اهمیت تفکر و روند طراحی در حوزه اسباب‌بازی/ طرح و ایده نداریم

به گزارش فناوری فرهنگی، پس از دو نشست مقدماتی و توجیهی در روزهای ۲ و ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ سومین نشست در قالب کارگاه آموزشی با موضوع «تجربه روند طراحی تا تولید اسباب‌بازی‌های فرهنگی» زیر نظر فرزانه بابایی طراح عروسک و از کارشناسان با تجربه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده آزاد بارگذاری شد.

در این کارگاه مجازی بابایی تجربه‌های خود در طراحی عروسک‌های تولید انبوه و انیمیشن، تفاوت‌ها و ویژگی‌ها و روند طراحی تا تولید را در اختیار ایده‌پردازان و طراحان اسباب‌بازی قرار داد.

وی هم‌چنین در این کارگاه، مهارت در طراحی دستی و مطالعه طرح‌های موجود بدون تکیه صرف بر نرم‌افزارهای طراحی را مهم دانست و تجربه‌های خود در این زمینه و علت ضعف در این طرح‌ها را بیان کرد.

بابایی در ادامه به اهمیت شناخت آناتومی در طراحی عروسک، محدودیت‌های صنعت‌گران و چهارچوب‌های تولید و ساخت قالب انواع عروسک اشاره کرد.

مدرس کارگاه آموزشی سومین رویداد ملی ایده‌آزاد هم‌چنین بر توجه به اهمیت دیدگاه ایرانی، فرهنگی، سنتی و الهام گرفتن از این بافت در طراحی اسباب‌بازی به ویژه عروسک تاکید کرد و توجه به چهره و نمادهای فرهنگ ایرانی را عاملی مهم در طراحی برای رقابت با محصولات و اسباب‌بازی‌های وارداتی دانست.

اهمیت تفکر و روند طراحی در حوزه اسباب‌بازی در چهارمین جلسه

چهارمین کارگاه آموزش مجازی رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی با موضوع «اهمیت تفکر طراحی و روند طراحی» زیر نظر صمد خطیبی پژوهش‌گر حوزه بازی در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی بارگذاری شد.

در این کارگاه صمد خطیبی مباحث خود را در سه بخش شیوه تفکر، طراحی، روند طراحی و تعریف صورت مساله ارائه کرد.

وی کنجکاوی، خلاقیت، همدلی با مخاطب، روحیه پژوهش‌گری، تفکر راهبردی و انعطاف‌پذیری و و ایجاد حس امید را از ویژگی‌هایی عنوان کرد که برای طراحی در زمینه‌های مختلف لازم است.

خطیبی سه عامل شهود، خلاقیت و تصمیم‌گیری را در روند طراحی با اهمیت دانست و گفت: روند خلاقیت باید در برگیرنده شرایط مطابق با صورت مساله باشد.

وی در ادامه به تدوین نقشه طرح و چشم انداز طراحی اشاره کرد و افزود: تهیه برنامه‌ای مدون از فعالیت‌های در دست اقدام در به نتیجه رساندن روند طراحی بسیار حائز اهمیت است و توجه به نیاز مخاطب نیز از دیگر عوامل مهم در عملیاتی کردن یک طرح است.

خطیبی در پایان ویژگی‌های یک اسباب‌بازی استاندارد را برشمرد و برای تمام ایده‌پردازان سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی آرزوی موفقیت کرد.

از طرح و ایده تا حضور در بازار اسباب‌بازی

پنجمین جلسه آموزشی سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی با موضوع «از طرح و ایده تا حضور در بازار» با حضور عماد ارغند، طراح و توسعه‌دهنده اسباب‌بازی و هدایت‌گر این رویداد برگزار شد.

در این جلسه ارغند درباره آماده‌سازی طرح به منظور درک مباحث مالی یک ایده و نحوه محاسبه قیمت کلی یک محصول اسباب‌بازی و همچنین محاسبه قیمت روند تولید آن سخن گفت.

مدرس سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی، بر لزوم تهیه ماکت و نمونه اولیه در ابتدای راه تولید یک اسباب‌بازی تأکید کرد. او در ادامه گفت: ماکت اولیه یک ایده باید ساده ساخته شود تا به منظور انجام بازی‌آزمایی و تست گرفتن از طرح مورد استفاده قرار بگیرد. اما ماکت بعدی طرح باید دارای جزئیات باشد تا بتوان برآوردهای مالی را به کمک آن به صورت نسبی تهیه کرد و ساخت ماکت‌های مختلف و اصلاح محصول طی تست‌ها می‌تواند ریسک تولید و بازار را کم کند.

ارغند به استفاده از نرم‌افزارهای سه بعدی در طراحی ماکت‌های پیشرفته‌تر محصول اشاره کرد و افزود؛ برای تهیه بسیاری از اجزای یک اسباب‌بازی می‌توان از نمونه‌های موجود نیز استفاده کرد و نیاز به تولید دوباره یک قطعه مانند تاس نیست.

این مدرس در ادامه، به تعریف هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر و تفاوت این دو مورد در نحوه برآورد هزینه‌های یک محصول اشاره کرد.

ارغند چند تکنیک محاسبه قیمت را معرفی و تشریح کرد و در ادامه، این تکنیک‌ها را ابزارهای مناسبی برای محاسبه درصدهای فروش، درصد طراح و پشت جلد محصول دانست.

در پایان، مدرس رویداد به جمع‌بندی نکته‌های ارائه شده و همچنین ارائه چندین نمونه جدول تنظیم هزینه‌ها به ایده‌پردازان پرداخت.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد