افق روشن پیش‌ روی بازی‌ های آنلاین

به گزارش فناوری فرهنگی،سوپرسل توانسته با بازی Clash of Clans تا پایان سال 2014، رقمی برابر با ۱.۸میلیارد دلار را روانه جیب خود کند که با نگاهی ساده‌تر می‌توان گفت کمپانی یاد شده از بازی Clash of Clans در سال 2014 میلادی، درآمدی روزانه ۵ میلیون دلاری داشته است. طبق اعلام موسسهnewzoo، ایران هم توانسته جایگاه 36 را از بین کشورهای فعال در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای به خود اختصاص دهد و درآمد صنعت گیم این کشور تا پایان سال 2015، از مرز 194 میلیون دلار عبور کرده است.

باتوجه به محدودیت‌هایی که برای بازی‌سازان ایرانی در زمینه تولید بازی‌های کنسولی وجود دارد، طراحان و برنامه‌نویسان ما هم به طور کل دور فعالیت در این بخش یک خط قرمز کشیده‌اند و در تلاشند تا در سایر بخش‌های این صنعت فعالیت‌ کنند و بازی‌های آنلاین نیز یکی از افق‌هایی است که بازی‌سازان داخلی به آن چشم دوخته‌اند.

مرتضی دولت‌آبادی یکی از تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای درباره علت استقبال از بازی‌های آنلاین به «فرصت امروز» گفت: این نوع بازی‌ها بیشتر گروهی هستند و کاربران می‌توانند در محیط مجازی بایکدیگر رقابت یا همکاری کنند به همین علت جذابیت در این بازی‌ها بیش از بازی‌های تک نفره است. وی افزود: این جذابیت باعث شده تا بازی‌سازان نیز به تولید و طراحی گیم‌های آنلاین علاقه‌ پیدا کنند و دست از ساخت بازی‌های پرهزینه کنسولی بردارند.

دولت‌آبادی درباره هزینه‌ تولید گیم‌های آنلاین اظهار کرد: این دست سرگرمی‌ها گرافیک چندان پیشرفته‌ای نیاز ندارند اما احتیاج به سرورهایی دارند که بتوانند به خوبی به افرادی که از بازی استفاده می‌کنند پاسخ دهند. این تولیدکننده بازی اظهار کرد: البته قدرت سرور‌های خدمات‌دهنده به تعداد کاربران بستگی دارد که در بازی‌های آنلاین ایرانی این تعداد چندان بالا نیست.

وی با اشاره به موفقیت‌های شرکت سوپرسل در تولید بازی‌های آنلاین گفت: بازی‌سازان بزرگ جهان در تلاشند تا با سرمایه‌گذاری در بازی‌های آنلاین سود بیشتری به دست آورند و پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده شاهد رشد بیش از پیش آنلاین‌ها باشیم. بیشتر کارشناسان و تولیدکنندگان بازی‌های ویدیویی معتقدند آینده بسیار روشنی پیش‌روی صنعت بازی‌‌های آنلاین وجود دارد و سرمایه‌گذاری در این بخش را هوشمندانه ‌می‌دانند.

بهروز فرهمند، کارشناس فناوری اطلاعات درباره علت افق‌های روشن صنعت بازی‌های آنلاین به «فرصت امروز» گفت: مهم‌ترین علت آن هیجان این سرگرمی‌ها است و به نظر می‌رسد با تولید ‌سخت‌افزارهای جدید مانند هدست‌های واقعیت مجازی صنعت بازی‌های آنلاین به‌زودی شاهد تحولات زیادی خواهد شد. وی افزود: به‌زودی دیگر از بازی‌های کودکان امروزی در کوچه‌ و خیابان‌ها خبری نخواهد بود و بازی‌های جدید جای آنها را خواهند گرفت.

فرهمند اظهار کرد: در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی در جهان در تلاشند تا از بی‌تحرکی کودکان جلوگیری کنند و ساخت دستگاه کینکت مایکروسافت به همین علت است. این کارشناس با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای مزایا و معایب خود را دارند، گفت: تحقیقات نشان داده که گیم‌های دیجیتالی روند یادگیری و هوشیاری کودکان و نوجوانان را بالا می‌برد و باعث می‌شود تا کودکان با برنامه‌های رایانه‌ای بیشتر در تعامل باشند اما از طرفی دیگر باید برای بازی کودکان زمان بندی‌ کرد تا از مضرات این بازی‌ها در امان بود.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان نباید بیش از 2 ساعت سرگرم بازی‌های رایانه‌ای باشند، اظهار کرد: اگر بیش از حد از این سرگرمی‌های دیجیتال استفاده شود، در طولانی‌مدت آسیب‌های جسمانی و روانی خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

فرهمند افزود: اختصاص ساعات زیاد برای بازی‌های رایانه‌ای، آسیب‌هایی جسمانی فراوانی مانند بروز تیک‌ها و فشارهای عصبی، سردرد، چشم درد، چاقی، کمردرد، دردهای مفصلی انگشتان و مچ‌دست، کم‌خوابی و بی‌خوابی، اختلال در اشتها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی را می‌تواند به همراه داشته باشد. این کارشناس اظهار کرد: آسیب‌های اخلاقی یکی دیگر از مضرات این بازی‌ها است و از بین بردن رابطه فکری و عاطفی فرزندان و والدین از دیگر آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای است که کودکان را تهدید می‌کند.

منبع: تی نیوز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد