ایجاد سامانه اطلاعات جغرافیایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری

به گزارش فناوری فرهنگی،معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ایجاد سامانه اطلاعات جغرافیایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری، بر نقش مفید سامانه های اطلاعات جغرافیایی در برنامه ریزی، پایش و ارزیابی فعالیت های گردشگری تاکید کرد.

 مرتضی رحمانی موحد در بیست و سومین همایش «ژئوماتیک 95» که توسط سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد ضمن تاکید بر اهمیت بهره مندی از سامانه های اطلاعات جغرافیایی در برنامه ریزی، پایش و ارزیابی فعالیت های گردشگری گفت: از ویژگی های منحصر به فرد سامانه های اطلاعات جغرافیایی، امکان بهره گیری از داده های متنوع در قالب نقشه و جدول است که همواره برنامه ریزان از این توانایی و امکان برای شناخت کاستی ها و نقاط ضعف احتمالی و همچنین بررسی روند تغییرات به منظور برنامه ریزی برای بهبود شرایط و توسعه فعالیت های گردشگری استفاده می کنند.
رحمانی با بیان اینکه متقاضیان سفر برای شناخت ویژگی های مختلف مقصد و راه های رسیدن به آن، می توانند از سامانه اطلاعات جغرافیایی بهره مند شوند، اظهار کرد: از مهم ترین کاربردهای سامانه جغرافیایی که امروزه بسیار مورد نیاز برنامه ریزان گردشگری است؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و ایجاد لایه های اطلاعات گردشگری به شمار می آید.
رحمانی موحد همچنین با اشاره به رشد روزافزون صنعت گردشگری در سطح بین الملل با بیش از یک میلیارد گردشگر و انتفاع جهانی بالغ بر یک هزار میلیارد دلار، ادامه داد: تاسیسات گردشگری و رفاهی به عنوان پدیده ها و نقاط جغرافیایی، برای بهره وری نیازمند سیستم اطلاعات جغرافیایی هستند تا با شناسایی و معرفی آنها به جامعه هدف زمینه تبلیغات و بازاریابی گردشگری فراهم شود.
این مقام مسئول ضمن اظهار امیدواری جهت تقویت همکاری با سازمان نقشه برداری کشور و نزدیک شدن هر چه بیشتر به استانداردهای جهانی در مدیریت گردشگران گفت: ما در بخش صنعت گردشگری برای مدیریت اشتغال، سرمایه گذاری، توزیع تسهیلات مالی واعتباری نیازمند دانستن نحوه چینش تاسیسات خود در گستره جغرافیایی کشورمان هستیم و اطلاعات دقیقی نیاز داریم تا فواصل تاسیسات از یکدیگر را استخراج و بر اساس طول مسیرها و فاصله تاسیسات بعدی، تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری و ساخت و ساز خود را محاسبه نماییم.
معاون گردشگری با بیان اینکه امروزه نیاز سرمایه گذاران به داشتن اطلاعات دقیق از تعداد و پراکندگی تاسیسات گردشگری، نقش بسزایی در هدایت سرمایه های آنها دارد؛ تصریح کرد: متاسفانه ما در این بخش دچار فقر منابع هستیم. از پراکندگی و چینش تاسیسات خود نقشه مدون و کاملی نداریم و به عبارتی تصوری از جغرافیای کاری این حوزه وجود ندارد؛ در نتیجه در ایفای نقش هدایتی و حمایتی خود برای بهره برداران جدید دچار مشکل هستیم.
رحمانی موحد خاطرنشان کرد: علاوه بر این نیاز داریم اطلاعات توپوگرافی از زمین و عوارض آن در مبداء به سرمایه گذاران و متقاضیان ساخت و ساز به طور نسبی ارائه شود و با ترسیم مدل های سه بعدی از جاذبه ها و عوارض پیرامونی آنها، سرمایه گذار را برای احداث مستحدثات مورد نظرش یاری نماییم.
این مقام مسئول در جمع بندی سخنرانی خود ضمن تشکر از «آزموده اردلان»، ریاست سازمان نقشه برداری کشور و ابراز خرسندی از وجود همراهان توانمند همچون این نهاد در بخش زیرساخت های فنی صنعت گردشگری کشور اظهار کرد: ما جمع حاضر را به چشم امدادگران گردشگری کشور می بینیم و امیدواریم این رویداد فتح بابی برای تقویت حوزه برنامه ریزی توسعه فعالیت های گردشگری و مدیریت آن با استفاده از ابزار تحلیل مکانی بر مبنای تفسیر و تحلیل داده ها، رویدادها و فرآیندهای توسعه ای مبتنی بر سامانه های اطلاعات جغرافیایی باشیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرتضی رحمانی موحد بیست و سومین همایش «ژئوماتیک 95» درتاریخ 19 و 20 اردیبهشت ماه برگزار شده و نمایشگاه جانبی آن نیز تا 21 ماه جاری ادامه خواهدداشت.
این همایش با محوریت «نقشه و اطلاعات مکانی در خدمت برنامه ریزی و اقتصادمقاومتی» به سرفصل های تخصصی این حوزه از جمله «ژئودزی»، «هیدروگرامی»، «فتوگرامی»، «سنجش از دور»، «سامانه های اطلاعات مکانی»، «کارتوگرافی» و … می پردازد.

منبع: تی نیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد