اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد دانش بنیان پیوند داده‌ایم

به گزارش فناوری فرهنگی، فرامرز اکرمی رئیس دانشگاه علمی کاربردی شرق استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری می‌گوید: «جامعه ما به مقوله خدمت رسانی تمایل بسیار دارد، در فضای تولید برای ساخت پیچیده ترین محصولات فرصت هایی ایجاد شده است، همچنین برای توازن نیاز جامعه به ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف فعالیت آموزشی تنوعی بوجود آمده که همه این موضوعات در مسیر اقتصاد دانش بنیان در قالب اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است»  به مناسبت جشن فارغ التحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه که چند روز دیگر برگزار می شود،مصاحبه‌ای با وی صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید:

فارس: آئین تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی در چه سطحی برگزار می شود؟

اکرمی: جشن فارغ التحصیلی و آئین تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی در سطح کشور از آذر ماه سال جاری آغاز شده است و تا کنون شهرهای تبریز، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان  این مراسم را اجرا کرده اند اما در استان تهران نیز که دانشگاه های علمی و کاربردی در دو بخش شرق و غرب تقسیم شده به صورت متمرکز در 25 دی ماه در تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد در این مراسم پنج خانواده شهید به نمایندگی از 29 شهید دانشگاه علمی کاربردی حضور دارند.

دانش آموختگان  دانشگاه علمی کاربردی در چهار گروه  از رشته های متعدد تحت پوشش قرار می گیرند که رشته های کشاورزی ، صنعت، مدیریت و خدمات و فرهنگ و هنر بیشترین رشته هایی هستند که مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است به طوری که در ترم تابستان ما 29 هزار و هفتصد دانش آموخته در این رشته ها داشتیم.

*ماموریت دانشگاه تبدیل دانش به ثروت است

فارس: ماموریت دانشگاه علمی کاربردی در حوزه آموزش چیست؟

اکرمی: ما در حوزه آموزش اقتصاد مقاومتی را به  اقتصاد دانش بنیان پیوند می زنیم.حوزه های سنتی آموزش عالی ما کلاسیک هستند و در واقع بنیان آموزش عالی را شکل می دهد و نمی توان  از این حوزه ها دوری کرد اما ما هر روز با تغییر و تحول مواجه هستیم به طوری که نیاز های جدید جامعه باید به دانشگاه انتقال یابد؛ در واقع باید دانش تبدیل به ثروت شود و  این کار وظیفه دانشگاه های مهارتی است.این موضوع در حالی است که جامعه ما تمایل به مقوله خدمت رسانی دارد،در فضای تولید برای خلق پیچیده ترین محصولات فرصت هایی ایجاد شده است همچنین برای توازن نیاز جامعه به ارائه خدمات در حوزه های مختلف فعالیت آموزشی تنوعی بوجود آمده که همه این موضوعات در مسیر اقتصاد دانش بنیان در قالب اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

*آخرین پازل نظام آموزشی هستیم

فارس: جایگاه  این دانشگاه در میان دیگر مراکز علمی در چه سطحی است؟

اکرمی: دانشگاه علمی کاربردی در واقع آخرین پازل نظام آموزشی است که توانسته با پیگیری یکی از اهداف خود که رویکرد کارآفرینی بوده ماموریتش را در گسترش مهارت عالی ادامه دهد، در واقع ما نوعی اقتصاد مقاومتی را در حوزه مهارت افزایی افراد دنبال می‌کنیم و در فضای آموزشی از این موضوع دور نیستیم، به طور مثال می‌توان گفت فعالیت ما تبدیل علم به عمل است که به نوعی پاسخگویی به نیاز جامعه است.

فارس: با توجه به اهداف و ماموریتی که به آن اشاره کردید تا کنون چه تعداد مهارت افزایی انجام داده اید؟

اکرمی: سابقه فعالیت دانشگاه علمی کاربردی به 27 سال می رسد که دست آورد دانشگاه در این مدت وجود یک میلیون و ششصد هزار فارغ التحصیل بوده است، از سویی باید به این نکته اشاره کنم که دانشگاه علمی کاربردی ارزشمند ترین سرمایه انسانی را پرورش داده است به طوری که این تعداد همانند نسل اول و دوم نیستند که تنها پژوهشگری کنند بلکه در عمل،  منشا تولید و کارآفرین هستند.

*دانش آموختگان ما کارآفرین علمی هستند

فارس: تولید و کارآفرینی افرادی که به آن اشاره کردید تخصصی است یا سنتی؟

اکرمی: دانش آموختگان ما قبل از ورود به دانشگاه علمی کاربردی توانمندی و مهارت در یک تخصص را به طور تجربی دارند که پس از ورود به دانشگاه با گذراندن دوره‌های تخصصی به مهارت تجربی خود به عنوان یک کارآفرین علمی شناخته شده و وارد بازار کار می‌شوند.

*کوچکترین و پیچیده ترین نیازهای جامعه توسط دانش‌آموختگان عرضه می شود

فارس: دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی بیشتر در چه حوزه هایی برای گذراندن مهارت تخصصی استقبال نشان می دهند؟

اکرمی: اگر در سطح کشور بخواهم بگویم بیشترین استقبال مربوط به رشته های متعدد فنی، صنعتی، کشاورزی و اجتماعی است که دانش آموختگان پس از  گذراندن دوره آموزشی در هر یک از رشته هایی که اشاره کردم عامل به عمل هستند به طوری که تولیدات و خدماتی را در سطح جامعه عرضه می کنند؛ به عقیده من این دانش آموختگان امروز را به آینده گره می زنند. در واقع این نیروهای متخصص از کوچکترین نیاز ساده جامعه تا پیچیده ترین آن را عرضه می‌کنند.

فارس: در چند سال اخیر رشته های جدید مورد نیاز جامعه نیز در این دانشگاه تدریس می شود؟

اکرمی: در دانشگاه علمی کاربردی از رشته های عمومی و فنی تا رشته های تخصصی مانند فیزیک و هوافضا تدریس می‌شود به طور مثال مشاورین املاک از فرصتی که دانشگاه علمی کاربردی برای آنها ایجاد کرده است بهره برداری می‌کند؛ ما افرادی را پرورش داده‌ایم که در حقوق ثبتی املاک متخصص بوده و قرار دادهای ثبتی را به راحتی انجام می‌دهند.

فارس: درباره میزان گستردگی فعالیت این دانشگاه در سطح کشور و استان تهران هم توضیح دهید؟

اکرمی: دانشگاه علمی کاربردی در 31 استان کشور دارای واحد دانشگاهی است و 600 مرکز علمی کاربردی آموزش عالی دارد که همه آنها با قدرت و همچنین با استقبال زیادی فعال هستند اما در استان تهران ما دارای 50 مرکز آموزش علمی کاربردی متمرکز در شرق و غرب تهران هستیم. در سال 95، 25 هزار و ششصدوپنجاه و هفت دانش آموخته داشتیم که این تعداد در سال 96 به 21 هزار و هشتصدو نودوهشت دانشجو رسید اما در سال جاری تعداد دانش آموختگان ما 29 هزار و هفتصد و سی و هشت نفر افزایش پیدا کرده است.

*انتقال آخرین علوم کاربردی به جامعه 

فارس: دانشگاه علمی کاربردی با توجه به نوع کارکردی که دارد تا چه میزان توانسته است در ایجاد کارآفرینی موفق عمل کند؟

اکرمی: دانشگاه علمی کاربردی فرصتی برای انتقال آخرین علوم کاربردی به جامعه است، نقش دانشگاه علمی کاربردی تبدیل شغل به علم و اختراع و در نهایت وارد شدن به زندگی است. در دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های تک درس تبیین شده است، از سویی دوره‌های پودمانی مختص دانشگاه علمی کاربردی است و این در حالی است که ما مجبور و مامور در پویا بودن در حوزه‌های مهارتی هستیم.

فارس: آیا تفاوتی بین مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر دانشگاه‌های کشور هست؟

اکرمی: مدرسان دانشگاه علمی کاربردی ویژگی‌های متفاوتی دارند مانند دانشگاه های دیگر که اعضای هیئت علمی دارند و چندین سال در همان سمت می مانند نیست بلکه در دانشگاه های ما مدرسان فقط برای تک درس می آیند و در تبادل اطلاعات به روزهستند.

*اساتید دوره آموزشی مهارت تخصصی دارند

فارس: تعداد اساتید و مدرسان دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر چه میزان است و آیا آنها گزینش ویژه‌ای می‌شوند؟

اکرمی: اساتید مراکز علمی کاربردی اکنون 12 هزار نفر هستند که برای فعالیت باید 46 ساعت دوره آموزشی را بگذرانند و 6 ساعت دوره آشنایی با دانشگاه را سپری کنند و همچنین در دوبخش 12 و 18 ساعت دوره مهارتی تخصصی را بینند.

از طرفی باید بگویم ما در سال 95 در استان تهران آزمون عمومی برگزار کردیم که طبق ارزیابی ما نیاز به هزار مدرس جدید داشتیم  اما با استقبال شدید نزدیک به 2هزار و ششصد نفر رو به رو شدیم که پس از آزمون افراد مناسب انتخاب و در فرآیند بعدی مصاحبه اختصاصی انجام و سپس مشغول به خدمت شدند.

منبع: فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد