ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان فناوری‌های نرم نیازمند روشهای جدید است

به گزارش فناوری فرهنگی،دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از به کارگیری روشهای جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه در آینده خبر داد.

“سیدمحمدحسین سجادی نیری” در گفت‎‎وگو با خبرنگار فناوری ایسنا منطقه یزد، در مورد ماموریت‎‎های این ستاد تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز یکی از ستادهای شگل گرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در راستای تحقق توسعه فناوری‎‎هایی است که در اولویت الف نقشه جامعه علمی کشور احصاء شده‎‎اند.

وی دغدغه اصلی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز را به نوعی فعال کردن حوزه اقتصاد فرهنگ و کاربردی کردن حوزه علوم انسانی ذکر کرد و گفت: طبیعتاً برای این مهم باید فعالیت‎‎هایی از جنس تسهیل‎‎گری، هماهنگ‏‏سازی و به روزرسانی زیرساخت‎های فنی این حوزه در کشور انجام شود.

سجادی نیری اظهار کرد: این ستاد علاوه بر این اقدامات از موضوعات فناورانه حوزه صنایع فرهنگی نیز در قالب‎‎ها و چارچوب‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حمایت خواهد کرد.

وی یکی از ویژه‎‎ترین ابزارهای این حمایت‎‎ها را در قالب شرکت‎‎های دانش‎‎بنیان بیان کرد و گفت: ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در تلاش است تا بحث دانش‎‎بنیان کردن شرکت‎‎های این حوزه را در قالب مشخصی تعریف کند و موانع قانونی آنها را مرتفع سازد تا پس از دانش‎‎بنیان شدن امکان بهره‎‎مندی آنها از تسهیلات قانونی شرکت‎‎های دانش‎‎بنیان مانند بهره‏‏‌مندی از معافیت‏‏‌های مالیاتی و گمرکی، حمایت‎‎های صندوق نوآوری و شکوفایی و تسهیلات مربوط به سربازی و غیره را برای آنها فراهم سازد.

سجادی خاطرنشان کرد: این ستاد در موضوعاتی مانند ایده‎‎پردازی و عملی شدن ایده‌ها در مراکز مشابه مراکز رشد نیز ورود می‎‎کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز همچنین از حمایت ستاد نسبت به شکل‏‏‌دهی شتاب‌‏‏دهنده‌‏‏هایی در قالب بخش خصوصی که به این قبیل فرآینده‎‎ها سرعت می‎‎بخشد، خبر داد و تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از مجموعه‎‎ها و سرمایه‎‎گذارانی که توان تجاری کردن ایده‎‎های حوزه‎‎های فرهنگی و علوم انسانی را داشته باشند، حمایت‏‏های مادی و معنوی خواهد داشت.

سجادی نیری در مورد مزایای سرمایه‎‎گذاری در صنایع فرهنگی از جمله در حوزه فضاهای مجازی یا شرکت‎‎های نوپایی که زیرساخت آنها IT ولی موضوعاتشان صنایع فرهنگی همچون فروش صنایع دستی، انیمیشن، اسباب بازی و غیره است، اظهار کرد: خوشبختانه سرمایه‎‎گذاری در حوزه صنایع فرهنگی در مقایسه با صنایع سنگین بسیار کمتر و زودبازده است به نحوی که با میزان سرمایه‌‏‏گذاری که در صنایع سنگین می‎‎توان یک فرصت شغلی ایجاد کرد، در صنایع فرهنگی می‎‎توان پنج شغل برای فارغ التحصیلان و افراد جویای کار ایجاد کرد.

وی با اشاره به یکهزار و 500 شرکت دانش‌بنیان کشور، تعداد شرکت‏‏های دانش‎‎بنیان حوزه فناوری نرم و فرهنگی را بسیار کم دانست.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز تاکید کرد: حوزه فناوری نرم نیازمند روش‏‏های ارزیابی جدیدی است که هم ‏اکنون در دست اقدام است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد