اقتصاد تئاتر کشور بیمار است

نشست خبری نمایش «اتراق در خواب قیلوله» سه شنبه پنجم آبان ماه در تماشاخانه باران برگزار شد. در این نشست رسانه ای میلاد نیک آبادی کارگردان، مهدی شفیعی زرگر نویسنده نمایش و خیام وقارکاشانی تهیه کننده و مدیر کمپانی باران حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی تئاتر باران، در ابتدای این نشست وقارکاشانی درباره فعالیت های تئاتر باران عنوان کرد: قصد ما این بود که از سال ۹۵ تولید تئاتر را به صورت حرفه ای در تئاتر باران آغاز کنیم، اما به دلیل برخی اتفاقات و جابجایی ها این روند جلو افتاد و در خرداد ماه ۹۴ برای اولین بار دست به تولید نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» زدیم که در واقع اولین تولید کمپانی باران به حساب می آمد.
وی افزود: اولین هدف ما در رفتن به سمت راه اندازی یک کمپانی این بود که صرفا یک «سالن اجرا بِدِه» نباشیم. البته در این زمینه سختی های بسیاری نیز متحمل شدیم چون در آن زمان هنوز به ثبات نرسیده بودیم اما در حال حاضر تقریبا به انگیزه های مدنظرمان نزدیک شده ایم. تلاش ما این است که کمپانی تئاتر باران به دو نوع تولید تقسیم بندی شود، اول تولیدات حرفه ای تئاتر و دوم تولیداتی که با استفاده از جوان‌ترها روی صحنه می رود.
مدیر کمپانی باران یادآور شد: اعتقاد ما این است که مفهوم یک کمپانی تئاتر این است که نیروهای خودش را خودش آموزش دهد از همین رو حمایت از نمایش «اتراق در خواب قیلوله» اصلی ترین کاری است که کمپانی تئاتر باران تا امروز برعهده داشته چون از بازیگران جوان و بااستعداد تئاتر بهره برده است. هنرجویان این اجرا همگی از بچه های آموزشگاه باران بودند که حدود ۲ سال قبل آموزش دیده و بعد دوباره گزینش شده و زیر نظر میلاد نیک آبادی مجددا آموزش دیدند. هدف اصلی کمپانی تئاتر باران این است که هنرجویان را آموزش دهد و در کارهایی که تولید می کند از آنها استفاده کنند.
این بازیگر تئاتر متذکر شد: ما به عنوان یک موسسه فرهنگی- آموزشی مهم ترین وظیفه مان این است که هنرجویان آموزش دیده را وارد بازار کار کنیم و برنامه مان نیز این است که هر سال در یکی دو نمایش از این استعدادها استفاده کنیم. تولیدات کمپانی تئاتر باران صرفا محدود به اجرا در تئاتر باران نمی شود بر همین اساس نیز ما یک ماه و نیم قبل اجرایی در کاشان داشتیم که خوشبختانه با استقبال مواجه شد و در حال حاضر نیز پیشنهادی از دیگر شهرستان ها و همچنین سالن های دیگری در تهران داریم.
وی درباره جذب سرمایه گذار برای تولیدات کمپانی باران توضیح داد: همه تلاش مان را می کنیم که سرمایه گذار و حامی از بیرون وارد تئاتر کنیم، اما از آنجا که تئاتر اقتصاد بیماری دارد و چون سرمایه گذارها می خواهند بیزینس کنند باید در این زمینه توجیه شوند که حداقل اصل سرمایه شان بازمی‌گردد. معتقدم مدیر بازرگانی و مدیر فروش دو واژه ای هستند که در تئاتر ما کمتر به آنها توجه می شود بر همین اساس در تئاتر باران تلاش می کنیم که این دو وجه را پررنگ کنیم. چون وظیفه ما این است که مخاطب جدید وارد تئاتر ایران کنیم.
وقارکاشانی متذکر شد: در دوره های جدیدی که برای هنرجویان برگزار کردیم آنها هیچ هزینه ای پرداخت نکردند و حتی ما با تک تک آنها هم قرارداد بستیم که برای بازی در این نمایش به آنها دستمزد بدهیم. تمام چشم و نگاه ما به گیشه و مخاطب است و امیدواریم بتوانیم در این راه موفق عمل کنیم. برخلاف پیش بینی که می کردیم تنها کاری که در کاشان مورد حمایت قرار دادیم برای ما بازده مالی داشته است، اما بقیه نمایش ها یا متضرر شده یا بی حساب شده اند.
در ادامه میلاد نیک آبادی نیز در این زمینه گفت: اتفاقی که در تئاتر باران می افتد حاصل رفتار شرافتمندانه و مسوولانه مدیران باران است. شاید خیلی از مراکز اسم و رسم‌دارتر هیچ‌گاه چنین ریسکی نکنند که روی بچه های جوان سرمایه گذاری کرده و از آنها در اجرای نمایشی استفاده کنند. خیام وقارکاشانی و فهیمه امن‌زاده کاملا مسوولانه برخورد کرده و از این جوانان حمایت کردند. معتقدم بقیه موسسات هم باید به این سمت بروند و دوره های آموزشی که به اجرا منتهی می شود، برگزار کنند.
وی درباره اجرای این اثر نمایشی بیان کرد: اردیبهشت ماه بعد از پایان اجرای نمایش «رابینسون کروزوئه» وقارکاشانی به من پیشنهاد داد که نمایشی را با همکاری هنرجویان تئاتر باران به صحنه ببرم. بر همین اساس ما دوره کوتاه مدتی برای این علاقه مندان گذاشتیم که از میان آنها ۱۱ نفر انتخاب شدند و بعد از آن ما وارد مرحله نگارش متن شدیم. در این راستا بود که من از مهدی شفیعی زرگر خواستم که به عنوان نویسنده به ما بپیوندد. نهایتا با اتودهایی که می زدیم به طرح اصلی نمایشنامه رسیده و در طول تمرینات متن را تکمیل کردیم.
کارگردان نمایش «مده آ» متذکر شد: تلاش ما این بود که در اجرای این اثر نمایشی آنقدر به سمت فرم نرویم که بچه هایی که قصد بازیگر شدن دارند فرصت ارائه خلاقیت های بازیگری نداشته باشند. نهایتا تمام مسیر سخت این راه با انرژی و انگیزه بچه های گروه سپری شد.
در بخش دیگری از این نشست رسانه ای شفیعی زرگر نویسنده نمایش درباره پیوستنش به این گروه بیان کرد: زمانی که فضای کار و بچه های با انگیزه گروه را دیدم این پیشنهاد برایم بسیار جذاب شد. چون همه آنها جوانان سالم و پرانرژی هستند و در این کار ما با مشکلات تئاتر حرفه ای روبرو نیستیم. جذابیت دوم این اتفاق برایم این بود که من باید فراموش می کردم که در حال نگارش یک درام هستم و در عوض کاری می کردم که همه این بازیگران در متنی که می نویسم، دیده شوند.
وی ادامه داد: من باید برای ۱۱ بازیگر در این نمایش، نمایشنامه می نوشتم. مضمون کار نیز از دغدغه ها و بیم و امیدهایی گرفته شده که همه هم‌نسل‌های من با آن روبرو هستند. زمانی هم که با بچه های گروه گپ زدم متوجه شدم که ما دغدغه های مشترک زیادی داریم پس به این نتیجه رسیدم که روی همین مسائل کار کنم. این اثر نمایشی ۵ نمایش کوتاه حول محور ارتباطات زن و شوهری است که در نگارش متن کمی این حیطه گسترده تر شده و مفهوم ارتباط انسانی را نقد می کند.
خیام وقارکاشانی نیز درباره استفاده از هنرجویان در تولیدات کمپانی باران توضیح داد: استفاده از هنرجویان ریسک بسیار بالایی دارد، اما شاید ما چند سال بعد بتوانیم بگوییم که ۱۵ بازیگر با استعداد را به تئاتر کشور معرفی کرده ایم. در این نمایش روی تک تک جنبه‌های بازیگری این بچه ها دست گذاشته شده است و همه دارند به شکل حرفه ای بازی می کنند و به این شکل نیست که تنها کار فرم در نمایش ارائه دهند. تئاتر ما نیز مثل سینما نیازمند این است که نسل جدیدی را پذیرا شود، اما بازخورد این اقدام ۵ تا ۱۰ سال دیگر مشخص می شود.
مدیر کمپانی تئاتر باران در پایان صحبت هایش اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر در وضعیت اقتصادی بسیار نامناسبی به سر می بریم و آقای شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و انجمن نمایش قول هایی برای حمایت به ما داده اند که کمی امیدوارمان می کند. همچنین قرار است در آینده ای نزدیک اولین بازار تئاتر کودک و نوجوان را راه اندازی کنیم که در صورت حمایت در تماشاخانه باران و ۱۰ نقطه دیگر برگزار می شود. از دیگر برنامه های کمپانی تئاتر باران نیز برگزاری هفته تئاتر دانشکده های تئاتری است که طی فراخوانی تا قبل از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و به برگزیدگان، اجرای عمومی در تماشاخانه باران داده می شود.

منبع: بانی فیلم

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد