الکترونیکی شدن فعالیت‌ها پیشنهاد «جنتی» برای کاهش فساد

به گزاررش فنافر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در نخستین همایش سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب گفت: ملت مسلمان ایران توجه و افتخار زیادی به بزرگترین رسالت پیامبر (ص) که همان رشد فضایل اخلاقی است دارد و حضرت محمد (ص) خود نماد و سمبل اخلاق در زمینه‌های ارزش‌های اسلامی و انسانی است.

وی افزود: به حق باید گفت که یکی از دلایل گسترش سریع اسلام همان روحیات انسانی و اخلاقی  پیامبر (ص) و اصحاب وی بود که توانست در مدت زمان 23 سال منطقه وسیعی را به سوی خود جذب کند و ما امروزه شاهد حضور یک و نیم میلیارد مسلمان در سراسر دنیا هستیم.

جنتی با اشاره به مبارزات مردم قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ادامه داد: در آن زمان ملت ما تلاش کردند که از طریق مبارزات خود شرایط رشد فضایل اخلاقی را فراهم آورند و برای رسیدن به این هدف آرمانی مبارزه کردند.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) شخصیت بسیار والایی داشتند و اسلام در تمام وجود ایشان متبلور بود. ایمان به خدا، تواضع و فروتنی، ایمان به مردم، صداقت با مردم و … خصوصیات حضرت امام خمینی (ره) بود که به صورت یکپارچه موجب شد مردم به ایشان اعتماد پیدا کنند.

جنتی با اشاره به وضعیت کشورمان در سال‌های 58 و 59 به مقایسه این سال‌ها با وضعیت کنونی کشورمان پرداخت و افزود: اقدامات زیادی در جمهوری اسلامی ایران دراین مدت صورت گرفته است و خیلی از استعدادها رشد یافته و بسیاری از افراد فضایل اخلاقی و تعلیمات اسلامی را فرا گرفته‌اند اما نظام اداری ما متاسفانه پسرفت داشته است و امروزه با سبک زندگی اسلامی – ایرانی فاصله گرفته‌ایم.

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید گفت: وجود برخی اخلاقیات از جمله ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی، رشوه، اختلاس، سوء استفاده از موقعیت شغلی، بی‌توجهی به حلال و حرام، چابلوسی و تملق و بسیاری از رذایل اخلاقی دیگر موجب بروز و ظهور فساد می شود.

وی با اشاره به برخی موسسات مالی که با نام ائمه (ع) و از طریق سرمایه‌های ملت به فسادهای مالی می‌پردازند افزود: متاسفانه گاهی فکر می‌کنیم گویا فساد اداری به تدریج در حال نهادینه شدن است. ولی باید توجه داشت که اگر رشوه خواری در سیستم و دستگاهی راه افتد و نهادینه شود هیچ چیزی برایمان باقی نمی‌ماند.

جنتی با تاکید بر اینکه بزرگترین خسارت برای هر نظام از دست دادن اعتماد مردم آن جامعه است گفت: سپردن کارها به دست افراد غیر متخصص و ناکارآمد بی اعتمادی و فساد ایجاد می کند بنابراین باید کارها را به اهل خود سپرد و افرادی که کار به آنها سپرده می شود باید بدانند که این کار امانت است که به آنها سپرده شده است و نباید به آن خیانت کنند.

وی ادامه داد: بروکراسی اداری فساد زا است بنابراین باید کاری کنیم که مراحل اداری کاهش یابد و مراجعه‌های حضوری کم شود که برای این کار لازم است به سمت و سوی الکترونیک کردن فعالیت‌ها روی آوریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چه کارهایی باید انجام دهیم تا سلامت و صیانت اداری برقرار شود؟ گفت: مهمترین اقدامی که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که باورهای دینی خود را تقویت کنیم زیرا اگر در درون باور عمیق دینی وجود داشته باشد مانع بسیاری از فسادها می‌شود. دیگر اقدام در این زمینه واگذاری کارها به خود مردم و بخش خصوصی است. بنابراین باید سعی کنیم تا جایی که امکان دارد کارها را بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی اصلاح قوانین زاید و دست و پاگیر را از دیگر موارد کاهش فساد اداری دانست و ادامه داد: باید برخی قوانین را اصلاح کرد تا کارها با سهولیت بیشتری صورت گیرد. و لازم است در انجام امور از افراد صالح و کارآمد کمک گرفت و بر شایسته سالاری، تقوا و تخصص افراد توجه داشت.

جنتی با تاکید بر استقرار دولت الکترونیک گفت: در این زمینه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در حوزه مطبوعاتی تمامی اقدامات و مراحلی که برای دریافت مجوز نیاز است را به صورت الکترونیکی کرده است و نیازی به حضور مراجعه کنندگان به صورت حضوری نیست.

وی شفاف سازی در انجام اقدامات را از دیگر موارد جلب اعتماد مردم و زمینه کاهش فساد اداری دانست و افزود: برای کاهش فساد اداری لازم است از تجربیات سایر کشورهای موفق در این زمینه استفاده کرد و گلوگاه‌ها و عواملی را که منجر به فساد اداری می‌شود را نیز شناسایی کرد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در پایان خطاب به بازرسین حوزه‌های ستادی و استانی وزارت ارشاد گفت: رعایت همه مواردی که به آنها اشاره شد از سوی شما بازرسان ضروری است و شما باید به عنوان اسوه در زمینه‌های باورهای دینی و اخلاقیات باشید زیرا به فرمایش حضرت علی (ع): کسانی که می‌خواهند پیشوایی دیگران را داشته باشند ابتدا لازم است خودشان را اصلاح کنند تا بتوانند به اصلاح دیگران بپردازند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد