انیمیشن به پشتوانه و تکنولوژی بالا نیاز دارد

به گزارش فناوری فرهنگی،از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، امیرمحمد دهستانی اولویت های مرکز گسترش در حوزه‌ انیمیشن را سه بخش تولید انیمیشن‌های سینمایی، ساخت انیمیشن‌های کوتاه هنری و ساماندهی وضعیت سینمای انیمیشن برشمرد و اظهار داشت: گسترش کیفی تولیدات و افزایش بودجه برای تسهیل تولید در این حوزه از موضوعات اصلی است.
وی با اشاره به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی انیمیشن افزود: برای دریافت حمایت مالی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، باید طرح انیمیشن ثبت شود که البته چند شرط دارد و واجد بودن یکی از آنها برای شرایط اولیه کافی است.
معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: فرد باید عضو آسیفا یا همان انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران باشد، دو فیلم انیمیشن با ساختار حرفه‌ای ساخته باشد و از جشنواره‌های معتبر جایزه دریافت کرده باشد یا این که طرح خود را به عنوان پایان‌نامه‌ رشته انیمیشن ارائه دهد که این بخش شامل هنرجویان چند دانشگاه مهم کشور می‌شود.
وی اضافه کرد: افراد باید ثبت فرم طرح انیمیشن در وب‌سایت مرکز به نشانی www.defc.ir را تکمیل و نمونه آثار خود را ارسال کنند تا در شورا به همراه سوابق فیلمساز بررسی شود، بعد از برآورد هزینه و تنظیم قرارداد فعالیت به شکل حرفه‌ای آغاز می شود.
دهستانی اظهار داشت: در حال حاضر فیلمسازان حرفه‌ای بسیاری با ما قرارداد دارند و بیشترین جوایز انیمیشن در دو سه سال گذشته، متعلق به آثار تولیدی این مرکز بوده است.
وی با بیان اینکه تمام حساسیت‌های موجود در حوزه‌ انیمیشن‌های کوتاه، درباره‌ انیمیشن‌های بلند سینمایی هم وجود دارد، گفت: بعضی از طرح‌های ارائه شده به مرحله قرارداد رسیده‌ که یکی از این پروژه‌ها، یک انیمیشن سینمایی تولید مشترک با کره‌ جنوبی است.
معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: تا زمانی که پروژه‌ باکیفیت به همراه تیمی حرفه‌ای نیابیم، وارد قرارداد نخواهیم شد، در تولید انیمیشن‌های سینمایی، مخاطب کودک و خانواده را در نظر داریم و سعی می‌کنیم آثار خوبی در این زمینه تولید کنیم؛ هر چند هنوز وارد مرحله جدی تولید نشدیم و در حال مذاکره با فیلمسازان هستیم.
وی افزود: تولید آثار در حوزه‌ نوجوانان نیز مهم است البته اثری که قرار است نظر نوجوانان را که برای تماشای انیمیشن به سختی جذب سینما می‌شوند، به خود جلب کند، باید دارای شاخصه‌های ویژه‌ای باشد.
به گفته دهستانی، هنرمندی که وارد حوزه تولید انیمیشن می‌شود باید احساس امنیت کرده و بتواند به راحتی اثر خود را برای عرضه در بازارهای جهانی ارائه کند.

** به شرکت های متخصص در زمینه پخش نیاز است
دهستانی اضافه کرد: نیاز به شرکت‌های متخصص در زمینه پخش فیلم انیمیشن داریم که با قوانین بین‌المللی برای مذاکره و فروش آشنا باشند و بین هنرمند با خریدار خارجی ارتباط برقرار کنند.
وی به تلاش جدی برای حضور انیمیشن‌های کوتاه و موفق ایرانی در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: فیلم‌های کوتاه انیمیشن به استانداردهای جهانی نزدیک است، البته سعی می‌کنیم این آثار که موفقیت‌های چشمگیری در عرصه جشنواره‌های بین‌المللی داشته را در بازارهای جهانی عرضه کنیم.
معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داد: تا زمانی که نتوانیم انیمیشن باکیفیت برای بازار خود تولید کنیم، حضور در بازارهای بین‌المللی و جذب مخاطب خارجی درست نیست، مخاطب فعلی سطح توقع بالایی دارد و تولیدات ما را با آثار چند صد میلیون دلاری جهان مقایسه می‌کند از این رو آنچه این خلاء را پر می‌کند، تلاش و خلاقیت انیماتورهای ایرانی است.
دهستانی هنر انیمیشن را یک کالای فرهنگی دانست و تاکید کرد: فردی که قصد تولید اثری را دارد، باید شناخت خوبی از جامعه و فرهنگ خود داشته باشد، افرادی که نمی‌توانند با جامعه خود ارتباط برقرار کنند، توانایی تولید آثار با زبان جهانی را ندارند.
به گفته وی، نیازمند فیلم سازانی هستیم که با وجود اسطوره‌های غنی، بینش آن را نیز داشته باشند که این فولکلور غنی را به روز و به زبان انیمیشن ترجمه کنند تا برای تماشاگر امروزی جذاب باشد.
دهستانی تاکید کرد: زمانی که یک فیلم انیمیشن ایرانی با موفقیت در قلب آمریکا، اروپا یا آسیا، پرچم ایران به اهتزاز درمی‌آید، گستره و بُعد فرهنگی ایران به جهانیان نمایش داده می‌شود از این رو انیمیشن به پشتوانه و تکنولوژی بالا نیازمند است، وقتی جهان شاهد نمایش یک انیمیشن با کیفیت از ایران باشد، به بسیاری از قابلیت‌های پیدا و پنهان هنری، فرهنگی و علمی ما پی خواهد برد.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد