امنیتی‌سازی در رخدادهایی مثل فیشینگ ناکارآمد است

به گزارش فناوری فرهنگی، لو رفتن اطلاعات شخصی مربوط‌به کاربران تلگرامی به دلیل استفاده از نسخه‌های غیررسمی این اپلیکیشن و استفاده‌کنندگان از فروشگاه‌های آنلاین داخلی و حتی اطلاعات ثبت احوالی ایرانیان در روزهای ابتدایی فروردین ماه سال جاری و پس از آن  اخباری از نشت اطلاعات در برخی از سازمان‌ها، به یکی از مهم‌ترین و پرجنجال‌ترین اخبار تبدیل شده بود.

پس از نگرانی‌های کاربران درباره انتشار این اطلاعات، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فناوری اطلاعات، اعلام کرد با رصد جهت کشف بانک‌های اطلاعاتی حفاظت‌نشده، به صاحبان آن‌ها هشدار داده خواهد شد و در صورتی که ظرف مدت ۴۸ ساعت، همچنان مشکل به قوت خود باقی باشد، به‌منظور حفظ داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی شهروندان، به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

همچنین عدم اتصال مستقیم پایگاه‌های داده به صورت مستقیم به شبکه اینترنت، دقت در راه‌اندازی پایگاه‌های داده‌ و خودداری از نگهداری هرگونه نسخه پشتیبان از سیستم‌ها روی سرور وب از مواردی است که مرکز ماهر به‌عنوان اقدامات پایه‌ای جهت پیشگیری از نشت اطلاعات سازمان‌ها و کسب‌وکارها به آنها اشاره کرده است.

اما امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در توییتر، با اشاره به گزارش هفته پیش رخدادهای سایبری کشوری در مرکز ماهر، توضیح داده است: همین آمار جزیی که هر هفته نیز تکرار می‌شود، فریاد می‌زند که سیاست‌های کلیدی امنیت باید مشارکت عمومی و همکاری بین‌المللی باشد. امنیت هم مثل توسعه، امری اجتماعی و بین‌المللی است.

او مشارکت عمومی را مجموع گزارش مردمی، گزارش بخش خصوصی و گزارش دانشگاه‌ها (آپا) دانست و در ادامه بیان کرد: بخش اندکی از رخدادهای سایبری از جنس دفاعی-امنیتی است و بخش عمده‌ای (فیشینگ، حریم خصوصی، سوءاستفاده از کودکان) اموری جهانی هستند؛ امنیتی‌سازی در این حوزه‌ها ناکارآمد است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد