استارت‌آپ‌های ایرانی به بورس می‌روند

به گزارش فناوری فرهنگی، تعدادی از شرکت های استارت آپی ایرانی آنقدر بزرگ شده اند که می خواهند وارد بورس شوند و مسئولان سازمان بورس اوراق بهادار به دنبال فراهم کردن شرایطی هستند که نام این شرکت ها هم روی تابلو بورس جایی پیدا کنند. دولت یازدهم از سال گذشته بخشی از تمرکز خود در بخش اشتغال و توسعه اقتصادی کشور را در حوزه حمایت از استارت آپ ها متمرکز کرد و حالا ورود برخی از شرکت های استارت آپی بزرگ در کشور به تالار مبادلات بورس هم قدمی در همین جهت است. اتفاقی که می تواند به رشد سرمایه گذاری عمومی در حوزه استارت آپ ها و شفاف شدن بازارهای مالی ایده در کشورمان منجر شود.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهور اواخر فرودین ماه و در جریان برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اعلام کرد:« استارت ‌آپ‌ها نسل جدیدی از کارآفرینان اقتصادی هستند که ضمن توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به ارائه خدمات ارزان، شفاف و در دسترس می‌پردازند. امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان با ابعاد حدود یک میلیارد دلاری در بورس حضور دارند.» او همچنین با اشاره به حضور شرکت های بین المللی که روزگاری استارت آپ های کوچکی بودند و حالا سهامشان جزو ارزشمندترین سهم ها در بازارهای بین المللی است، گفت:« روزگاری شرکت‌های نفتی چون توتال و شل، شرکت‌های بانکی و خودرو سازان جزو شرکت‌های مطرح جهان بودند، اما اکنون آمازون، فیس بوک و اپل بالا آمده و جزو ده شرکت اول دنیا هستند. خرداد 95 چند نفر با در دست داشتن یک طرح استارت آپی به تاکسیرانی مراجعه کردند اما آنها با تحقیر بیرون آمدند. این در حالی است که اکنون ارزش یکی از شرکت‌های آنها یک میلیارد دلار است.»

از شهریور سال گذشته مدیران شرکت دی جی کالا با مسئولان بورس کالا برای حضور این استارت آپ در بورس مذاکراتی را شروع کردند. نکته ای که برادران محمدی مدیرعاملان شرکت دی جی کالا هم در نشست خبری سال گذشته خود در جمع خبرنگاران تایید کردند؛ آن ها با اشاره به اینکه به زودی شرکتشان به جمع استارت آپ هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار وارد خواهد شد، اعلام کردند که قصد دارند در صورتی که شرایط فراهم شود، وارد بورس شوند.

اما این تحولات در شرایطی صورت می گیرد که سال گذشته شاپور محمدی رئیس سازمان بورس حتی از حضور استارت آپ های کوچک هم در فرابورس حمایت کرد. او گفت:« با باز شدن تابلو بازار شرکت های کوچک و متوسط در فرابورس شرکت هایی که به طور استارت آپ و هایتک فعالیت می کنند، می توانند از مزایای این بازار به نحو مطلوب بهرمند شوند. همچنین ما معتقد هستیم که با قرار گرفتن صندوق‌های جسورانه تامین مالی شرکت های دانش بنیان و شرکت های با تکنولوژی و فناوری بالا امکانپذیر شود.» همچنین دی آبان ماه سال گذشته هم گردهمایی با عنوان «معرفی استارت‌آپ‌ها و شتاب ‌دهنده‌های بازار سرمایه» با حضور 26 استارت‌ آپ و با هدف ضرورت توجه به استارت ‌آپ‌ها در بازار سرمایه از سوی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در این مراسم سید ‌روح‌الله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: معرفی استارت‌آپ‌های فعال کشور به ویژه آن دسته که قابلیت حضور در بورس را دارند رسالت فعالان بازار سرمایه است.

دی ماه سال گذشته تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی برای کسب و کار های نوپا و استارت‌ آپ‌ ها با حضور مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد،‌ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و معاونان وزیر کار منعقد شد. بر اساس این تفاهم نامه استارت آپ‌ ها می‌ توانند از طریق بورس تامین مالی کنند. به نظر می رسد در ماه های گذشته همه مسیرها و راه ها برای حضور استارت آپ های بزرگ ایرانی در بورس و استارت آپ های کوچک در فرابورس طی شده است و حالا تنها این اتفاق نیاز به یک جرقه نهایی دارد. جرقه ای که باید منتظر بود و دید کدام استارت آپ به عنوان پیش رو عمل خواهد کرد.

منبع:نوپانا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد