انیمیشن از نقاط قوت سینمای کودک است/ایجاد قطب‌ سینمای کودک

به گزارش فناوری فرهنگی، عباس صالحی شامگاه چهارشنبه در اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: خوشحالم که بار دیگر جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان، سرزمین هنر برگزار می شود.

وی افزود: اصفهان هم در گستره و هم در تنوع محصولات هنری، سابقه، دانش و تکنیک و مکتب در جهان به یقین کم نظیر است.

تاثیر سینما در خلاقیت و رشد کودکان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از سینمای ایران است، بیان داشت: ما ۱۸ میلیون کودک و نوجوان ایرانی داریم که سینما می‌تواند این تعداد کودک و نوجوان را در خلاقیت، آموزش، یادگیری، سرگرمی‌ها و هزاران یا حداقل صدها و ده ها امر دیگر کمک کند.

وی با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان می‌تواند راه بزرگسالان را نیز به سینما باز کند، ابراز داشت: به عقیده کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، ۸ میلیون کودک و نوجوان ایرانی به طور میانگین ۶ ساعت از زمان خود را در فضای مجازی می گذارانند.

خوراک لازم سینمایی را برای کودکان و نوجوانان فراهم نکردیم

صالحی ادامه داد: همچنین آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد کودکان پنج سال تا ۱۰ سال ما فیلم های مخصوص بزرگسالان را مشاهده می‌کنند و همه اینها نشان می‌دهد که ما خوراک لازم سینمایی را برای کودکان و نوجوانان آنگونه که باید و شاید آماده نکرده ایم.

وی با بیان اینکه سینمای کودک پس از انقلاب اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشته است، بیان داشت: بیش از ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان در ۴۰ سال پس از انقلاب ساخته شده است در حالی که قبل از انقلاب این تعداد به ۱۰ فیلم نیز نمی رسید.

از میان ۵۰ فیلم پرفروش پس از انقلاب ایران ۶ فیلم از سینمای کودک و نوجوان بوده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از میان ۵۰ فیلم پرفروش پس از انقلاب ایران ۶ فیلم از سینمای کودک و نوجوان بوده است و این امر نشان می‌دهد قدم هایی را در حوزه فیلم های کودکان و جوانان برداشتیم اما کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه از جشنواره پارسال تاکنون اتفاقات خوبی در سینمای کودک رخ داده است، گفت: فروش فیلم های کودک و نوجوان از نیمه دوم سال ۹۶ تا کنون رقم های خوبی را پشت سر گذاشته است و فیلم های پرفروش کودک و نوجوان ما کم کم زیاد می‌شود.

در هر دوره اکران فیلم‌های سینمایی یک فیلم کودک و نوجوان حضور دارد

صالحی اضافه کرد: این خبر خوبی در حوزه اقتصاد سینمای کودک و نوجوان است که در هر دوره اکران فیلم‌های سینمایی یک فیلم کودک و نوجوان حتما حضور دارد، امسال در اکران نوروزی خود یک فیلم کودک و نوجوان داشتیم و اینکه تمامی سالن های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای نمایش سینمای کودک تجهیز شده است.

تشکل‌های غیردولتی حمایت از سینمای کودکان و نوجوانان

وی تصریح کرد: در کنار این خبرهای اولیه خوب، نهادسازی در حوزه سینمای کودک و نوجوان باید اتفاق بیافتد که اکنون تعدادی از آنها در حال رخ دادن است به نوعی که تشکل‌های غیردولتی حمایت از سینمای کودکان و نوجوانان شکل گرفته و مراحل پایانی ثبت خود را طی می‌کند که می تواند به عنوان یک نهاد حمایتی مردمی سینمای کودک و نوجوان قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون در حوزه پخش سینمای کودک و نوجوان مجموعه و نهاد تخصصی نداشته‌ایم که ضعفی برای سینمای کودک و نوجوان است، اظهار داشت: این پخش تخصصی در حال شکل گیری است و عملاً فرصتی را پدید می‌آورد تا فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان توزیع و پخش آن ماهرانه و حرفه ای تر باشد.

ضرورت ایجاد قطب‌های سینمای کودکان و نوجوان

وی اضافه کرد: ما به قطب‌های سینمای کودکان و نوجوان نیاز داریم و بر این اساس در کنار تهران استان های دیگر حضور خواهند داشت که یکی از استان های مادر در این ارتباط استان اصفهان خواهد بود.

صالحی با تاکید بر اینکه در جشنواره سی و یکم، سه فیلم ارائه شده تولیدی خود استان اصفهان بوده است، بیان داشت: هر دوره از جشنواره یک دوره تلاش برای آغاز دوره جدید است و به نظر می آید در افق امسال یعنی سی و یکمین دوره جشنواره تا سی و دومین دوره چندین رویکرد جدی را باید دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد نخست استفاده بیشتر از ادبیات ایران و فرهنگ اقوام ایرانی در سینمای کودک و نوجوان است، بیان داشت: این که ایرانی بودن ما در سینمای کودک و نوجوان ظهور و بروز بیشتر پیدا کند و تاثیر آن را در سینمای کودک بیشتر به چشم ببینیم رویکرد دومی است که مقدمات آن دیده می‌شود.

تولید ۵ فیلم انیمیشن در سال ۹۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرصت سازی های جدید برای سینمای انیمیشن و پویانمایی بسیار مهم است، تصریح کرد: اتفاقات خوبی در فضای انیمیشن در حال رخ دادن است و از جمله این اتفاقات مبارک اینکه در حال حاضر ۵ فیلم انیمیشن در حال تولید است که خبر خوبی برای سینمای ایران است.

وی با بیان اینکه سینمای انیمیشن با فرصت هایی که در حوزه ایران داریم یکی از قوت‌های سینمای کودک می‌تواند باشد، ادامه داد: رویکرد سوم این است که از فعالیت فناوری‌های غنی در سینمای کودک و نوجوان بیشتر استفاده کنیم تا کودک به فیلم های آن سوی آب احساس نیاز نکرده و حس کند فیلم های ایرانی نیز می تواند جاذبه های فناورانه آن طرف آب را داشته باشد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد