استقبال از سینماها بیش از تصورمان بود/ وعده «سمفا» قابل تحقق است؟

به گزارش فناوری فرهنگی، سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی  درباره نظام‌نامه اکران ۹۹ و شرایط حاکم بر سینماها در مدت زمان فعالیت مجدد، عنوان کرد: پیش از این هم عنوان کردم که راه حل مشکلات سینما این است که وزارت ارشاد با همه صنوف همفکری کند تا به راه‌حلی جامع برسد چون هیچ راهی غیر از همکاری و به رسمیت شناختن نقش حاکمیتی ارشاد و نقش صنفی صنوف وجود ندارد. این ۲ باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند. من هم از رییس سازمان سینمایی تشکر می‌کنم چون اتفاق خوبی در تدوین این آیین نامه رخ داد که با همفکری همه صنوف نهایتاً به یک راه حال جامع و مشترک رسیدند، آیین‌نامه ابلاغ شد و به نظرم این یک موفقیت برای صنوف و الگوی خوب همکاری بین صنوف و وزارت ارشاد است.

وی افزود: درباره مسایل فنی مطرح شده درباره عملکرد مالی سمفا هم باید بگویم فقط ۵۰ درصد از کل فروش سینمای کشور در سال، به صورت آنلاین انجام می‌شود، بنابراین آن بحث تقسیم پول‌ها در ابتدای امر اساساً دچار یک مشکل فنی بود. فروش گیشه را که نمی‌شود از مبدا تقسیم کرد، این موضوع نیازمند یک تمهید عظیم است که در این شرایط کرونا و خاص سینما، ضرورت ندارد.

درباره اینکه گفته می‌شد با روی کار آمدن سمفا پول‌ها در لحظه تقسیم می‌شود باید به تجربه جهانی نگاه بیندازیم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم. مهم این است که دفاتر پخش در یک بازه زمانی مطلوب به پول خود برسند که در حال حاضر در آیین‌نامه فعلی این امر لحاظ شده است مدیر سینما «آزادی» معتقد است: در حال حاضر در آیین‌نامه اکران پیش‌بینی شده که ۱۰ روز بعد از پایان اکران فیلم‌ها، سینماداران موظف به تسویه حساب با صاحبان آثار هستند. البته این را هم باید عنوان کنم که تنها چند سینمای محدود این مشکلات را برای دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان به وجود آورده بودند. تقریباً بخش اعظم سینماداران این فرایند خوش حسابی را رعایت می‌کردند یعنی هیچ پخش‌کننده و تهیه‌کننده‌ای با پردیس‌های بزرگ مشکل آن‌چنانی نداشت. ممکن بود مباحث مالی یکی دو هفته دیر و زود شود ولی این فرایند انجام می‌شد با این وجود چند سینمای خاص بودند که رعایت نمی‌کردند که حالا انجمن سینماداران تمهیدی اندیشیده تا مقداری در مسایل انضباطی و خاص ورود پیدا کند به این صورت که اگر سینمایی بدحسابی کند برخورد لازم را خود نهادهای صنفی انجام دهند.

نوروزی بیان کرد: درباره اینکه گفته می‌شد با روی کار آمدن سمفا پول‌ها در لحظه تقسیم می‌شود باید به تجربه جهانی نگاه بیندازیم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم. مهم این است که دفاتر پخش در یک بازه زمانی مطلوب به پول خود برسند که در حال حاضر در آیین‌نامه فعلی این امر لحاظ شده است.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره استقبال از سینماها توضیح داد: من خودم توقع این حجم از استقبال را نداشتم یعنی شرایط از آن چیزی که فکر می‌کردم بهتر است اما به نظرم مجموعه حاکمیت، شهرداری، صدا و سیما و ارشاد باید روی این قضیه اطلاع رسانی مانور بدهند چون فیلم‌ها هیچ تبلیغی ندارند و اکثریت مردم اصلاً نمی‌دانند که سینماها بازگشایی شده‌اند. ما محدودیت‌ها را یک ماه زودتر از اروپا آغاز کردیم پس طبیعی است که حالا سینماهای اروپا بسته باشد. تمام دنیا در همه صنوف ناچار به بازگشایی هستند. این یک جبر برای همه جای دنیاست اما در عین حال وظیفه تام و تمام ما و مخاطبان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

مدیر سینما آزادی مطرح کرد: در حال حاضر در ورود به سینما آزادی تب سنجی انجام می‌شود برای مثال چند مورد بوده‌اند که تبشان بالا بوده و ما آنها را به سینما راه نداده‌ایم. در سه روز اول بازگشایی با اینکه بار مالی برای ما داشت اما ما به صورت رایگان بین مردم ماسک توزیع کردیم. البته به ما هزار عدد ماسک اهدا شد که ما آنها را توزیع کردیم و در سه روز ابتدایی خودمان هم مقداری توزیع کردیم اما در حال حاضر در بوفه‌های آزادی ماسک سه لایه با قیمت ارزان ۱,۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. در هر طبقه آزادی جلوی هر سالن دستگاه خودکار داریم که دست‌ها ضدعفونی شود. ما حتی در نظر داشتیم که تونل ضدعفونی راه بیندازیم که وزارت ارشاد گفت ممکن است این تونل به ریه آسیب برساند از همین رو از راه اندازی آن منصرف شدیم. در حال حاضر ۹۹ درصد مخاطبان سینما آزادی که وارد این سینما می‌شوند، ماسک دارند.

وی در پایان گفت: کارکنان ما هم روزی سه بار دست کش‌های خودشان را عوض می‌کنند، به صورت مرتب دست‌هایشان را ضدعفونی می‌کنند و حتی یک لحظه هم ماسک را برنمی دارند. همکارانمان در قسمت گیشه هم شیلد دارند.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد