امیدوارم چهره‌های بزرگی از این استعدادها به سینما معرفی شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، «حسین انتظامی» که در مراسم اختتامیه این جشنواره، در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران حضور پیدا کرده بود، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این رویداد افزود: «به ویژه از آقای موسوی و همکارانش در ستاد برگزاری و انجمن سینمای جوانان ایران، هیأت‌های انتخاب و داوری، همچنین همه کسانی که در برگزاری این جشنواره باشکوه – که اعتبارش شما جوانان هستید – تشکر می‌کنم. این جشنواره به همت شما عزیزان مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه در خاورمیانه و غرب آسیا است.»

او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «امسال برای اولین بار بودجه جذب شده حمایت از فیلم‌سازان جوان در شهرستان‌ها به نسبت سال گذشته پنج برابر شده و امیدوارم کمک کند تا مثل گذشته بتوانند چهره‌های بزرگی از این استعدادها به سینما معرفی شود. امیدوارم زمینه استفاده تلویزیون و رسانه‎‌های جدید از این شیوه گفتمان‌سازی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

رئیس سازمان سینمایی گفت: «فیلم کوتاه می‌تواند فکورانه‌تر باشد و ما می‌توانیم به مردم کمک کنیم تا از این قاب سینمایی استفاده بیشتری کنند. فیلم کوتاه به عنوان قاب تولید باید بازارسازی و با توجه به اقتصاد سینما برای خود ماندگاری بیشتری ایجاد کند. سازمان سینمایی هم از ظرفیت خود و فضای هنر و تجربه استفاده کرده است و در عین حال باید آن را گسترش داد.»

دبیر جشنواره: امیدوارم از حمایت‌ دستگاه‌های فرهنگی کشور برخوردار باشیم

«سید صادق موسوی»، دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که در ابتدای مراسم روی صحنه حاضر شده بود پس از قرائت شعری در ستایش میلاد مبارک رسول اکرم (ص)، طی سخنانی کوتاه گفت: «قبل از هر چیز باید بگویم در این جا به روال جشنواره‌های دیگر قصد ندارم تا درباره عدد و رقم‌های مرسوم مربوط به برگزاری این دوره از جشنواره حرف بزنم. بلکه می‌خواهم از تمام هنرمندان، همکاران، مخاطبان هنردوست، شهردار محترم تهران، هیأت‌های دیپلماتیک و در آخر از آقای انتظامی که از این جشنواره حمایت کرده‌اند تشکر کنم.»

وی افزود: «امیدوارم سال‌های آینده هم مثل تمام سال‌های گذشته و این دوره برگزاری جشنواره درخشان باشد و ما از حمایت‌های دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور برخوردار باشیم. بار دیگر میلاد حضرت رسول (ص) را تبریک می‌گویم و امیدوارم حال همه مردم ایران خوب باشد. آرزو می‌کنم این شب هم برایتان خاطره‌انگیز شود و به تمام برندگان امشب تبریک می‌گویم.»

در ادامه این مراسم تیزر جشنواره نمایش داده شد و جوایز بخش داستان‌نویسی و کتاب و سینما اعلام شد. تقدیر از «مسعود امینی تیرانی» به خاطر مرور آثار وی در جشنواره، برنامه بعدی بود. همچنین جوایز بخش آسیفا، ایسفا، یونیسف، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و هنر و تجربه اعلام شد. سپس «رضا یزدانی» به اجرای قطعاتی از موسیقی پاپ پرداخت. یکی از بخش‌های مهم این مراسم بزرگداشت «مهوش شیخ‌الاسلامی»؛ مستندساز پیشکسوت بود.

در بخش دیگر، جوایز بخش مسابقه بین‌الملل اعلام شد و در ادامه گروه یزدانی قطعاتی دیگر را اجرا کردند.

برگزیدگان بخش مسابقه سینمای ملّی:

از میان نامزدهای بخش کتاب و سینما شامل فیلم‌های «آنجا که باد می‌وزد»، «اشغال»، «انسان یک پرنده است»، «دیگری»، «فیلمرغ»، «گرگ‌ها» و «لیمبو» جایزه اول شامل ۷۰ میلیون ریال به فیلم «اشغال» به کارگردانی «علی عزیزی»، جایزه دوم شامل ۵۰ میلیون ریال به فیلم «دیگری» کار «سامان حسین‌پور» و «آکو زندکریمی» و جایزه سوم شامل ۳۰ میلیون ریال به فیلم «فیلمرغ» ساخته «امیرمسعود سهیلی» اهدا شد.

همچنین یک دیپلم افتخار به فیلم «لیمبو» به کارگردانی «تورج هیبتی» و «آنجا که باد می‌وزد» به کارگردانی «مینا مشهدی‌مقدم» اختصاص یافت.

برگزیدگان بخش «داستان کوتاه برای اقتباس»

در بخش مسابقه «داستان کوتاه برای اقتباس»؛ جایزه نفر اول شامل ۵۰ میلیون ریال به «میدان» نوشته «علی جلائی»، جایزه نفر دوم شامل ۳۰ میلیون ریال به «پاسبان‌های بطنم» نوشته «رقیه کبیری» و جایزه نفر سوم شامل ۲۰ میلیون ریال به «شکل عبری کلمات» نوشته «خسرو عباسی خودلان» اهدا شد.

همچنین به سایر نامزدها شامل داستان‌های «برف نو» از ترانه دلاوری، «توت‌فرنگی‌های یخی» از سعیده کامرانی، «جنگ مهر» از ندا رسولی، «ماه منظر» از حدیث ناظری، «در سکوت مطلق طهماسب شرفی» از مریم محمدی‌کلهری، «درستش هِرات است» از علی اکبری، «سکوت» از نسیم نعمت‌اللهی، «شکار تنهایی» از اردوان نیک‌نیا و «گنج‌نامه» از حجت مهرعلیزاده هر کدام ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی تعلق گرفت. حق رایت هر کدام از این آثار برگزیده توسط انجمن سینمای جوانان برای تبدیل به فیلم کوتاه خریداری خواهد شد.

همچنین به مناسبت هم‌زمانی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با بیست و هفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، خانه کتاب از «کیوان مهرگان» روزنامه نگار و نویسنده تقدیر کرد.

بهترین آثار بخش بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مشخص شدند

«برادری» جایزه بزرگ را به کانادا برد

جوایز بخش بین‌الملل جشنواره امسال بدین ترتیب معرفی شدند:

جایزه ویژه هیأت داوران شامل لوح تقدیر و تندیس جشنواره برای فیلم داستانی «آشمینا» به کارگردانی «دیکل برنسون» از کشور نپال

دومین جایزه ویژه هیأت داوران برای انیمیشن «یکدیگر» به کارگردانی «سارا طبیب‌زاده»

جایزه بهترین فیلم داستانی برای «نهایت راحتی» به کارگردانی «کیرسیککا ساری» از کشور فنلاند

جایزه و تندیس بهترین پویانمایی برای فیلم «آنتراول» به کارگردانی نیکولا مایداک» و «آنا ندکیویچ» از صربستان

جایزه بهترین فیلم تجربی برای «مکان‌ها» به کارگردانی «کلودیا بارال ماکاس» از کشور اسپانیا

جایزه بهترین مستند برای فیلم «تاریخچه گرگ‌ها» به کارگردانی «آگنیس منگ» از کشور پرتغال

جایزه بزرگ به مبلغ ۳ هزار یورو برای فیلم «برادری» به کارگردانی «پیر بورلت همیلین»

بزرگداشت «مهوش شیخ‌الاسلامی» در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

فرشته طائرپور؛ حال یک جامعه را هنرمندانش خوب می‌کنند

آیین بزرگداشت «مهوش شیخ‌الاسلامی» مستندساز برجسته کشور در مراسم اختتامیه سی‌وششمین  بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره بخشی به بزرگداشت مهوش شیخ‌الاسلامی، مستندساز پیشکسوت اختصاص داشت که طی آن کلیپی با موضوع زندگی و آثار این سینماگر به نمایش درآمد و پس از آن شیخ‌الاسلامی به همراه «حسین انتظامی»، رئیس سازمان سینمایی، «سیدصادق موسوی»، دبیر سی‌وششمین بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و «فرشته طائرپور»؛ تهیه‌کننده سینما روی صحنه حاضر شدند.

شیخ‌الاسلامی در این آیین طی سخنان کوتاهی گفت: «از کسانی که در ساخت تیزر و فیلم کوتاه بزرگداشت من زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم لایق این جایزه بوده باشم.»

طائرپور نیز در ادامه گفت: «میلاد پیامبر اخلاق، امام دانایی و شب سینمای جوان مبارک باشد. ما به این مراسم می‌آییم تا از شما نشاط، امیدواری و انرژی بگیریم. این یک معامله زیبا، دقیق و منصفانه است که باید از هر دو سو رعایت شود. با احترام به دوستانی که به نشانه اعتراض به این مراسم نیامده‌اند می‌گویم که کسی که قهرکردن بلد نباشد، آشتی کردن هم بلد نیست پس ما باید با هم آشتی کنیم! ما ملتی هستیم که بدون توقع در عرصه هنر و فرهنگ تلاش می‌کنیم در حالی که ما هم تجربه فیلم‌های توقیفی سانسوری را داشته‌ایم، آثاری که مورد جفا قرار گرفته‌اند اما خسته نشده‌ایم. همگی شاد باشید و شادی خود را منتشر کنید، چون حال یک جامعه را هنرمندانش خوب می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «برای همه انرژی مثبتی که امشب از کاشانی‌ها گرفته‌ایم یک خبر خوب به آنها می‌دهم. یکی از دوستانم «آتنا ناصری» – که بهترین متخصص روان‌شناسی است – هدیه ۱۰ میلیون تومانی به مرکز کاشان اهدا خواهیم کرد.

در پایان این بخش طائرپور، لوح تقدیر جشنواره را به مهوش شیخ‌الاسلامی اهدا کرد.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۳ آبان در پردیس سینماگالری ملت برگزار شد و شب جمعه در سالن‌همایش‌های برج میلاد به کار خود خاتمه داد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد