اهمیت شبکه‌های اجتماعی در زندگی

به گزارش فناوری فرهنگی، امروزه یک دقیقه از هر چهار دقیقه وقت گذرانی در اینترنت، در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته‌اند به خوبی در زندگی مردم جا باز کنند.

مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروه‌های اجتماعی متفاوت در شبکه‌های اجتماعی مجازی کنار هم آمده‌اند و از فاصله‌های بسیار دور در دنیای واقعی، از طریق این شبکه‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

این شبکه‌ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد در سطح کشورها و حتی بین‌الملل تاثیرگذارند و به همین دلیل در حال گسترش هستند و قطعا در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهم‌تری را در زندگی بازی خواهند کرد.

می‌توان گفت، شبکه‌های اجتماعی جزء جدانشدنی زندگی انسان‌های قرن 21 بوده و در نتیجه‌، آشنایی با مبانی و مفاهیم پایه و شناخت این پدیده جهانی، جزء واجبات زندگی امروزی شده است.

امروزه تعداد شبکه‌های اجتماعی که در آن ارتباطات برقرار می‌شود به سرعت در حال افزایش است و بیشتر نوجوانان و بزرگسالان، به عنوان بخشی از زندگی روزمره، برای استفاده از منافع شناخت دیگران و معرفی خودشان به دیگران، از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، مای اسپیس، لینکدین، یوتیوب، وبلاگ‌ها و ویکی و غیره استفاده می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی را می‌توان جوامع مردمی متصل شده با انگیزه‌های مختلف تعریف کرد که ساختاری شامل گره‌هایی با بیشتر از یک نوع ارتباط دارند.

این شبکه‌ها به مردم قدرتی می‌دهد تا دانسته‌ها و مطالب دلخواهشان را به اشتراک بگذارند و ارتباطات را در جهان افزایش دهند.

بسیاری از فعالیت‌ها امروزه با به کارگیری این تکنولوژی، راحت‌تر و سریع‌تر شده است و با آمدن آن شکل جدیدی از زندگی در فضای مجازی شکل گرفته و روابط میان افراد با شکل سنتی آن متفاوت شده است.

همچنین شبکه‌های اجتماعی مختلف با سرویس‌ها و خدمات مختلفی که در اختیار کابران خود قرار می‌دهند، موجب تاثیرگذاری بیشتر روی زندگی آن‌ها و جامعه و رفتارهای اجتماعی می‌شوند.

برخی از متخصصان فناوری، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان معتقدند کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به دیگرانی که در آن حضور ندارند، یا بهره کمتری از آن می‌برند «تنهاتر» و «خودشیفته‌تر» شده‌اند. حتی بیماری‌های جسمی و روحی هم کاربران را تهدید می‌کند.

در واقع صاحب‌نظران با هشدار دادن نسبت به رشد فزاینده و آینده شبکه‌های اجتماعی، نسبت به جدا شدن نسل جدید و حتی نسل قدیم از روابط اجتماعی خارج از فضای نت و فرورفتن در دنیای مجازی خود ساخته، هشدار داده‌اند.

اما نباید تاثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی از قبیل افزایش اطلاعات عمومی، افزایش ارتباط با دیگران برای روابط اجتماعی و کسانی که در خارج از فضای اینترنت از روابط ناخوشایند با دیگران رنج می‌برند نادیده گرفت.

افراد در فضای شبکه‌های اجتماعی می‌توانند روابط متفاوتی را تجربه کنند. با این حال در کنار همه آثار مثبت شبکه‌های اجتماعی مجازی، تصور برخی از پیامدهای منفی آن‌ها و چالش‌هایی که ایجاد کرده‌اند، امری بدیهی است.

در چنین حالتی لازم است به جای برخورد سلبی با این پدیده نوین، بررسی و ریشه‌یابی مشکلات و پیامدهای منفی ناشی از آن و در پیش گرفتن راه‌های اصلاحی، در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد تا از این طریق بستری برای ارتباط با دنیای نوین که همواره اصول آن بر مبنای شبکه جهانی اطلاعات است پایه‌ریزی شده است، فراهم شود.

منبع: فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد