استفاده از نیروهای دانشگاهی برای تولید محتوای فضای مجازی

به گزارش فناوری فرهنگی،علیرضا طالب‌پور  با اشاره به شرایط پسابرجام و تاثیر آن بر صنعت فناوری اطلاعات در کشور اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها مشتاقان فراوانی از شرکت‌های خصوصی کشورهای خارجی دارد، بنابراین مسوولان باید از این توان استفاده کرده و به علاوه باید توجه کرد که این حضور در زیرساخت‌ها راهی برای نفوذ نشود.

وی به حضور شرکت‌های خارجی در ایران اشاره و بیان کرد: حضور شرکت‌های خارجی در بحث محتوا و اپلیکیشن پیش از این هم وجود داشته است، البته این حضور در دوران تحریم کمتر بوده و الان که تحریم برداشته شده می‌تواند فرصتی باشد برای بعضی مسائل کلان و سالم‌سازی فضای مجازی که با شرکت‌های بزرگی که در سطح جهان هستند یک سری تعاملات داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: حضور اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای داخلی در خارج قبلا هم بوده و هرکس توانایی و ایده داشته باشد می‌تواند محصول خود را در بازار جهانی عرضه کند، همچنین خود دولت باید به صورت ساختاریافته برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده و توجه داشته باشد صادرات محصول، یک نوع صادر کردن فرهنگ هم هست و می‌تواند به چرخه اقتصادی کمک کند و افراد بیشتری را به کار بگیرد.

طالب‌پور با اشاره به وظایف سازمان‌های دولتی برای فراهم کردن شرایط حضور محصولات IT ایرانی در خارج کشور گفت: آموزش در وهله اول است و لازم است به افراد آموزش برنامه‌نویسی و اپلیکیشن‌نویسی داده شود. همچنین استفاده از فرصت‌ها می‌تواند در دستور جاهایی مثل وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی قرار بگیرد و حتی باعت اشتغال‌زایی شود.

رئیس پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی به فعالیت‌های این پژوهشکده در سال 94 اشاره کرد و افزود: بخشی از این فعالیت‌ها در ارتباط با صنعت است، همچنین در بحث پردازش محتوا، اولین جایی که فیلترینگ هوشمند را عرضه کرد این پژوهشکده بود که در حال حاضر مسوولان هم به آن توجه دارند برای اینکه به صورت هوشمند و قوی‌تر عمل کرد که در حجم تولید محتوا مشکل و محدودیتی ایجاد نشود و استفاده از ابزارهای هوشمند بسیار مهم است.

وی همچنین بیان کرد: از همه مهمتر کاری که اخیرا پژوهشکده کرده این است که از تمامی استادها، دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه برای تولید محتوا و ارائه آن به صورت اپلیکیشن‌های موبایل و نرم‌افزارهای دیگری که در فضای مجازی قابل استفاده باشد استفاده کند. اساتیدی که هستند و ایده‌هایی که دارند آموزش ببینند، سیستم فنی در اختیارشان قرار بگیرد و به کمک سرمایه‌گذارهای بیرون دانشگاه در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

طالب‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: این کار قدم بزرگی است که می‌تواند به سمت سالم‌سازی فصای مجازی پیش برود. اگر تمام دانشگاه‌های ما و مراکز دارای فکر و اندیشه انسجام پیدا کنند، می‌توانند در یک راستا نیازهای داخلی کشور را برطرف کرده و محصولات، پاسخ‌ها و مواردی که ایجاد می‌شود، می‌تواند به درد خارج از کشور هم بخورد.

رئیس پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برنامه‌های این پژوهشکده برای سال آینده اظهار کرد: برنامه‌هایی که تا به حال دنبال شده، برنامه یک سال و دو سال نیست، بلکه برنامه‌های مستمر است، تولید و مدیریت محتوا همه از برنامه‌هایی است که انسجام دارد. باید متناسب با فناوری‌های موجود و ابتکار و ایده‌هایی که می‌توان زد، نیازهایی که در جامعه هست را رصد کرد و پاسخ داد و اصل قضیه برنامه‌ها همین است.

وی با بیان اینکه پژوهشکده فضای مجازی برای تولید محتوای شبکه ملی اطلاعات اعلام آمادگی کرده است، گفت: شبکه ملی اطلاعات باید تمام تلاشش را کرده و از همه پتانسیل‌ها در راستای تولید محتوا استفاده کند. همچنین علاوه بر تولید محتوا که بخشی از نیاز را برطرف می‌کند، باید زیربنا و زیرساخت مدیریتی ایجاد شود که همه بتوانند از فرصت ایجادشده استفاده کنند و با استفاده از آموزش‌های داده‌شده، در قضیه اشتغال‌زایی سرمایه‌گذاری داشته باشند.

طالب‌پور که دبیر علمی همایش فضای مجازی پاک در دانشگاه شهید بهشتی بود، در پایان درباره فضای مجازی پاک و سالم توضیح داد: واژه پاک در برابر آلوده است. شما در فضای آلوده هم می‌توانید تنفس کنید، ولی بهتر است فضایتان پاک باشد. پاک شدن در فضای مجازی هم به این است که جلوی مواردی که فضا را آلوده می‌کند گرفته شود و این فضا از محتوا و سرویس‌های سالم پر باشد که بتواند نیازها را برطرف کند. تاکید ما بیشتر روی بحث اثباتی و تولید محتوا است و اینکه مدیریت به جهت سرمایه عظیم فرهنگی، اسلامی و ملی که در این قضیه داریم، از پتانسیل‌های جامعه حداکثر استفاده را بکند.

منبع: ایسنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد