از امیدواری برای جذب ۳ میلیون گردشگر چینی تا تمرکز روی هتل بوتیک

به گزارش فناوری فرهنگی، در این هفته شهرهای سنندج و بندرعباس در بررسی‌های دوسالانه یونسکو به جمع شهرهای خلاق جهانی پیوستند. حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون با اعلام این خبر اظهار کرد: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرصتی تازه برای این شهرها است تا از تجربه‌های جهانی استفاده کنند و داشته‌های خود را به جهان بهتر معرفی کنند.

ایوبی افزود: در ۷ عرصه شهرهای خلاق تعریف شده و ما تاکنون دوشهر خلاق داشتیم. شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و شهر اصفهان شهر خلاق صنایع دستی. سال گذشته در کمیسیون ملی با همکاری تحسین برانگیز وزارت کشور و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و آقای جمالی‌نژاد ریاست این سازمان از بین داوطلبان فراوان، پرونده ۴ شهر آماده به یونسکو ارسال شد .

وی تصریح کرد: هر دو سال یکبار ۴ پرونده از طرف کشورها در یونسکو قابل طرح است و این پرونده ها با ویرایش نهایی کمیسیون با همکاری دستگاه های مختلف به واحد مربوطه در یونسکو ارسال می شود.

تمرکز روی بوتیک هتل‌ها برای جبران کمبود فضاهای اقامتی

این هفته  علی‌اصغر مونسان که به‌همراه جمعی از معاونان و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی دیدار کرد، میزان درآمدزایی مستقیم از محل ورود گردشگران را در سال گذشته ۱۱میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار و به‌صورت غیر مستقیم چیزی بیش از سه‌برابر این عدد اعلام کرد و گفت: «سند توسعه گردشگری آماده و به کمیسیون‌های فرعی ارائه شده و به‌زودی پس از بررسی در کمیسیون اصلی در دولت به سند رسمی تبدیل و ابلاغ خواهد شد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر این که از لوگو و شعار محوری گردشگری در قالب برند ملی گردشگری در دهه مبارک فجر رونمایی خواهد شد، درباره پروژه‌های این حوزه گفت: «هم اکنون ۲۷۰۰ پروژه در دست اجرا داریم که ۴۰۵ پروژه آن مربوط به هتل و ۱۵۴ هتل آن ۴ و ۵ ستاره خواهد بود که تا پایان دولت دوازدهم ۷۵۰ پروژه را که ۲۳۶ پروژه آن هتلی است به بهره‌برداری می‌رسانیم.»

هتل‌بوتیک‌ها در حال رشد هستند

نسل جدید هتل‌های شیک و خاص با نام هتل‌بوتیک‌ها در ایران وارد شده و سرمایه‌گذاران تهرانی نیز از آن استقبال کرده‌اند، ولی هنوز این پدیده جدید در ایران ضابطه ندارد. این هفته خبرنگار مهر با امیدرضا کاظمی مدیر اجرایی هتل بوتیک نظامیه تهران گفتگو کرد او عمارت نظامیه را در میدان بهارستان برای استفاده به عنوان بوتیک هتل طراحی کرده است. بوتیک هتلی که واژه و مفهوم جدیدی در فرهنگ مراکز اقامتی ایران است. هر چند که در خارج از کشور سابقه ای طولانی دارد. از آنجا که برخی از هتلداران سعی دارند بگویند بوتیک هتل دارند تا مراکز اقامتی خود را از رده هتلهای موجود منحصر به فرد کنند، بیشتر به هتل سنتی شباهت پیدا کرده اند تا بوتیک هتل. در این زمینه نیز کاظمی بیان کرد: اکنون به نام اقامتگاه سنتی از وزارت میراث فرهنگی مجوز می گیرند و نام بوتیک _ هتل را به نام دلخواه اضافه می کنند. ما هم توانسته ایم مجوز اقامتگاه سنتی را بگیریم چون هنوز ضوابطی برای بوتیک هتل تعریف نشهد است هر چند که وزیر میراث فرهنگی این قول را داده تا ضوابط بوتیک هتل ها و اقامتگاههای سنتی را ساماندهی کند.

راه اندازی بانک اطلاعات هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی

بانک اطلاعات هنرمندان با هدف ارتقا سطح مهارت‌های تخصصی در حوزه هنرهای‌سنتی توسط گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، راه‌اندازی و اطلاعات مربوط به هنرمندان ثبت شد. سید عبدالمجیدشریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه گفت: این بانک به شناسایی، ثبت و ضبط آثار و شرح احوال هنرمندان به منظور اشاعه فنون تجربی و سنتی آنان بصورت علمی پرداخته است.

وی ضرورت راه اندازی این بانک اطلاعاتی را کمبود منابع مکتوب و همچنین عدم جمع‌آوری مدون اطلاعات تصویری و شفاهی در بسیاری از رشته‌های هنرهای سنتی دانست که با راه اندازی بانک اطلاعات می توان تا حدودی این کمبودها را مرتفع ساخت.

تغییر نوع گردشگران خارجی ایران

در این هفته امیر پویان رفیعی شاد رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه گفته می شود ایران ارزان ترین کشور در دنیاست و می تواند بهترین دلیل سفر گردشگران خارجی به ایران باشد گفت: باید درباره ارزان بودن ایران به عنوان یک مقصد گردشگری از بعد دیگری نگاه کرد. ما در صنعت گردشگری هیچ تولیدی نداشته ایم که بگوییم به واسطه آن هزینه های سفر کاهش پیدا کرده است.  در واقع ما اقدامی انجام نداده ایم تا ایران به عنوان مقصد گردشگری ارزان شود.

وی در ادامه بیان کرد: این ارزانی به دلیل تفاوت نرخ ارز و ریال است که باعث شده این اتفاق بیافتد بنابراین خیلی هم جای خوشحالی ندارد که بگوییم اولین کشور از نظر ارزان بودن هستیم. چون این ارزانی برای گردشگران داخلی ما نمودی ندارد و از طرفی برای مردم ایران هنوز هم هزینه خورد و خوراک و اقامت و حمل و نقل گران هست. این در قیاس با کشورهایی است که روابط بهتری با آنها داریم.  اگر ایران را با ترکیه و مالزی مقایسه کنیم می بینیم که محصولات گردشگری در ایران خیلی هم ارزان نیست.

دیدار وزیر میراث فرهنگی با سفیر چین در ایران

این هفته علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سفیر چین ملاقات کرد و گفت: «می‌دانم در شرایط تحریم مشکلات زیادی دارید اما فعالیت در بخش فرهنگی نسبت به سایر بخش‌ها آسان‌تر است. ما از اینفلوئنسرهای چینی و هنگ‌کنگی در یک ماه گذشته دعوت کردیم با سفر به ایران، از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ما بازدید کنند. خوشبختانه آن‌ها پس از این سفر پیام‌های خوبی را منتقل کردند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «علاقه‌مندیم در سومین اجلاس وزرای مجمع تمدن‌های کهن که به‌زودی در شهر پکن برگزار می‌شود، برنامه‌های فرهنگی ایران را اجرا کنیم. در این اجلاس به‌همراه هیئت بزرگی از بخش خصوصی و فعالان گردشگری شرکت می‌کنیم و علاقه‌مندیم امکان ملاقات با مسئولان بخش گردشگری چین فراهم شود و برنامه اجرایی که ذیل سند تفاهم‌نامه آماده شده به امضا برسد. همچنین بخش خصوصی ما بتوانند با همتایان گردشگری چینی خود نشست B۲B داشته باشند.»

مونسان بیان کرد: «در سال ۹۵ یک تفاهم نامه بین دو کشور در موضوع گردشگری امضا شد و امیدواریم برنامه اجرایی بین دو کشور نیز به‌زودی اجرایی شود.»

او اظهار کرد: «از ۸میلیون گردشگر خروجی ایرانی تنها ۶۰هزار گردشگر به چین سفر کرده‌اند و از بیش از ۱۲۰میلیون گردشگر چینی هم فقط ۷۰هزار نفر به ایران سفر کردند. در حالی که مطمئن هستم چین مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی است و ایران هم می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران چینی باشد. طی سال آینده با پتانسیل‌های خوبی که در ایران داریم می‌توانیم تعداد گردشگران چینی را که از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران بازدید می‌کنند به ۲ تا ۳میلیون نفر برسانیم.»

سفر گردشگران چینی به ایران افزایش پیدا کرده است

چانگ هوا سفیر چین در ایران نیز در این نشست ضمن تبریک به دکتر مونسان در پی انتصاب او به سمت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «از این ملاقات خوشحال هستم، در دیدار قبلی که با شما داشتم درباره همکاری‌های دوجانبه صحبت کردیم. در تعطیلات روز ملی چین تعداد گردشگران چینی که به ایران سفر کردند، افزایش پیدا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد لغو روادید از طرف ایران برای شهروندان چینی، با استقبال زیادی روبه‌رو شده است.»

برپایی نمایشگاه هفته فرهنگی ایران و روسیه

قرار است در هفته آینده نیز نمایشگاهی از آثار هنی ۵۰ هنرمند روس در کاخ نیاوران برپا شود مراسم افتتاحیه آن نیز روز شنبه د رتالار وحدت برپا خواهد شد همچنین در این مراسم مقامات فرهنگی ایران و روس حضور خواهند داشت.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد