افزایش چشم‌گیر مصرف بازی‌های رایانه‌ای در کشور

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از مرکز روابط عمومی‌و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی افزود: اگر در دهه‌های گذشته بازی‌های رایانه‌ای موضوعی برای فراغت کودکان و نوجوانان بود ولی امروز به فضای جدیدی تبدیل شده  که این امر ایجاب می‌کند تا اقدامات و کارهای موثری در این زمینه صورت بگیرد.

صالحی ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای تبدیل به امری جدی شده و علاوه بر بخش اوقات فراغت در حوزه‌های مختلف از جمله درمان، آموزش، بهداشت و … نمود پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کارکردهای بازی­‌های رایانه‌­ای متنوع شده و مخاطب آن از کودک و نوجوان فاصله گرفته و سنین مختلف را دربر می­گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با اشاره به فناوری بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: تکامل بازی‌های رایانه‌ای فرصت دسترسی و تنوع استفاده از بازی­‌ها را از لحاظ کاربردی بالا برده است.

وی ادامه داد: بازی­‌های رایانه‌­ای از لحاظ اقتصاد صنعت بازی هم تغییرات شگرفی پیدا کرده است و در زمینه میزان مصرف، هم در تعداد و هم ساعات مصرف گسترش یافته و آمار مصرف‌کنندگان و بهره وران در این زمینه افزایش چشمگیری داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با اشاره به پژوهش سال ٩۴ در زمینه بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: این پژوهش نشان می‌دهد ٢۴ میلیون نفر در ایران از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند.

صالحی در ادامه افزود: متوسط مصرف سرانه بازی‌های رایانه‌ای در ایران حدود ٨٠ دقیقه در هفته است که این رقم قابل توجه است.

وی گفت: در فضای داخل کشور مناسبات بازی‌های ایرانی و غیر ایرانی وجود دارد که تناسب آن‌ها تراز معکوس است این موضوع در سبک زندگی و مسائل هویتی اثرگذار است.

صالحی افزود: بازی‌های رایانه‌ای در دهه‌های اخیر در سطح جهانی و ملی پیشرفت‌ها و تغییرات بسیاری پیدا کرده و علاوه بر مسئولیت حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در این زمینه، همفکری و همکاری نهادهای مرتبط را می‌طلبد.

در ادامه این نشست کریمی‌قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این بنیاد گزارشی از آخرین آمارهای ایران و جهان در این بخش ارائه داد.

وی در ادامه ضمن ارائه دورنمایی از چند حوزه در بازی‌های رایانه‌ای به چالش‌های مصرف و تولید در بازی‌های رایانه‌ای پرداخت.

کریمی‌قدوسی گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود نقدینگی در شرکت‌ها که باعث جذب نیروهای با استعداد  به صنعت‌های مشابه می‌شود و  مهاجرت بخش اندکی از متخصصان ایرانی به دیگر کشورها از جمله چالش‌های این حوزه است.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی‌برای رفع برخی از چالش‌ها اقداماتی از قبیل برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت تئوری و علمی‌و برگزاری آزمون‌های استاندارد ساخت بازی کرده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای کشور و معاونت علمی‌و فناوری رئیس جمهور در رفع این چالش‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند.

در بخش دیگری از این نشست محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی گفت: تشکیل دفتری برای هماهنگی دستگاه ­های مرتبط در بنیاد ملی بازی­‌های رایانه‌­ای ضروری است.

در ادامه سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال بر ضرورت رقابت در بازارهای جهانی در حوزه بازی­‌های رایانه‌­ای تاکید کرد.

وی گفت: امروز بازی­‌های رایانه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار شده و سهم بالایی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است بنابراین توجه به آن و پیوستن به بازارهای رقابتی در جهان در این زمینه ضروری است.

در این نشست اعضا و نمایندگان نهادهای مرتبط ضمن بررسی چالش‌های پیش رو در زمینه بازی‌های رایانه‌­ای، نظرات و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه دادند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد