از تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه در صنعت مد و لباس حمایت می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، بر اساس گزارش‌ها، گردش مالی صنعت مد و لباس در جهان به 3 هزار میلیارد دلار رسیده است. این رقم  حدود 2 درصد از کل تولید ناخالص در جهان را شامل می‌شود. طبیعی است که بخش عمده‌ای از اشتغال و گردش مالی در صنعت مد و لباس مربوط به حوزه زنان است، بخش مردان در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن نیز لباس‌های مربوط به کودکان هستند که هر روز متنوع‌تر می‌شوند.

پیش از این کشورهای غربی و اروپایی بزرگترین صادر کننده در صنعت مد و لباس بودند. در حال حاضر آسیا گوی سبقت را از این کشورها ربوده است و چین توانسته است که رتبه اولین صادر کننده صنعت مد و لباس را به خود اختصاص دهد. هند در جایگاه دوم قرار دارد و کشورهای مانند ایتالیا و ترکیه نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با توجه به افزایش جمعیت در ایران و ورود انوع پوشاک خارجی به کشور، لزوم سیاست‌گذاری در این حوزه بیش از گذشته احساس شد. در سال‌های اخیر شرکت‌های نوآور و خلاق، قابل توجه‌ای در این حوزه فعال شده‌اند.

ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در تلاش است تا با همکاری نهادهای مسئول در این حوزه شرکت‌های خلاق را ترغیب کند که با استفاده از ابزار فناوری، نیاز کشور به طراحی در حوزه مد و لباس را تامین کنند. محصولات تولید شده در این صنعت باید منطبق با معیارهای فرهنگی کشور باشد و به همین دلیل کار در این حوزه با دیگر بخش‌های که شرکت‌های خلاق در آن فعالیت می‌کنند متفاوت است.

روند سریع تحولات در صنعت مد و لباس

سید محمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: صنعت مد و لباس یک صنعت کاملاً فرهنگی است و بخشی از هویت جامعه را شکل می‌دهد. باید توجه کرد که سیر تحولات در این حوزه بسیار سریع است و شرکت‌های دارای ساختار سنتی اغلب از این تحولات جا می‌مانند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود:  شرکت‌ها و تیم‌های خلاق و فناور به دلیل ویژگی‌های که دارند، از جمله چابکی و نوآور بودن، می‌توانند در این حوزه نقشی اساسی ایفا کنند. با توجه به گردش مالی قابل توجه صنعت مد و لباس و وجود تحریم و نوسانات نرخ ارز، فرصتی کم‌نظیر و طلایی به وجود آمده است تا وابستگی کشور به پوشاک خارجی کاهش یابد و یا حتی کاملاً قطع شود.

سجادی نیری همچنین بیان کرد: حمایت‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تنها به بسته‌های مالی محدود نمی‌شود و خدمات مختلفی مانند  توسعه بازار، تسهیل‌گری، کمک به بازاریابی و رفع موانع را شامل می‌شود.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت‌ها و استارتاپ‌های که در این حوزه طرح و ایدهای خلاقانه‌ای داشته باشند و یا برای تجاری‌سازی تولید اولیه خود نیازمند کمک باشند، می‌توانند با مراجعه به این ستاد از کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برخوردار شوند.

منبع:معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد