اوراکل پته گوگل را در دادگاه به روی آب ریخت!

حاشیه های جریان شکایت حقوقی اوراکل از گوگل توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. هرچند کمتر کسی توقع داشت که موضوع شکایت اوراکل از بزرگترین غول جستجوی اینترنتی تا این حد جالب توجه باشد، اما گویا اکنون اعداد و ارقامی که وکیل قانونی اوراکل در دادگاه بیان کرده است، چندان به مذاق گوگل خوش نمی آید!
کد خبر: ۵۶۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ – ۰۷:۰۰ – 23 January 2016

حاشیه های جریان شکایت حقوقی اوراکل از گوگل توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. هرچند کمتر کسی توقع داشت که موضوع شکایت اوراکل از بزرگترین غول جستجوی اینترنتی تا این حد جالب توجه باشد، اما گویا اکنون اعداد و ارقامی که وکیل قانونی اوراکل در دادگاه بیان کرده است، چندان به مذاق گوگل خوش نمی آید!

به گزارش «آی تابناک» در آمد 31 میلیارد دلاری از فروش و 22 میلیارد دلار عواید ثانویه اندروید برای گوگل ارقامی است که وکیل شرکت اوراکل روز 14 ژانویه در دادرسی که در شهر سانفرانسیسکو برگزار شد، بر زبان آورده است.

«آنت هرست» – Annette Hurst – به دادگاه گفت که عدد و رقم درآمد و پولی که اندروید برای گوگل ساخته است «شگفت آور» است. وی همچنین اشاره کرده است که گوگل یک باج یک میلیارد دلاری به اپل داده است تا این شرکت همچنان در سیستم عامل iOS از موتور جستجوی گوگل استفاده کند .

این موضوع اشاره به تصمیمی دارد که اپل اتخاذ کرده بود و بر اساس آن قصد داشت موتور جستجوی مایکروسافت یعنی Bing را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در Siri و جستجوی Spotlight به کار بگیرد اما گوگل گویا این هزینه را پرداخت کرده که همچنان جایگاه موتور جستجوی خود را در مرورگر iPhone حفظ کند.

اما سخنان وکیل اوراکل مانند یک توپ صدا کرده است. تا کنون دلیل این امر آن است که تا پیش از این وضعیت مالی و درآمد اندروید مانند یک راز بود و گوگل هیچ گاه در صورت های مالی فصلی و سالیانه خود رقم های حاصل از فروش و یا درآمد اندروید را نشان نمیداد و اپل هم در مورد سیاست های شراکتی خود در مورد موتورهای جستجو سخنی به میان نیاورده بود.

اوراکل پته گوگل را در دادگاه به روی آب ریخت!

همین موضوع منجر به خشم گوگل شده است و در نتیجه مقامات این شرکت گفته اند: اطلاعاتی که وکیل اوراکل در دادگاه به زبان آورده بر روی سندی نگارش شده که روی آن نوشته شده: «فوق محرمانه — تنها برای رویت وکلا». شرکت گوگل در مورد اقدام وکیل اوراکل گفته است: اوراکل به شکلی نامناسب و نا صحیح اطلاعات حساس و غیر عمومی مربوط به درآمد و عواید اندروید را افشا کرده است. انتشار عمومی این اطلاعات میتواند تاثیر فوق العاده منفی بر کسب و کار گوگل داشته باشد.

این شرکت همچنین گفته است که این شرکت و اپل موافقتنامه مربوط به جستجو را فوق العاده سری تلقی کرده اند. این شرکت همچنین گفته که انتشار عمومی این اطلاعات منجر به آن میشود که توان و قابلیت مذاکره گوگل شدیدا متاثر شود.

این حاشیه ها در دادگاه منجر به آن شد که نسخه رونوشتی از دادرسی که قبلا بر روی وب سایت دادگاه قرار داده شده بود، اکنون حذف شده و از دسترس عمومی خارج شود. گویا شرکت اوراکل چنان پته گوگل را به روی آب آورده است که اکنون ماجرای درآمدهای این شرکت از اندروید آن هم به شکل مستقیم و باج این شرکت به اپل، تبدیل به یک ماجرا حیثیتی شده است.

این در حالی است که گوگل از اندروید به سه روش کسب درآمد میکند. وقتی کاربران اقدام به خرید نرم افزار و اپلیکیشن از Google Play میکنند، شرکت گوگل 30 درصد سهم خود را بر میدارد. همچنین این شرکت اپلیکیشن های اصلی و اساسی خود نظیر یوتیوب، Google Search، Play Store و Gmail را به شکل پیش فرض بر روی مدل های مختلف سازندگان گوشی های هوشمند نصب کرده و حقوق خود را از آنها میگیرد و روش سوم کسب درآمد نیز از مسیر تبلیغات بر روی اپلیکیشن های اندروید صورت میگرد.

اما چرا اوراکل گوگل را به دادگاه کشانده است؟ پاسخ این است که گوگل بخشی از کد جاوا اوراکل را در اندروید استفاده کرده است و اوراکل معتقد است که غرامت استفاده از این کد بیش از 1 میلیارد دلار است. اوراکل معتقد است که گوگل از حق امتیاز انحصاری اوراکل بر روی نرم افزار جاوا – زبان برنامه نویسی که همه چیز از گوشی های هوشمند گرفته تا وب سایت ها را پشتیبانی میکند – تخطی کرده است.

اکنون بیش از پنج سال است که این دو شرکت بر روی این موضوع چالش دارند و قبل از این حتی دعوای حقوقی آنها به دادگاه عالی نیز کشیده شده بود. قبل از این یک بار دادگاه رای به نفع گوگل داده بود اما اوراکل اکنون فرجام خواهی کرده است و گویا این فرجام خواهی تا به این جا برای گوگل گران تمام شده است.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد