ادعای پوچ حمایت دولتی صنایع فرهنگی ما را فلج کرده است

به گزارش فناوری فرهنگی، با توجه به اینکه تکنولوژی دائما در حال به‌روز شدن است و هر روز محصول جدیدی از کالاهای لوکس با برندهای خارجی به بازار عرضه می‌شود و چشمان بچه‌ها به دنبال تبلت‌های گوناگون، رنگ‌به‌رنگ و کالاهای پُر زرق و برق در عصر هوشمند هستند و به نوعی در تقابل با عناصر سنتی قرار گرفته‌اند، تولید نوشت‌افزار امری سخت، غیرقابل‌پیش‌بینی و قابل تامل شده است که با عرضه دقیق و به‌جای آن ذائقه مخاطب نسل جدید شکل می‌گیرد.

برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ذائقه‌شناسی مخاطب، عرضه تولیدات داخلی با کیفیت و محصولات استرلیزه شده از اتفاقات موثر در اشاعه فرهنگ بومی از طریق کالاهای داخلی به نسل امروز است. گرچه اگر به نمایشگاه سر بزنیم خواهیم دید که هیچ‌چیز سرجایش نیست و به سختی تهویه هوا کار می‌کند و نفس کشیدن در نمایشگاه سخت است اما وجود نمایشگاه هم به تولیدکنندگان این حوزه در نیازسنجی محصولات کمک می‌کند و هم به مخاطبان.

البته تولیدکنندگان صنایع فرهنگی در حوزه نوشت‌افزار با نیازسنجی مناسب قصد در پُر کردن خلا و گسست میان تولیدات داخلی و بومی با محصولات خارجی هستند تا بتوانند در دنیای تکنولوژی، تبلیغات گسترده و هدفمند، ترویج‌ فرهنگی قدرتمند و لوازم‌التحریرهای هوشمند راهی برای فرهنگ بومی خود باز کنند.

حضور ۱۰۰ تولیدکننده نوشت‌افزار در نمایشگاه «ایران ساخت» نشان از موفقیت تولیدات داخلی لوازم‌التحریر دارد. تولید نوشت‌افزار که شاید مواد اولیه آن به سختی در دسترس تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و اگر هم قرار بگیرد، نبود دستگاه‌های پیشرفته با فناوری به‌روز، ساخت محصولات را دشوار می‌کند، اما می‌بینیم تولیدکنندگان داخلی با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج محصولات ایرانی دست به تولیدات قابل ملاحظه‌ای هر چند دیر اما مفید زده‌اند. گرچه حمایت‌های ضعیف دولتی، اقتصاد فلج، مشکلات کاغذ و… آنان را به ستوه آورده است اما همچنان در این مسیر تلاش می‌کنند تا به گفته خودشان آینده‌ای درخشان را برای نوشت‌افزار ایرانی رقم بزنند.

سازمان دولتی کاغذ را با تیراژ سنگین و با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌کند و به تولیدکننده با دلار به‌روز و گران می‌فروشد آن‌وقت ادعای حمایت هم دارند. تا زمانی‌که این سبک را جلو برویم صنعت ما فلج خواهد بود

مسئولان دولتی ادعای حمایت دارند، اما هیچ‌حمایتی نمی‌کنند  

«محمدحسن حلواییان» مدیر و تولیدکننده نوشت‌افزار با عنوان «مجموعه بچه‌های آسمانی» درباره وضعیت اقتصادی نوشت‌افزار و مشکلاتی که حول محور این موضوع قدعلم کرده است، می‌گوید: «تا زمانی که در حوزه صنایع فرهنگی و محصولات‌اش در بخش اقتصادی وابستگی به دلار و کشورهای دیگر دارد، این هرج و مرج دولتی پابرجا است. داستان از این قرار است که در دولت اشکال بزرگی وجود دارد که از تولیدکننده داخلی هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود. شما فرض کنید همین مسئله کاغذ که صنایع مختلف را درگیر کرده است سوبسید کاغذ را به تولیدکننده نمی‌دهند بلکه به سازمان یا نهاد دولتی اختصاص می‌دهند، سازمان دولتی هم کاغذ را با تیراژ سنگین و با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌کند و به تولیدکننده با دلار به‌روز و گران می‌فروشد آن‌وقت ادعای حمایت هم دارند. تا زمانی‌که این سبک را جلو برویم صنعت ما فلج خواهد بود.»

حمایتی که دولت و آقای رییس‌جمهور از آن حرف می‌زنند و فردای این حمایت کاغذ ۱۵۰هزارتومان گران‌تر می‌شود اسمش حمایت نیست

او درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی ادامه می‌دهد: «حمایتی که دولت و آقای رییس‌جمهور از آن حرف می‌زنند و فردای این حمایت، کاغذ ۱۵۰هزارتومان گران‌تر می‌شود اسمش حمایت نیست. با توجه به اینکه چندسالی می‌شود به عنوان تولیدکننده در این حوزه فعالیت دارم یک ریال حمایت دولتی نگرفته‌ام و چهار سال هم تولیدکننده برتر نوشت‌افزار اسلامی شده‌ام.»

مدیر مجموعه «بچه‌های آسمانی» درباره شخصیت‌سازی و خلق کاراکتر می‌گوید: «در حوزه کاراکتر چند سالی می‌شود که تولیدکننده‌های مختلف با صنعت کاراکترمحوری جلو می‌روند، ببینید ما خمیرمایه را نداریم اگر هم داشته باشیم صداوسیما، هنرمندان و رسانه‌ها آن را گم کرده‌اند حتی صنعتگران هم آن را گم کردند زیرا کاراکترهای غربی را با هر اهدافی از اینترنت و شبکه‌های مختلف بدون هزینه استفاده می‌کنند و به عواقب کار فکر نمی‌کنند که آن شخصیت به دین و آیین و مذهب ما جور درنمی‌آید! و آن کاراکتر غربی را بر روی تمام محصولاتی که از لحاظ فرهنگی تاثیرگذار است، تولید می‌کنند. در حالی‌که ما باید از شخصیت‌های ایرانی خودمان شاهنامه، افسانه‌ها و اسطوره‌ها استفاده کنیم و این به معنای قهرمان‌پرروی است. ما در این حوزه باید به دنبال قهرمان‌پروری باشیم نه استفاده از شخصیت‌های غربی برای فروش بیشتر و درآمد اقتصادی.»

این تولیدکننده نوشت‌افزار ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه در زمینه کاراکترسازی ضعیف هستیم باید اصول و اساس آن را یاد بگیریم تا بتوانیم شخصیت‌های ایرانی طبق آیین و مذهبمان را خلق کنیم تا کودکان و نوجوانان با آن همذات‌پنداری کنند و آن شخصیت را در دنیای فانتزی و خیالی‌شان راه بدهند. این سبک کار با روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تصویرگری مناسب همراه با رنگ و چیدمان می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.»

او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره نوشت‌افزار که دیدگاه‌شان ایرانی شدن نوشت‌افزار بود، ادامه می‌دهد: «ما در دورانی نگاهمان این بود که تمام کالاها باید فرهنگی شود اما مقام معظم رهبری به ایرانی بودن محصولات و کالاها اشاره دارند. شاید برخی از مواد اولیه را نتوانیم تولید کنیم اما می‌توانیم مونتاژ محصولات را درون‌گرایی کنیم تا زمانی‌که خودمان تولید کنیم رغبت خواهیم کرد از کاراکترهای بومی‌مان استفاده کنیم.»

تولیدکننده‌ها از شرایط کمبود واردات استفاده کنند

«مصطفی رحیمی‌معتمد» مدیر و تولیدکننده همراه با مجتبی رمضان‌پور مجموعه فرهنگی و هنری «فرمی‌نو» را با کمک یکدیگر مدیریت می‌کنند، رحیمی درباره بازار نوشت‌افزار و سختی‌های آن می‌گوید: «ما در مجموعه‌مان بیشتر سعی کردیم با کمک از نیروهای متخصص و زبده محصولاتی را تولید کنیم که برای فرزندان این مرز و بوم مفید واقع شود و به نوعی نوشت‌افزار ایرانی را به آنان معرفی کنیم تا با کالای ایرانی آشنا شوند. ما در این راه جنگیدیم و از همه چیز گذشتیم تا بتوانیم نوشت‌افزار ایرانی تولید کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «البته برگزاری این نوع نمایشگاه کمک بزرگی به تولیدکننده‌ها می‌کند زیرا حضور مخاطبان و نقطه‌نظرات آنان به ما کمک می‌کند محصولاتمان را از لحاظ کیفیتی ارتقا دهیم، ارتباط مستقیم با مخاطب از لحاظ آماری خیلی به ما کمک می‌کند. البته حوزه نوشت‌افزار به شدت رو به تغییر است و اگر کسی از این شرایط و فرصت که واردات محصولات بسیار کم شده است استفاده کند قطعا در حوزه نوشت‌افزار موفق خواهد بود.»

صریحا از مسولان دولتی می‌خواهیم که در هیچ زمینه‌ای ورود پیدا نکنند و بگذارند مردم فعالیت‌های فرهنگی‌شان را انجام دهند

فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در حوزه نوشت‌افزار ریشه‌ای و عمیق نیست

«مجتبی رمضان‌پور» از دیگر مدیران مجموعه «فرمی‌نو» درباره مشکلات و معضلات به‌وجود آمده حوزه نوشت‌افزار می‌گوید: «بالاخره نمی‌توان این معضل را نادیده گرفت که تولیدات در این حوزه روزبه‌روز کمتر می‌شود و شرایط هم سخت‌تر. حتی پیش‌بینی شده که با این گرانی مصرف جامعه کاهش پیدا می‌کند و به تبع تولید هم کمتر خواهد شد. از نظر فرهنگی فعالیت‌های صورت گرفته است ولی نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که این فعالیت‌ها ریشه‌ای و عمیق است زیرا که خیلی با انتظارات فاصله دارد.

مدیر مجموعه «فرمی‌نو» شرایط واردات و تولید محصولات را به نوعی به نفع تولیدکننده می‌داند و ادامه می‌دهد: «در دورانی که شرایط واردات سخت شده است تولید داخلی رونق پیدا می‌کند اما این موضوع مضراتی را با خود به همراه دارد اینکه رقبا در بازار کم می‌شود و با سوء‌استفاده تولیدکنندگان مواجه خواهیم شد. باید به صورت کارشناسانه‌تر و حرفه‌ای‌تر عمل کنیم.»

آینده نوشت‌افزار ایرانی را درخشان می‌بینم

«سعید قاسمی» مدیر نوشت‌افزار مجموعه «کاما» که در زمینه تولید دفترها با طرح شهدا فعال هستند، مشکل اصلی حوزه نوشت‌افزار را مکررا کاغذ و کاغذ و کاغذ می‌نامد و می‌گوید: «قیمت کاغذ متناسب با هیچ اجناسی نیست و فوق‌العاده گران شده است. همچنین شرایط برای تولیدکننده‌ها بسیار سخت شده است و تولیدشان را به یک‌سوم رسانده است. البته با وجود تمام این‌ها آینده نوشت‌افزار را درخشان می‌بینم که باید با جایگزین کاراکتر ایرانی و انجام دادن کار جهادی شرایط خوبی را محیا می‌کنیم.»

مدیر مجموعه نوشت‌افزار «کاما» صریحا از مسولان دولتی می‌خواهد که در هیچ زمینه‌ای ورود پیدا نکنند و بگذارند مردم فعالیت‌های فرهنگی‌شان را انجام دهند.

مردم هنوز با این موضوع گرانی نوشت‌افزار مواجه نشدند اما به اعتقاد من تولیدکننده نوشت‌افزار، برای خرید این محصولات کمر مردم می‌شکند

کمر مردم از خرید نوشت‌افزار خواهد شکست

«روح‌الله رمضان‌پور» مدیر مجموعه نوشت‌افزار «فُطرس» درباره وضعیت بد نوشت‌افزار می‌گوید: «در بخش نوشت‌افزار وضعیت اصلا خوب نیست. با توجه به اینکه نوشت‌افزار کالایی است که مردم با آن مستقیما در ارتباط هستند اما از سوی دولت هیچ‌گونه تخصیصی صورت نگرفته است، از همین‌رو، این امر باعث شده قدرت خرید مردم به شدت پایین بیاید. البته مردم هنوز با این موضوع گرانی نوشت‌افزار مواجه نشدند اما به اعتقاد من تولیدکننده نوشت‌افزار، برای خرید این محصولات کمر مردم می‌شکند.»

مدیر مجموعه نوشت‌افزار «فُطرس» برای تولیداتمان مجموعه طراحی داریم که شاید درجه یک باشد اما یکسری از کاراکترها را نمی‌توانیم ما بسازیم یعنی شخصیت‌سازی وظیفه ما نیست بلکه رسانه‌ها باید وارد این حوزه شوند مثلا کاراکتری که باید شناخته شود باید به صورت مستمر از رسانه ملی پخش شود و مخاطب با آن ارتباط گرفته باشد واگرنه تنها با خلق شخصیت نمی‌توان موفق بود. متاسفانه در کشور ما تولید و شخصیت‌سازی محصولات استمرار ندارند بلکه به صورت مقطعی کار می‌کنند در حالی‌که انیمیشن‌های خارجی به‌صورت مستمر برای کودکان پخش می‌شود و کودکان و نوجوانان با آن بیشتر آشنا می‌شوند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد