگری دو مدل دارد؛ یک دوره مهارت‌آموزی برای شاغلین صنعت گردشگری است که بدون استثنا همه باید با آموزش وارد تاسیسات گردشگری شوند و به صورت سالانه نیز در دوره‌هایی مشخص شرکت کنند و دیگری مدل آموزشی به نام مدارس گردشگری است. در واقع دانش‌آموزان بعد از کلاس هشتم رشته گردشگری را انتخاب می‌کنند و ۵ سال نیز گردشگری می‌خوانند و سپس دیپلم می‌گیرند.

وی ادامه داد: در تشریح ساختار آموزش گردشگری ایران نیز نظام آموزشی ایران تبیین شد و به موضوعاتی از جمله تعداد دانشگاه‌های ایران با دارا بودن مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در رشته گردشگری، تعداد و محتوای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت گردشگری توسط معاونت گردشگری، آموزش سالانه حدود ۱۳ هزار نفر نیروی انسانی برای فعالیت در صنعت گردشگری این بخش و فعال بودن بیش از ۱۴۰ موسسه بخش خصوصی در حوزه آموزش و دارای مجوز از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، اشاره شد.

مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری با بیام اینکه ظرفیت‌های آموزشی حوزه گردشگری برای طرف اتریشی بسیار قابل توجه و دور از انتظار بود، گفت: سطح بالای جلسه در حد معاون وزیر توریسم و توسعه پایدار اتریش و نیز سفرای هر دو کشور سبب تاثیرگذاری بیشتر و دریافت گسترده از نشست مورد نظر شد که بی شک در تعامل‌های پیش رو نمود می‌یابد.

کارگروه گردشگری ایران و اتریش منطبق بر پیشینه نقشه راه همکاری‌های دو کشور که در ماه مارس ۲۰۱۶، در شهر وین مورد توافق و امضای نمایندگان دو کشور قرار گرفته، تشکیل شده است. در این راستا ۶ کارگروه مشترک برای پیگیری مفاد نقشه راه تعیین شد که یکی از آنها کارگروه گردشگری بوده است.

در این کارگروه مدیرکل امور بین‌الملل، رییس اتاق بازرگانی و نمایندگان سازمان فنی‌وحرفه‌ای، وزارت علوم، و وزارت اقتصاد و دیجیتالی به همراه سفیر اتریش در ایران حضور داشتند، هیات ایرانی نیز متشکل از سفیر اتریش در ایران، رایزن فرهنگی، رایزن اقتصادی و نیز مدیران‌کل دو حوزه بازاریابی و تبلیغات گردشگری و آموزش و مطالعات گردشگری است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد