استفاده بسیار از کامپیوتر و موبایل به عود تشنج در بیمارانی صرعی منجر می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر «داریوش سوادی‌اسکوئی» در کارگاه آموزشی صرع با حضور مربیان آموزشی و تربیت بدنی در دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: انجمن صرع استان در زمینه تشخیص، درمان، ارتقاء سطح آگاهی مردم جامعه نسبت به اختلال صرع و آموزش بیماران و خانواده‌ها فعالیت کرده و بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب با این انجمن همکاری دارند.

وی افزود: متأسفانه به‌علت گرانی و تحت پوشش بیمه نبودن داروهای مورد استفاده بیماران مبتلا به صرع، بیماران علاوه‌بر درد و رنج‌های فیزیکی ناشی از تشنج، مجبور به تحمل مشکلات اقتصادی نیز هستند و انجمن صرع نیز به‌علت محدودیت منابع، امکان حمایت دارویی از بیماران را ندارد.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه با بیان این‌که یک الی دو و نیم درصد افراد جامعه مبتلا به صرع هستند، گفت: در کشور ما آمار دقیقی از شمار مبتلایان به صرع وجود ندارد و به‌علت زیاد بودن تعداد تصادفات جاده‌ای، ممکن است آمار در ایران از نرم جهانی بیشتر باشد.

سوادی‌اسکوئی در ادامه اظهار کرد: تشنج یک اختلال نورولوژیک بوده و می‌تواند به‌صورت سردرد، سرگیجه، اختلال هوشیاری و حسی، عدم تعادل، اختلالات حرکتی، حرکات اضافی، اختلالات شنوایی و حافظه بروز کند، حملات ناگهانی، گذرا و عودکننده هستند که اگر یک بار اتفاق بیفتند، تشنج و بیش از یک بار، صرع نامیده می‌شوند، تحریک‌پذیری گروهی نورون‌های مغزی باعث بروز تشنج می‌شود.

وی، تشنج را به سه دسته عمومی، موضعی و طبقه‌بندی نشده دسته‌بندی کرد و گفت: در تشنج عمومی هر دو نیمکره مغز و در نوع موضعی تنها یک نیمکره درگیر می‌شود، بسته به این‌که منطقه حسی یا حرکتی درگیر شود، علایم هم متفاوت خواهند بود.

رئیس انجمن صرع آذربایجان‌شرقی افزود: تشنج موضعی به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شود که در نوع ساده، بیمار به حرکات و اقداماتی که در طول تشنج اتفاق می‌افتد، واقف است و در نوع پیچیده برعکس این اتفاق می‌افتد.

سوادی‌اسکوئی اظهار کرد: تشنج ممکن است موجب اختلال حسی شده و باعث شود تا فرد مزه، بو و مناظری را که وجود ندارند، احساس کند، تپش قلب، قرمزی صورت، درد شکم، و سرد شدن ناگهانی بدن از جمله علایم ناگهانی تشنج هستند و ما انتظار داریم مجموعه‌ای از علایم با هم دیده شوند.

وی افزود: همه این علایم ممکن است تنها یک الی دو دقیقه طول بکشد و فرد در این نوع، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع داشته و از دهانش کف خارج می‌شود، حرکات تونیک و انقباض عضلات و گاز گرفتن زبان نیز از دیگر علایم این حمله هستند.

رئیس انجمن صرع آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: حملات تشنجی ممکن است، اولین علامت سکته مغزی و ضایعاتی مثل ام اس و لوپوس باشد، حرکات غیر مناسب با موقعیت، رفتارها و حرکات غیر طبیعی نیز تشنج به شمار می‌آیند.

به گفته سوادی‌اسکوئی، 450 بیمار مبتلا به صرع عضو انجمن صرع استان هستند و با توجه به افزایش و توسعه امکانات، تلاش داریم تا این تعداد به حدود 800 نفر برسد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد