افزودن به ارزش‌های کارآفرینانه با نگاه به زمینه‌های قرآنی و فرهنگی

به گزارش فناوری فرهنگی،رویدادهای کارآفرینانه فرهنگی و قرآنی «طلوع برکت»، با حمایت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی در جهت توجه در زمینه فرهنگی و قرآنی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

 با توجه به فراگیر شدن تفکر کارآفرینی در کشور و لزوم توجه به کارآفرینی در صنایع فرهنگی، نیاز به رویدادی در زمینه کارآفرینی فرهنگی احساس می شود.

با توجه به فرهنگ ارزشی و اسلامی ایرانی موجود در کشور به نظر می رسد اجرای این رویداد در زمینه صنایع فرهنگی و قرآنی با اقبال مواجه شود. رویدادهای کارآفرینی موجود بیشتر در حوزه های فناوری و به خصوص فناوری اطلاعات اجرا می شود و توجه کمی به موارد ارزشی و فضای کسب و کار ایران در آن ها به چشم می خورد.

در این راستا، مرکز رشد فناوریها و هنر قرآنی با همکاری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رویدادهای طلوع برکت را برگزار می کند.

در کشور ما، دانشجویان، اساتید و افراد بسیاری در حوزه های فرهنگی-مذهبی و هنری فعال هستند. بسیاری از ایشان، انگیزه و توانمندی کافی برای استفاده از مسیر توسعه محصول و کسب و کار را ندارند و بنابراین، فعالیتهای خود را محدود به حوزه هایی خاص کرده اند. این در حالیست که امروزه در دنیا، یکی از مسیرهای اصلی توسعه فرهنگی و مذهبی، استفاده از توسعه محصول و کسب و کارهای جدید است.

بنابراین، مخاطبین رویدادهای طلوع برکت تمام فعالان و علاقه مندان حوزه های فرهنگی-مذهبی هستند که در جستجوی مسیرهای جدیدی برای فعالایت های خویش می باشند که در این بین می توان به دانشگاهیان (دانشجویان، کارکنان، اساتید و فارغ التحصیلان) رشته های قرآنی، مذهبی و فرهنگی؛ دانشگاهیان تخصصی – فنی که دارای پتانسیل و علاقه مند برای فعالیت در حوزه های فرهنگی-مذهبی؛ موسسات قرآنی-فرهنگی و سایر پتانسیل و قابلیتهای فعالان فرهنگی مذهبی کشور (مساجد، حسینیه ها، هیاتها، موسسات فرهنگی هنری و …) و مدارس علوم انسانی و فرهنگی-مذهبی اشاره کرد.

 

انواع رویدادهای طلوع برکت

رویداد طلوع برکت به دو شکل رویداد انگیزشی – آموزشی نصف روزه و رویداد انگیزشی – مهارتی دو روزه قابل برگزاری است .

رویداد انگیزشی – آموزشی نصف روزه به این صورت است که شرکت کنندگان در این شکل از رویدادهای طلوع برکت، در طول حدود چهار ساعت با ظرفیتهای فرهنگ و هنر اسلامی – ایرانی برای تولید محصولات نوآورانه آشنا می شوند. برخی روشهای خلاقیت و ایده پردازی را می‏آموزند و با طراحی مدل کسب و کار آشنا می شوند. در عین حال، در این جلسه پای صحبت دو کارآفرین مرتبط نیز می نشینند تا از بیان کارآفرینان نکاتی کلیدی را بیاموزند.

در رویداد انگیزشی – مهارتی دو روزه نیز شرکت کنندگان در دو روز حضور در رویداد ضمن تقویت انگیزه فعالیت در این حوزه، مهارت توسعه محصولات نوآورانه را در خود توسعه می دهند و به صورت عملیاتی به تیمسازی و فعالیت می پردازند. بدین منظور، مربیان خبره با شرکت کنندگان همراه می شوند و به شیوه آموزشی تعاملی و نزدیک، ایشان را تا حدی برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی-مذهبی توانمند می سازند.

چرا و چگونه؟

رویدادهای کارآفرینانه طلوع برکت، جلساتی هستند که به منظور ترویج و توسعه «ایده‏ها، محصولات و کسب‏وکارهای فرهنگی-مذهبی» برگزار می‏شوند. این رویدادها، با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های فرهنگی و مذهبی غنی کشورمان از یک طرف، و دانشجویان، اساتید و افراد بسیاری که در این حوزه ها فعال هستند از طرف دیگر، بنا دارند تا زمینه شکل گیری کارآفرینی فرهنگی را فراهم آورند.

به طور کلی، سرفصلهای اصلی در رویدادهای طلوع برکت  بر روی ظرفیتها، پتانسیلها و قابلیتهای فرهنگی مذهبی کشور و جهان اسلام؛ ضرورت و نقش توسعه محصول و کسب و کار برای بهره برداری از این ظرفیتها (ضرورت کارآفرینی فرهنگی)؛ چشم انداز فردی، طوفان فکری، خلاقیت، ایده پردازی و فرصت یابی؛ برنامه ریزی، طراحی و توسعه محصولات فرهنگی-مذهبی؛ طرحریزی مدل کسب و کار و تولید فرهنگی، اقتصاد فرهنگی، طرح کسب و کار؛ آشنایی با کارآفرینان و نمونه های موفق و ناموفق داخلیب و خارجی و معرفی نهادها و سازوکارهای حمایتی با تمرکز بر مرکز رشد فناوری ها و هنر قرآنی است.

با توجه به جامعه مخاطبین و اهداف رویداد، دو حالت محتوایی برای رویداد قابل برنامه ریزی است: حالت اول به صورت  عمومی که محتوا و مباحث مطرح شده در رویداد به طور کلی به کارآفرینی فرهنگی و مذهبی اختصاص دارد. حالت دوم به صورت تخصصی حرفه ای که در این شیوه، محتوا و مباحث مطرح شده با توجه به جامعه مخاطبین به تخصصها و حرفه هایی تمرکز می کند همچون داستان نویسی، طراحی، خوشنویسی، تصویرسازی و غیره.

کارآفرینی مذهبی

در میان مجموعه جلسات ایده‌پردازی و طرح‌ریزی کارآفرینی فرهنگی ـ قرآنی و هنر اسلامی ایرانی (طلوع برکت) رویداد آموزشی «کارآفرینی مذهبی» روز پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد. در این برنامه «نخستین شتاب‌دهنده فرهنگی قرآنی (شفق)» برای حاضران معرفی شد.

براساس این گزارش، نمایشگاه، جشنواره و اختتامیه رویدادهای طلوع برکت در فصل بهار، 2 خرداد 1395 همزمان با سالروز ولادت امام زمان(عج) و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد