انتقاد از نسنجیدن بازخورد فمتورها/برای کدام مخاطب محتوا تولید شد؟

به گزارش فناوری فرهنگی، اشکان بروج راهنمای گردشگری با انتقاد از برگزاری فمتورها به عنوان تورهای آشناسازی که به تازگی توسط وزارت میراث فرهنگی برگزار می‌شود گفت: فم تریپ و فم تور یک تکنیک بازاریابی است و اگر اهل فن، آن انجام دهند حتماً خیلی خوب اجرا خواهد شد. این موضوع از ورود اینفلوئنسرها به جاذبه‌های گردشگری بیشتر معرفی شد منتها ما سعی کردیم که در فمتورها بیشتر از افراد صاحب قلم و عکاسان خوب و افراد مؤثر در حوزه تولید محتوا استفاده کنیم. اما الان فقط اداره کل میراث فرهنگی در استان‌ها شنیده‌اند که باید چند نفری را به استان دعوت کنند و برای آنها برنامه بازدید از چند جاذبه گردشگری بگذارند و افراد هم عکس بگیرند و تمام. درحالی که اصلاً سنجیده نمی‌شود که چه اتفاقی در این فمتورها می‌افتد و برگزاری آنچه بازخورد و تأثیری گذاشته است.

وی با گلایه از اینکه تنها در فمتورها تعدادی بلاگر یا اینفلوئنسر که تولید محتوای درستی در حوزه گردشگری ندارند دعوت می‌شود گفت: باید دید افرادی که در این تورها شرکت می‌کنند چقدر می‌توانند روی مخاطب مورد نظر آن استان تأثیر بگذارند نه اینکه تنها افرادی را دعوت کنیم که یک پست اینستاگرامی می‌گذارند و تولید محتوایی در حوزه گردشگری پایدار و … ندارند.

این مدرس گردشگری بیان کرد: درست است که یک هتل و یا مجموعه گردشگری و یا سازمانی و آژانسی این فمتورها را برگزار می‌کند اما باید برای این کار یک سری اهداف تعیین شود. هدف فم تریپ این نیست که تعدادی افراد را رایگان بگردانیم و بعد بروند. اگر آلمانی به ایران می آیند می‌دانیم که آلمانی‌ها چه چیزهایی می‌پسندند پس طوری تور آنها را طراحی می‌کنیم که نادیده‌های فرهنگی را ببینند نه اینکه همه آن افراد را با هم به یک مسیر تکراری ببریم که برای همه آشناست.

بروج گفت: باید ببینیم کسانی که در فمتور دعوت می‌کنیم را چه افرادی هدایت می‌کنند آن تیم آیا می‌تواند از عهده این کار برآید یا نه. هیچ وقت یک نفر یک فمتریپ را برگزار نمی‌کند چون باید مسائل مختلف کنار هم چیده شود و یک مقصد به بهترین شکل معرفی شود. بخش دوم بعد از اینکه اهداف و ابزار و تیم برگزار کننده مشخص شد این است که برای چه کسانی بازاریابی انجام شود؟

وی با بیان اینکه یک طرف ماجرای برگزاری فمتور انتخاب مخاطبان است گفت: باید انتخاب کنیم چه کسی می‌تواند مخاطب مورد نظر ما را به سمت آن جاذبه بکشاند و یا روی او تأثیر بگذارد آن موقع به سراغ او برویم و از او دعوت کنیم که به این سفر بیاید. حالا این افراد می‌توانند نویسنده و یا برنامه ساز و یا مدیر آژانس گردشگری یا افراد دیگر باشند. پس کسانی که بر تصمیم‌گیری دیگران تأثیر می‌گذارند را دعوت می‌کنیم. انتخاب کردن این افراد پروسه و فیلترینگ دارد.

این کارشناس گردشگر با گلایه از اینکه افراد دعوت شده در فمتورها روی اهداف توسعه پایدار و یا فرهنگ سفر متمرکز نمی‌شوند افزود: باید بدانیم از این افراد دعوت شده چه محتوایی می‌خواهیم و بدانیم این افراد در کجا می‌توانند تأثیر داشته باشند به عنوان مثال نمی‌توان خبرنگار را به هتل برد و از ظرفیت هتل‌ها برایش گفت ولی می‌توان مدیر آژانس را با آن ظرفیت آشنا کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع نبود سنجش بازخورد این سفرهاست گفت: آن چیزی که وزارت میراث فرهنگی در استان‌ها برگزار می‌کند شبیه یک شو هست تا یک کار فرهنگی. باید مخاطبی را با جاذبه‌های یک استانی آشنا کنید که شناختی از آن ندارد نه اینکه به عنوان مثال همسایگان استان قزوین را دعوت کنید. چون بدون این فمتور هم مخاطب همسایه قزوین همیشه این مقصد را در سفرهای خود داشته است باید به او مقصد جدید معرفی شود. متأسفانه عدم شناخت بازار، عدم ساماندهی فم تریپ ها باعث شده که برخی تصور کنند که می‌توان از عده‌ای برای گرفتن عکس دعوت کرد و گفت که یک فمتور برگزار کرده‌ایم.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد